U-raad studentgeleding verkiezingen: Wat doen zij nou precies?

Van 13 tot 15 mei 2024 zijn de verkiezingen van de studentgeleding van de Universiteitsraad, ofwel U-raad. Om een duidelijk beeld te geven waar je je nou precies voor stemt, heeft student assessor Suus Wiersma een interview afgenomen met een van de studenten, Lieke van Zijl, uit de U-raad.

Wie ben je, wat studeer je, en wat doe jij binnen de U-raad?

Mijn naam is Lieke van Zijl, ik studeer Bestuurs- en Organisatiewetenschap waar ik momenteel mijn scriptie voor aan het schrijven ben. Ik zit voor de Partij voor de Utrechtse Student (PvdUS) in de Universiteitsraad en ben ook fractievoorzitter van de PvdUS. In de U-raad heb je drie commissies, ik zit in Strategie, Personeel en Organisatie. In deze commissie ben ik ook de coördinator, wat inhoudt dat ik zorg dat zaken tussen en binnen de commissies goed zijn afgesteld en bijvoorbeeld de vragen over nota's aan het College van Bestuur op tijd in het draaiboek staan.

Hoe ben jij bij de U-raad gekomen?

Ik was vrij onbekend met de Medezeggenschap binnen de UU en de U-raad, maar via via kende ik iemand die het afgelopen jaar de U-raad heeft gedaan. Ik heb haar een appje gestuurd met vragen die ik had en later zijn we koffie gaan drinken. Ik kwam er achter dat dit ook wel wat voor mij kon zijn, dus zo ben ik er een beetje in gerold.

Hoe zit de U-raad precies in elkaar?

In de U-raad zit je met 12 personeelsleden en 12 studentleden. De personeelsleden zijn erg divers, komen van verschillende departementen en hebben andere achtergronden. In de studentgeleding zitten er twee verschillende fracties, studenten van de partij VUUR en studenten van de Partij voor de Utrechtse Student. Maar gelukkig wordt er gewoon samengewerkt over die fracties heen.

Lieke van Zijl

Wat voor vergaderingen heb je zoal?

Op maandag hebben we altijd vergaderingen met de Raad, in commissieverband en met het CvB. Daarnaast vergaderen we met de Studentgeleding en met de fractie op dinsdag. Verder zijn er meetings in de rest van de week met bijvoorbeeld beleidsmedewerkers van de UU als er vragen zijn over bepaalde nota's of als er meer informatie nodig is over een project waar je zelf mee bezig bent.

Wat doe je zoal bij de U-raad en wat bespreek je zoal tijdens een vergadering?

De U-raad geeft gevraagd en ongevraagd advies aan het CvB. In het begin van de cyclus krijg je nota's over verschillende onderwerpen die spelen binnen de UU. Deze nota's kunnen bijvoorbeeld beleidsveranderingen zijn. Dit bespreek je in commissieverband en stelt er vragen over aan beleidsmedewerkers. Vervolgens bespreek je dit met het collegelid die portefeuillehouder is van dit onderwerp. Vervolgens neem je als Raad het besluit om wel of niet in te stemmen met de nota.
Daarnaast kan je vele projecten opstarten als student, of initiatief nota's indienen, over zaken waarvan jij denkt dat het verbeterd of veranderd moet worden.

Kun je een voorbeeld geven van waar je jullie werk in de U-raad in terug kan zien?

Mijn partijgenoot Saar heeft zich de afgelopen maanden hard ingezet voor de vergroening van het binnenplein van de UBB. Dit is een wens van veel studenten, en dat gaat nu echt gebeuren. Daarnaast zijn we met de PvdUS al een tijd bezig met de beurzen van studentbestuurders, om deze omhoog te krijgen.

Meer over de universiteitsraad

De universiteitsraad (U-raad) behartigt de belangen van alle medewerkers en studenten richting het College van Bestuur van de UU. De raad levert een belangrijke bijdrage aan de koers van de universiteit en de gang van zaken binnen de universiteit. De U-raad volgt het College van Bestuur kritisch, voorziet het (on)gevraagd van advies en beslist mee over belangrijke onderwerpen. De U-raad bestaat uit 12 personeelsleden en 12 studentleden, afkomstig van alle faculteiten en diensten.

Wil je meer weten over de universiteitsraad en de verkiezingen? Lees dan verder op de volgende websites.

Meer over de universiteitsraad
Meer over de verkiezingen