Skills Booster: Sneller lezen, meer onthouden

"Bestudeer de hoofdstukken 4, 7 en 9" of "Lees dit artikel". Wat betekent dat eigenlijk? Moet je alles van A tot Z lezen, en zo nee; hoe zorg je dan dat je de juiste dingen op het juiste moment leest? Het tempo ligt bovendien hoog, dus om ‘bij te blijven’ is het van belang dat je weet hoe je het lezen moet aanpakken.

Uit onderzoek blijkt dat studenten die effectief lezen, hogere cijfers halen en beter in staat zijn om actief deel te nemen aan discussies en papers te schrijven. Voor het bestuderen van de stof moet je  in staat zijn om hoofd- en bijzaken te onderscheiden, verbanden te leggen met wat er in de colleges wordt besproken en actief betekenis te geven aan wat je leest. Bovendien moet je verschillende bronnen kunnen analyseren, toepassen op een nieuw vraagstuk, of de inhoud van een tekst ter discussie kunnen stellen.

Leesstrategieën

In de kennisclip onderaan deze pagina worden vier leesstrategieën behandeld die je helpen om deze leesvaardigheden te optimaliseren.

Voordat je het filmpje bekijkt en een strategie kiest, zijn hier alvast vier vragen die je jezelf moet stellen.

Maak direct een afspraak

Bij het Skills Lab kun je terecht voor gratis schrijf- en studeercoaching. Een getrainde student bespreekt samen met jou je academische schrijfopdracht en/of de vragen die je hebt over studeren!

Schrijfcoaching
Studeercoaching