Skills Booster: Sneller lezen, meer onthouden
"Bestudeer de hoofdstukken 4, 7 en 9" of "Lees dit artikel". Wat betekent dat eigenlijk? Moet je alles van A tot Z lezen, en zo nee; hoe zorg je dan dat je de juiste dingen op het juiste moment leest? Het tempo ligt bovendien hoog, dus om ‘bij te blijven’ is het van belang dat je weet hoe je het lezen moet aanpakken.
Uit onderzoek blijkt dat studenten die effectief lezen, hogere cijfers halen en beter in staat zijn om actief deel te nemen aan discussies en papers te schrijven. Voor het bestuderen van de stof moet je in staat zijn om hoofd- en bijzaken te onderscheiden, verbanden te leggen met wat er in de colleges wordt besproken en actief betekenis te geven aan wat je leest. Bovendien moet je verschillende bronnen kunnen analyseren, toepassen op een nieuw vraagstuk, of de inhoud van een tekst ter discussie kunnen stellen.
Leesstrategieën
In de kennisclip onderaan deze pagina worden vier leesstrategieën behandeld die je helpen om deze leesvaardigheden te optimaliseren.
Voordat je het filmpje bekijkt en een strategie kiest, zijn hier alvast vier vragen die je jezelf moet stellen.
De Skills Boosters zijn een samenwerking tussen docenten van Onderwijsadvies & Training, het Skills Lab en het Nationaal Programma Onderwijs.
Contact Skills Lab
- Mail naar skillslab@uu.nl of bel +3130 253 6300
- Universiteitsbibliotheek Utrecht Science Park | Kamer 2.45
- Heidelberglaan 3, 3584 CS Utrecht