Veelgestelde vragen over de collegekaart

Staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact op met Studentenservice via tel. 030 253 7000 of per e-mail via studentenservice@uu.nl.

Wat als ik geen (geschikte) smartphone of telefoon heb?

Dan kun je de Verklaring van inschrijving uit Osiris downloaden en vervolgens printen. 

Wat verandert er voor mij met de vervanging van de papieren collegekaart?

Je collegekaart is nu altijd beschikbaar via de MyUU-app. Download hiervoor de app. Deze is beschikbaar voor IOS en Android. Mocht je geen (geschikte) smartphone hebben, of wil je liever iets op papier? Print dan je Verklaring van inschrijving via Osiris. Vergeet deze dan niet iedere keer mee te nemen inclusief een officieel legitimatiebewijs zoals een paspoort, rijbewijs of ID-kaart.

Wanneer ontvang ik mijn digitale collegekaart?

Nadat je bent ingeschreven bij de Universiteit Utrecht, ontvang je binnen één week van de Centrale Studentenadministratie een e-mail. Deze e-mail stuurt de universiteit naar het e-mailadres dat je in Studielink hebt opgegeven. Hierin staat de officiële bevestiging dat je bent ingeschreven en vermelding dat je collegekaart zichtbaar is in de MyUU-app. Log in met je Solis-id. 

Hoe moet ik mij nu legitimeren bij tentamens?

Je moet altijd een geldig legitimatiebewijs bij je hebben om je te identificeren. Een collegekaart is vanaf academisch jaar 2017-2018 niet meer nodig.

Wat is het verschil tussen digitale collegekaart en bewijs van inschrijving?

Helemaal niets. Op je collegekaart staat het studiejaar waarvoor je bent ingeschreven. Daarmee is je collegekaart automatisch ook je bewijs van inschrijving. 

Krijg ik nog wel mijn korting bij horeca en andere instanties waar studentenkorting gegeven wordt?

Ja, de universiteit doet er alles aan om alle horeca, winkeliers en andere partijen die met studentenkorting werken in Utrecht, op de hoogte te stellen. 

Mijn digitale collegekaart wordt niet geaccepteerd door een winkel/instantie/horeca-gelegenheid. Wat nu?

Vervelend dat je hier tegenaan loopt. Laat het officiële statement zien van de Universiteit aan de winkelier of horeca-ondernemer:

"Vanaf collegejaar 2017-2018 vervangt de Universiteit Utrecht het geplastificeerde, papieren bewijs van inschrijving aan studenten voor een digitale collegekaart" aldus Marieke de Bakker, Hoofd Studentbegeleiding Universiteit Utrecht. De Universiteit Utrecht introduceert daarmee als eerste universiteit van Nederland een digitale collegekaart die ook dienst doet als bewijs van inschrijving. Studenten laten nu de collegekaart in de MyUU-app zien in plaats van een geplastificeerd bewijs van inschrijving wanneer daar naar gevraagd wordt. 
 

Daarnaast kun je ook altijd de collegekaart printen uit Osiris of kiezen voor de ISIC-card.

Wanneer heb ik de digitale collegekaart nodig?

Je kunt je digitale collegekaart gebruiken om bij de universiteit of andere instanties (bijvoorbeeld bij DUO) aan te tonen dat je staat ingeschreven aan de Universiteit Utrecht. Als je gebruikmaakt van de universitaire voorzieningen (bijvoorbeeld het volgen van colleges), kan je gevraagd worden je collegekaart/bewijs van inschrijving te laten zien. Let hierbij op dat je altijd gevraagd kan worden om je hiernaast te legitimeren met een geldig legitimatiebewijs.

Heb ik mijn digitale collegekaart nodig voor het lenen van boeken uit de Universiteitsbibliotheek?

Nee die heb je niet nodig. Hiervoor gebruik je een lenerspas.

 

Ik heb een officiële Verklaring van inschrijving met stempel nodig. Hoe krijg ik die?

Neem hiervoor contact op met de Studentenservicebalie.

 

Wanneer stopt de Universiteit Utrecht met het verstrekken van de papieren collegekaart/bewijs van inschrijving?

Vanaf 1 juni 2017 verstrekt de Centrale Studentenadministratie alleen digitale collegekaarten via de MyUU-app en stopt zij met het verstrekken van papieren collegekaart/bewijzen van inschrijving.

Hoe ziet de digitale collegekaart eruit?
Digitale collegekaart
Is het verplicht om mijn pasfoto te uploaden?

Nee dit is niet verplicht. 

Ik kan de digitale collegekaart niet openen of deze is niet te zien in de MyUU-app? 

Controleer of je inschrijving compleet is in Osiris. Is dit het geval en kun je de app nog steeds niet openen? Neem dan contact op IT-servicedesk via servicedesk@uu.nl / 030-253 4500.

 

Kan ik mij identificeren met alleen een bewijs van inschrijving?

De collegekaart met daarop het jaar van inschrijving bewijst alleen dat je staat ingeschreven bij de Universiteit Utrecht. Je moet je ook altijd kunnen legitimeren met een geldig legitimatiebewijs (zoals een paspoort of ID-kaart). 

Wat is het verschil tussen een campuskaart en de digitale collegekaart?

De campuskaart is voor medewerkers van de Universiteit Utrecht. De digitale collegekaart alleen voor studenten. 

Wat als ik geen internet heb of een lege telefoon heb?

Wanneer je éénmaal hebt ingelogd, en zolang je correct als student staat ingeschreven aan de Universiteit Utrecht, kun je altijd de collegekaart offline (dus zonder internet) gebruiken binnen de MyUU-app.  Wil je het zekere voor het onzekere? Neem dan een printje mee van je Verklaring van inschrijving uit Osiris.

Hoe log ik in op de MyUU-app?

Download de app via de appstore van Apple of Google Play store voor Android. Log vervolgens in met je Solis-id. Je collegekaart vindt je wanneer je het menu uiklapt. Ben je je wachtwoord vergeten? Via www.uu.nl/wachtwoord maak je een nieuw wachtwoord aan. Je Solis-id is hetzelfde als je studentnummer. Ben je een nieuwe student? Dan kun je vanaf juli inloggen met je Solis-id. Voor juli is je Solis-id nog niet actief.

 

Ik heb geen e-mail van de Centrale Studentenadministratie ontvangen over de digitale collegekaart. Wat nu?

Neem contact op met Studentenservice via tel. 030 253 7000 of per e-mail via studentenservice@uu.nl. Ook voor overige vragen kun je hier terecht. Vermeld hierbij je studentnummer in het onderwerp.

 

Volstaat de digitale collegekaart ook in het buitenland?

Op de website van de Universiteit Utrecht staat een officiële verklaring dat de universiteit is overgestapt op de digitale collegekaart. Eventueel kun je een ISIC-pas, een erkende studentenpas voor internationale studenten, aanvragen via de  ISIC-website. Deze kent ook een digitale variant. De meeste grotere universiteiten en musea in het buitenland zullen er daardoor al aan gewend zijn.​

Waarom gaat de Universiteit Utrecht over naar een digitale collegekaart?

Een digitale collegekaart sluit aan bij de strategische doelstellingen van de Universiteit Utrecht. Een digitale kaart is innovatief, duurzaam en kostenbesparend. Een digitale collegekaart heeft verschillende voordelen:

  • Innovatief: eerste universiteit die dit doet
  • Duurzaam: er wordt veel minder papier gebruikt
  • Je hebt je collegekaart altijd bij de hand
  • Collegekaart en bewijs van inschrijving is één
  • Je raakt je collegekaart niet meer kwijt en hij kan niet meer gestolen worden
  • Je krijgt de kaart sneller: je collegekaart is direct te zien nadat je bent ingeschreven in de MyUU-app (in plaats van dat je minimaal 2 tot 4 weken moet wachten)
Ik ben nieuwe student en krijg pas per juli toegang tot mijn Solis-id. Hoe krijg ik een Verklaring van inschrijving?

Neem contact op met de Studentenservicebalie. Hier kun je een papieren Verklaring van inschrijving opvragen.

 

Zien internationale studenten de digitale collegekaart ook?

Wanneer je inschrijving compleet is, dan kun je ook de collegekaart via de MyUU-app zien. Download de app in de Apple store (IOS) of Google Play store (Android).