Met twee-factor-authenticatie (afgekort: 2FA) heb je twee dingen nodig om bij jouw gegevens en data te komen. Je logt namelijk in met: iets wat je weet (Solis-id en wachtwoord) ​ én iets wat je hebt (bijv. smartphone) Met twee dingen inloggen: dubbel zo veilig dus!

Hoe werkt het?

Vaak gebruiken we alleen een wachtwoord om bij onze gegevens te komen. Maar wanneer iemand dit bijvoorbeeld afkijkt of kraakt, zijn jouw gegevens toegankelijk voor een ander. Met twee-factor-authenticatie voegen we naast je wachtwoord een factor toe: iets wat je hebt. Denk hierbij aan je telefoon waarop een eenmalige code wordt getoond, of een sms die je krijgt. Dit heet ook wel een token. Deze moet je vervolgens intypen nádat je jouw wachtwoord hebt ingetypt. Het is dus een dubbele controle. Banken gebruiken twee-factor-authenticatie al veel langer (denk aan tan-codes of een identifier).

In deze filmpjes leggen we uit:
 

Je hoeft het maar één keer in te stellen

Je wachtwoord moet je elke zes maanden vernieuwen. Jouw twee-factor-authenticatie hoef je maar één keer in te stellen. Wanneer je bijvoorbeeld een applicatie gebruikt waarvoor je twee-factor-authenticatie al hebt ingesteld, en een aantal maanden later krijg je een andere applicatie waarvoor ook twee-factor-authenticatie is vereist, hoef je twee-factor-authenticatie niet opnieuw in te stellen. Je gebruikt dan dezelfde token (eenmalige code, SMS, enz.) als voor de eerste applicatie. Het werkt dus net als je Solis-wachtwoord voor álle UU-diensten.

Hoe doe ik dat?

Ga naar mysolisid.uu.nl (het Solis-id portaal van de UU). Hier wordt stap voor stap uitgelegd hoe je twee-factor-authenticatie instelt voor jouw account.

Veelgestelde vragen en hulp

Kijk op de FAQ of het antwoord op jouw vraag hier tussenstaat. Kom je er niet uit? Neem dan contact op met de ICT Servicedesk.