Stuur jouw idee in voor een muurschildering in het Utrecht Science Park

Het Utrecht Science Park bruist van het studentenleven, maar er ontbreekt nog iets: een kleurrijk kunstwerk. Dankzij twee studenten van lijst VUUR van de Universiteitsraad komt daar binnenkort verandering in. Met steun van NPO-gelden wordt binnenkort een muurschildering gerealiseerd op een van de gebouwen in het Utrecht Science Park. Dit zal de campus verrijken met kunst en het gevoel van studentengemeenschap versterken.

Missie

Onze missie is om blijvende gemeenschapsbanden te creëren met een levendige en kleurrijke campusomgeving. Met kunstwerken wordt Utrecht Science Park een meer inspirerende plek om te studeren en te wonen. Door studenten te vragen wat ze willen uitbeelden, zullen de muurschilderingen fungeren als een bindend element van het Utrecht Science Park en generaties studenten stimuleren die zich verbonden voelen met hun universiteitsgemeenschap. Als studenten van lijst VUUR zijn we er trots op dat we zo'n belangrijk project hebben kunnen opzetten.

Thema van de muurschildering

Het thema van de muurschildering moet een thema zijn dat een groot deel van de UU-gemeenschap aanspreekt en dat zal blijven doen voor meerdere generaties studenten. Ook moet het een link hebben met de betreffende locatie en het gebouw. Het moet een thema zijn dat past bij de Universiteit Utrecht en haar gemeenschap en dat ruimte biedt voor inspiratie.

JanIsDeMan met een van zijn muurschilderingen: een woordzoeker.

Geef jouw idee of mening

We vinden het essentieel om onze gemeenschap te vragen wat zij graag geschilderd zouden willen zien. We zijn erg benieuwd naar jullie ideeën en meningen. Je kunt het ons laten weten via Instagram polls waarin we de meningen van studenten horen. Twee weken lang zullen we op Instagram stories posten waarop je kunt reageren met een leuk thema voor de muurschildering. Zodra we genoeg thema's hebben, zetten we een stemming op waarbij de favoriete thema's door jullie worden gekozen.

Volg de Universiteitsraad op Instagram

Heb je op dit moment geen Instagram? Dan is het natuurlijk ook mogelijk om ideeën te delen via e-mail: studentenuraad@uu.nl.

#BacktoBetter financiering

De muurschildering wordt gefinancierd uit de NPO-gelden van de Universiteit Utrecht. Het Nationaal Onderwijsprogramma (NPO) is in het leven geroepen met als doel het welzijn van studenten te bevorderen en de zwakke gemeenschapsbanden als gevolg van de COVID-19 pandemie te herstellen.

Dankzij deze financiering kunnen we een muurschildering maken die onze campus inspirerender en expressiever maakt. We willen ook graag onze dank uitspreken aan Vastgoed en Campus die onmisbaar zijn geweest in dit proces.

Over de kunstenaar

Het maken van de muurschildering vereist uiteraard vakmanschap. JanIsDeMan, wiens muurschilderingen al lokaal in Utrecht en internationaal in Europa te bewonderen zijn, werd daarom enthousiast gevraagd om deel uit te maken van ons muurschilderingenproject.

Begonnen als een rebel in 1997 met een spuitbus verf in de hand, heeft hij nu zijn ambacht uitgebreid tot realistische muurschilderingen die je zinnen prikkelen met hun 3D-illusies. Hij heeft huizen persoonlijkheden gegeven met googly-ogen en boekenplanken onthuld in onze muren. Op elke locatie blaast hij leven in de omgeving met zijn kunstwerk. Je kunt zijn kunstwerken bekijken op: JanIsDeMan.com.