Dit verandert er in de automaten met koffie en thee

Op dinsdag 30 april is er een proeverij met vrije inloop voor studenten en medewerkers die mee de nieuwe koffiebonen willen bepalen. Voor meer informatie, ga naar het agendabericht

Deze zomer verandert er een aantal dingen in het aanbod van koffie en thee. In dit bericht lees je meer over de wijzigingen.

Wat verandert er?

De koffie in de nieuwe automaten bevat twee soorten verse bonen. Instant koffie is straks geen onderdeel meer van het aanbod. Elk product in de (basis)koffieautomaten kost straks 60 cent voor mensen zonder campuskaart. Dit geldt voor koffie, (dubbele) espresso, cappuccino, wiener melange, chocolademelk, chocochino en thee. Ook de thee is niet meer instant: theedrinkers kunnen straks heet water tappen uit de automaat op drie instelbare temperaturen. Er worden losse theezakjes verstrekt in vijf verschillende smaken. Let op: al deze wijzigingen gelden voor de basisautomaten en niet voor de luxe koffiestations van Maas.

Links: het nieuwe basiskoffieautomaat van Maas. Warme dranken kosten hier 60 cent of gratis met campuskaart. Theezakjes zitten in de onderkast. Rechts: de luxe koffiestations van Maas. Op deze koffieautomaten gelden andere prijzen en kan je niet betalen met campuskaart..
Links: het nieuwe basiskoffieautomaat van Maas (betalen met campuskaart mogelijk). Rechts: de luxe koffiestations van Maas (betalen met campuskaart niet mogelijk).

Vanwaar deze veranderingen?

Het contract voor koffie-, fris- en snackautomaten met leverancier Maas loopt deze zomer af. Voor de aankomende contractperiode hebben we als UU een Europese aanbesteding uitgevoerd. Voor de randvoorwaarden in de aanbesteding, denk dan aan belangrijke zaken als duurzaamheid en prijs, is input meegenomen van de faculteiten, de universiteitsraad en experts vanuit de UU en andere instellingen.

De aanbesteding is gewonnen door Maas. Dit betekent dat de leverancier hetzelfde blijft. Wel is het aanbod vernieuwd en veranderen er daarom zaken.

Duurzaamheid

In het nieuwe contract voor koffie-, fris- en snackautomaten wordt op verschillende gebieden invulling gegeven aan duurzaamheid. De koffiebonen uit de automaat komen van de sociale onderneming Heilige Boontjes. De koffie en thee zijn fairtrade en biologisch. Een gedeelte van de automaten heeft plantaardige melk (havermelk) in plaats van koemelk. Deze automaten staan voornamelijk op drukbezochte plekken en waar mogelijk staan ze naast een automaat met koemelk. Om voedselverspilling tegen te gaan, worden snacks die de uiterste houdbaarheidsdatum naderen aangeboden via Too Good To Go. Het vervoer over de campussen gebeurt met elektrische wagens.

Smaaktest

Als UU willen we studenten en medewerkers betrekken in de keuze van de koffiebonen die in de koffieautomaat komen. Daarom organiseren we een smaaktest. Studenten en medewerkers zijn welkom om te komen proeven en te stemmen. Meer informatie volgt.

Planning

Vanaf eind juni is er een transitieperiode van twee maanden van het oude naar het nieuwe contract. De huidige koffieautomaten zijn aan het einde van hun levensduur. Een groot aantal wordt vervangen door een kleiner model automaat (met dezelfde capaciteiten) die op een onderkast staan. De huidige snack- en frisautomaten blijven staan.