Studeren-met-ASS-groep

Heb je een autismespectrumstoornis, dan zorgt dat tijdens het studeren vaak voor extra uitdagingen. Denk aan het maken van een realistische planning, het omgaan met grote hoeveelheden werk of samenwerken in een groep. En naast succesvol studeren, wil je ook nog tijd en energie overhouden voor andere dingen die je wil of moet doen. Als je merkt dat het je moeite kost om daar een goed evenwicht in te vinden, dan biedt de studieondersteuningsgroep je begeleiding in een kleine groep.

Heb je een vraag over ASS? Dan willen we je ook graag wijzen op het telefonisch spreekuur van Jados, iedere vrijdag tussen 12:00 en 13:00.

Doel

Het studeren ondersteunen om voortijdig uitval te helpen voorkomen. Zelfstandigheid en zelfredzaamheid vergroten.

In de groep krijg je de gelegenheid om te werken aan doelen die jij voor jezelf hebt opgesteld. Die kunnen bijvoorbeeld gaan over time-management, het opbouwen van sociale contacten of het leren omgaan met overprikkeling. De groep helpt je haalbare doelen te stellen en jezelf te motiveren. Daarnaast is er tijd om onderling strategieën en ervaringen uit te wisselen met studiegenoten, aan de hand van thema’s. Zo krijg je concrete tips en adviezen. De groep wordt begeleid door studentenpsychologen van de UU.

De studieondersteuningsgroep wordt meerdere keren per jaar aangeboden. Het programma bestaat uit 7 bijeenkomsten van 1,5 uur, op een vaste dag in de week.

Thema’s

• Studeren met autisme - hulpbronnen
  • Studievaardigheden en time-management
  • Omgaan met overprikkeling en vermoeidheid
  • Stress management
  • Sociale contacten en communicatie
  • Samenwerken en groepswerk
  • Studentenleven
Voor wie?

Studenten van de Universiteit Utrecht met een diagnose autismespectrumstoornis. Het is belangrijk dat je zelf gemotiveerd bent om deel te nemen (en niet omdat anderen het een goed idee vinden).

7 wekelijkse bijeenkomsten.

Let op! Je moet vooraf een intake met een studentenpsycholoog hebben gehad.

Waar en wanneer

Dinsdagmiddag van 15:30 tot 17:00 uur.

De groep wordt meerdere keren per jaar aangeboden. Eerstvolgende startdatum en locatie volgen per mail.

Kosten

Eenmalig 25 euro voor het intakegesprek. (Als je recent al een intakegesprek bij de studentenpsychologen gehad hebt, dan is dit niet van toepassing)

Deelnemers

Maximaal 8

Aanmelden

Geïnteresseerde studenten met een diagnose autismespectrumstoornis kunnen zich aanmelden voor een intake. Hierin zal worden besproken of de Studieondersteuningsgroep voor Studenten met Autisme (SASS) een passende stap voor je is.