Cursusaanbod
Alle cursussen die beginnen met de code ‘GST-‘, worden verzorgd door de interfacultaire Graduate School of Teaching (penvoerder is Faculteit Sociale Wetenschappen).
De vakinhoudelijke cursussen om vastgestelde vakdeficiënties weg te werken worden aangeboden door Beta4all, Alfa4all of door de betreffende faculteit (Geesteswetenschappen, Geowetenschappen, Beta, REBO of Sociale Wetenschappen).
Op deze pagina vind je informatie over het huidige cursusaanbod.
De kern van de pedagogische invalshoek op het functioneren van de docent is de taak leerlingen tot zelfstandige en verantwoordelijke volwassenen te brengen. De docent heeft in diens pedagogische rol rekening te houden met de verschillende contexten die van invloed zijn op functioneren, groei en ontwikkeling van zijn of haar leerlingen. Dit zijn de docent, de klas, de leerlingen, de school en de samenleving.
In de cursus Pedagogiek 1 ligt de focus op de docent, de klas en de leerling en dan met name op het creëren van een veilig leerklimaat en het scheppen van voorwaarden voor individuele ontwikkeling.
In Pedagogiek 2 ligt de focus op de school en de samenleving, waarbij vragen rond de rol van de docent in de school als morele gemeenschap en het invullen van de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de school en docent aan de orde zijn.
De cursussen Vakdidactiek (overzicht in pdf) bieden theoretische kennis en inzichten bij de ontwikkeling van de professionele vaardigheden voor het leraarsberoep. In clustercolleges en werkgroepen maak je kennis met onderwijspsychologische en vakdidactische perspectieven op leren en onderwijzen. In de bijeenkomsten en in praktijkopdrachten worden theoretische inzichten en je eigen praktijkervaringen kritisch aan elkaar getoetst en benut om je eigen praktijk te analyseren en te verbeteren.
In Vakdidactiek 1 ligt de focus op de onmiddellijke onderwijssituatie en het ontwerpen en uitvoeren van een goed gestructureerde onderwijseenheid (les of korte lessenreeks). Onderwerpen die aan bod komen zijn: leerdoelen stellen, samenhangende vakspecifieke lessen uitwerken met passende werkvormen en de voortgang van leerlingen volgen, toetsen, analyseren en beoordelen.
In Vakdidactiek 2 ligt de focus op het leren van de leerling. Een centrale vraag is: wat hebben leerlingen nodig en hoe organiseer ik dat? Naast de onmiddellijke onderwijssituatie is er ook aandacht voor de bredere (curriculaire en maatschappelijke) context waarin dat leren plaatsvindt.
Onderwerpen die aan bod komen zijn bijvoorbeeld: het adequaat begeleiden van leerlingen bij het doorlopen van het bovenbouwprogramma op vak- en profielniveau, leerproblemen signaleren en indien nodig met hulp van collega's oplossingen zoeken en systematisch een vakspecifiek leerprobleem of curriculumprobleem onderzoeken, gericht op verbetering van de praktijk.
Het aanbod van de keuzecursussen is onderverdeeld in twee categorieën: beroepsvoorbereidend pedagogisch-didactische en overige keuzecursussen. Het is de bedoeling dat je in je programma, tijdens de eerstegraads module minimaal één pedagogisch-didactische keuzecursus volgt.
Let op, het onderwijs van de keuzecursussen die starten met de code GSTPKC-/GSTOKC- vindt plaats op dinsdagen, het onderwijs van de cursussen met een andere cursuscode kan ook op andere weekdagen verspreid zijn.
De keuzecursussen die je kunt volgen, vind je hieronder. De inhoud van iedere cursus kun je zelf opzoeken in de OSIRIS Onderwijscatalogus (zoek op cursuscode).
Beroepsvoorbereidend pedagogisch-didactische keuzecursussen
Je kiest minimaal één en maximaal twee pedagogisch-didactische keuzecursussen. Sommige cursussen hebben ingangseisen, deze kun je vinden in de OSIRIS Onderwijscatalogus. Cursussen met een asterisk (*) worden onder de tabel nader toegelicht.
Cursus | EC | Blok |
---|---|---|
Burgerschap en educatie (GSTPKC03) | 5 | 1 en 3 |
Pedagogiek en passend onderwijs (GSTPKC05) | 5 | 1 en 3 |
International Perspectives on Teaching (GSTPKC13) | 5 | 1, 2, 3, 4 |
Kleinschalig onderzoek in de school (GSTPKC16) | 5 | 3-4 |
Leerpsychologie (GSTPKC01) | 5 | 1 |
Voorbij het hokjesdenken: lesgeven aan vmbo, havo en vwo (GSTPKC18) | 5 | 1 |
Toetsing en beoordeling (GSTOKC01) | 5 | 2 |
Het organiseren van leren (GSTOKC02) | 5 | 2 |
Duurzaamheidseducatie (GSTOKC03) | 5 | 2 |
Lezen en schrijven in alle vakken (GSTOKC04) | 5 | 2 |
Data in de school (GSTOKC08) | 5 | 2 |
Interpersoonlijk leraarsgedrag (GSTPKC02) | 5 | 3 |
Toekomstbehendig ontwikkelen als leraar (GSTPKC15)* | 5 | 3 |
Digitale geletterdheid (GSTPKC14) | 5 | 3 |
Communicatie in het educatieve domein (GSTOKC14)** | 5 | 4 |
Taalbeleid en taalgericht vakonderwijs (GSTOKC10) | 5 | 4 |
CKV-didactiek (GSTOKC05) | 5 | 4 |
Gammadidactiek (GSTOKC17) | 5 | 4 |
Diversiteitssensitief lesgeven in de praktijk (GSTOKC19)*** | 5 | 4 |
Vakoverstijgende bètadidactiek (GSTOKC07) | 5 | 4 |
* Deze cursus wordt in collegejaar 2024-2025 niet aangeboden.
** Indien het aantal aanmeldingen voor de cursus het maximaal aantal studenten overschrijdt, hebben studenten van de opleiding Educatie en Communicatie voorrang op het volgen van de cursus.
*** Als je de cursus Applications of cultural diversity (GSTOKC15) hebt gevolgd, mag je de cursus Diversiteitssensitief lesgeven in de praktijk (GSTOKC19) vanwege inhoudelijke overlap niet meer volgen.
Beroepsvoorbereidend overige keuzecursussen
Indien één pedagogisch-didactische cursus uit bovenstaande lijst wordt gekozen dient nog één cursus uit onderstaande lijst gekozen te worden. Sommige cursussen hebben ingangseisen, deze kun je vinden in de OSIRIS Onderwijscatalogus.
Cursus | EC | Blok |
---|---|---|
Complexiteit educatieve teksten (TLEMV16012) | 5 | 1 |
Comprendre le CECR (TLEMV22010) | 5 | 1 |
Kunst & Educatie (GKEMV16013) | 5 | 1 |
Learning English (TLEMV16008) | 5 | 1 |
Pragmática (TLEMV16013) | 5 | 1 |
Geschiedenis & Educatie (GKEMV16003) | 5 | 2 |
GIS, VR en onderwijs (GEO4-3718) | 5 | 2 |
Literatur in der Schule (TLEMV16007) | 5 | 4 |
Literatuuronderwijs en digitalisering (TLEMV21011) | 5 | 4 |
Teaching Approaches to Literature (TLEMV22009) | 5 | 4 |
Binnen de cursussen Professional in Praktijk 1a en Professional in Praktijk 1b gaat het om je ervaring als docent. Op de universiteit wissel je ervaringen uit en bepaal je op welke manier je jezelf kan en moet ontwikkelen als docent. Het grootste deel van de cursus vindt plaats op je eigen school. Je geeft gedurende deze cursus (o.a.) les aan de onderbouw.
Op school word je begeleid door een praktijkbegeleider, dit is een bevoegd docent die hetzelfde schoolvak geeft. De praktijkbegeleider maakt tijd vrij voor jouw begeleiding en beoordeling en is idealiter ervaren met het begeleiden van docenten in opleiding. Je zal minimaal één keer tijdens deze cursus een lesbezoek van je instituutsopleider krijgen.
Er zijn bijeenkomsten in Utrecht op de maandagen, in een vaste groep, waarin je met je medestudenten werkt aan jouw eigen ontwikkeling. De cursus wordt afgesloten met een praktijkdossier.
De cursus Professional in Praktijk 2 (PiP2) richt zich op je verdere ontwikkeling als docent, met name in het eerstegraads gebied. Je geeft tijdens deze cursus dan ook les in de bovenbouw van havo en/of vwo (minimaal 60 lesuren van 50 minuten).
De bijeenkomsten met je vaste werkgroep voor deze cursus zijn op de dinsdagmiddag. Net als bij de cursus Professional in Praktijk 1 word je ook nu weer begeleid door een ervaren praktijkbegeleider (met een eerstegraads lesbevoegdheid) op je eigen school. Je zal tijdens deze cursus minimaal één lesbezoek ontvangen van je docent Vakdidactiek. De cursus wordt afgesloten met een praktijkdossier.