Cursusaanbod
Alle cursussen die beginnen met de code ‘GST-‘, worden verzorgd door de interfacultaire Graduate School of Teaching (penvoerder is Faculteit Sociale Wetenschappen).
De vakinhoudelijke cursussen om vastgestelde vakdeficiënties weg te werken worden aangeboden door Beta4all, Alfa4all of door de betreffende faculteit (Geesteswetenschappen, Geowetenschappen, Beta, REBO, Sociale Wetenschappen).
Op deze pagina vind je informatie over het huidige cursusaanbod.
De kern van de pedagogische invalshoek op het functioneren van de docent vormt zijn of haar taak leerlingen tot zelfstandige en verantwoordelijke volwassenen te brengen. De docent heeft in zijn pedagogische rol rekening te houden met de verschillende contexten die van invloed zijn op functioneren, groei en ontwikkeling van zijn of haar leerlingen. Dit zijn de docent, de klas, de leerlingen, de school en de samenleving.
In de cursus Pedagogiek 1 ligt de focus op de docent, de klas en de leerling en dan met name op het creëren van een veilig leerklimaat en het scheppen van voorwaarden voor individuele ontwikkeling.
In Pedagogiek 2 ligt de focus op de school en de samenleving, waarbij vragen rond de rol van de docent in de school als morele gemeenschap en het invullen van de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de school en docent aan de orde zijn.
De cursussen Vakdidactiek (overzicht in pdf) bieden theoretische kennis en inzichten bij de ontwikkeling van de professionele vaardigheden voor het leraarsberoep. In clustercolleges en werkgroepen maak je kennis met onderwijspsychologische en vakdidactische perspectieven op leren en onderwijzen. In de bijeenkomsten en in praktijkopdrachten worden theoretische inzichten en je eigen praktijkervaringen kritisch aan elkaar getoetst en benut om je eigen praktijk te analyseren en te verbeteren.
In Vakdidactiek 1 ligt de focus op de onmiddellijke onderwijssituatie en het ontwerpen en uitvoeren van een goed gestructureerde onderwijseenheid (les of korte lessenreeks). Onderwerpen die aan bod komen zijn: leerdoelen stellen, samenhangende vakspecifieke lessen uitwerken met passende werkvormen en de voortgang van leerlingen volgen, toetsen, analyseren en beoordelen.
In Vakdidactiek 2 ligt de focus op het leren van de leerling. Een centrale vraag is: wat hebben leerlingen nodig en hoe organiseer ik dat? Naast de onmiddellijke onderwijssituatie is er ook aandacht voor de bredere (curriculaire en maatschappelijke) context waarin dat leren plaatsvindt.
Onderwerpen die aan bod komen zijn bijvoorbeeld: het adequaat begeleiden van leerlingen bij het doorlopen van het bovenbouwprogramma op vak- en profielniveau, leerproblemen signaleren en indien nodig met hulp van collega's oplossingen zoeken en systematisch een vakspecifiek leerprobleem of curriculumprobleem onderzoeken, gericht op verbetering van de praktijk.
Het aanbod van de keuzecursussen is onderverdeeld in twee categorieën: beroepsvoorbereidend pedagogische en beroepsvoorbereidend algemene keuzecursussen. Het is de bedoeling dat je in je programma, tijdens de eerstegraads module, een keuzecursus uit beide categorieën volgt. Tijdens de keuzecursussen kun je je verder verdiepen in onderwerpen als curriculumontwerp, praktijkgericht onderzoek, burgerschap en educatie, toetsing en beoordeling of digitale geletterdheid.
Beroepsvoorbereidend pedagogische keuzecursussen
Cursussen met een asterisk (*) worden onder de tabel nader toegelicht.
Cursus | EC | Blok |
---|---|---|
International Perspectives on Teaching (GSTPKC13)* | 5 | 1,2,3,4 |
Digitale geletterdheid (GSTPKC14) | 5 | 3 |
Leerpsychologie (GSTPKC01) | 5 | 1 |
Voorbij het hokjesdenken: lesgeven aan vmbo, havo en vwo (GSTPKC18)* | 5 | 1 |
Burgerschap en educatie (GSTPKC03) | 5 | 1 en 3 |
Pedagogiek en passend onderwijs (GSTPKC05) | 5 | 1 en 3 |
Kleinschalig onderzoek in de school (GSTPKC16) | 5 | 1-2 en 3-4 |
Interpersoonlijk leraarsgedrag (GSTPKC02) | 5 | 3 |
Foundations of Cultural Diversity (GSTPKC09)** | 5 | 3 |
Toekomstbehendig ontwikkelen als leraar (GSTPKC15) | 5 | 3 |
* Indien deze cursus niet pedagogisch ingevuld wordt, kan deze ook opgevoerd worden als algemene keuzecursus (zie GSTOKC13 en GSTOKC18 onder de Beroepsvoorbereidend algemene keuzecursussen).
** Foundations of Cultural Diversity (GSTPKC09, blok 3) en Applications of Cultural Diversity (GSTOKC15, blok 4) vormen een serie. Je moet GSTPKC09 hebben afgerond voordat je GSTOKC15 mag volgen (ingangseis). Je mag GSTPKC09 wel volgen zonder daarna GSTOKC15 te doen.
Beroepsvoorbereidend algemene keuzecursussen
Cursussen met een asterisk (*) worden onder de tabel nader toegelicht.
* Indien deze cursus niet algemeen ingevuld wordt, kan deze ook opgevoerd worden als pedagogische keuzecursus (zie GSTPKC13 en GSTPKC18 onder de Beroepsvoorbereidend pedagogische keuzecursussen).
** Indien het aantal aanmeldingen voor de cursus het maximaal aantal studenten overschrijdt, hebben studenten van de masterprogramma’s Educatie en communicatie voorrang op het volgen van de cursus.
*** Let op de ingangseisen in de Osiris Onderwijscatalogus: niet toegankelijk voor alle schoolvakken.
**** Foundations of Cultural Diversity (GSTPKC09, blok 3) en Applications of Cultural Diversity (GSTOKC15, blok 4) vormen een serie. Je moet GSTPKC09 hebben afgerond voordat je GSTOKC15 mag volgen (ingangseis). Je mag GSTPKC09 wel volgen zonder daarna GSTOKC15 te doen.
***** Deze cursus wordt in 2023/2024 niet aangeboden.
Binnen de cursussen Professional in Praktijk 1a en Professional in Praktijk 1b gaat het om je ervaring als docent. Op de universiteit wissel je ervaringen uit en bepaal je op welke manier je jezelf kan en moet ontwikkelen als docent. Het grootste deel van de cursus vindt plaats op je eigen school. Je geeft gedurende deze cursus (o.a.) les aan de onderbouw.
Op school word je begeleid door een praktijkbegeleider, dit is een bevoegd docent die hetzelfde schoolvak geeft. De praktijkbegeleider maakt tijd vrij voor jouw begeleiding en beoordeling en is idealiter ervaren met het begeleiden van docenten in opleiding. Je zal minimaal één keer tijdens deze cursus een lesbezoek van je instituutsopleider krijgen.
Er zijn bijeenkomsten in Utrecht op de maandagen, in een vaste groep, waarin je met je medestudenten werkt aan jouw eigen ontwikkeling. De cursus wordt afgesloten met een praktijkdossier.
De cursus Professional in Praktijk 2 (PiP2) richt zich op je verdere ontwikkeling als docent, met name in het eerstegraads gebied. Je geeft tijdens deze cursus dan ook les in de bovenbouw van havo en/of vwo (minimaal 60 lesuren van 50 minuten).
De bijeenkomsten met je vaste werkgroep voor deze cursus zijn op de dinsdagmiddag. Net als bij de cursus Professional in Praktijk 1 word je ook nu weer begeleid door een ervaren praktijkbegeleider (met een eerstegraads lesbevoegdheid) op je eigen school. Je zal tijdens deze cursus minimaal één lesbezoek ontvangen van je docent Vakdidactiek.