Cursusaanbod
Alle cursussen die beginnen met de code ‘GST-‘ worden verzorgd door de interfacultaire Graduate School of Teaching (penvoerder: Faculteit Sociale Wetenschappen).
De vakinhoudelijke cursussen om vastgestelde vakdeficiënties weg te werken worden aangeboden door Beta4all, Alfa4all of door de betreffende faculteit (Geesteswetenschappen, Geowetenschappen, Bèta, REBO, Sociale Wetenschappen).
Op deze pagina vind je informatie over het huidige cursusaanbod van de master.
De kern van de pedagogische invalshoek op het functioneren van de docent vormt zijn of haar taak leerlingen tot zelfstandige en verantwoordelijke volwassenen te brengen. De docent heeft in zijn pedagogische rol rekening te houden met de verschillende contexten die van invloed zijn op functioneren, groei en ontwikkeling van zijn of haar leerlingen. Dit zijn de docent, de klas, de leerlingen, de school en de samenleving.
In de cursus Pedagogiek 1 ligt de focus op de docent, de klas en de leerling en dan met name op het creëren van een veilig leerklimaat en het scheppen van voorwaarden voor individuele ontwikkeling.
In Pedagogiek 2 ligt de focus op de school en de samenleving, waarbij vragen rond de rol van de docent in de school als morele gemeenschap en het invullen van de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de school en docent aan de orde zijn.
De cursussen Vakdidactiek (overzicht in pdf) bieden theoretische kennis en inzichten bij de ontwikkeling van de professionele vaardigheden voor het leraarsberoep. In clustercolleges en werkgroepen maak je kennis met onderwijspsychologische en vakdidactische perspectieven op leren en onderwijzen. In de bijeenkomsten en in praktijkopdrachten worden theoretische inzichten en je eigen praktijkervaringen kritisch aan elkaar getoetst en benut om je eigen praktijk te analyseren en te verbeteren.
In Vakdidactiek 1 ligt de focus op de onmiddellijke onderwijssituatie en het ontwerpen en uitvoeren van een goed gestructureerde onderwijseenheid (les of korte lessenreeks). Onderwerpen die aan bod komen zijn: leerdoelen stellen, samenhangende vakspecifieke lessen uitwerken met passende werkvormen en de voortgang van leerlingen volgen, toetsen, analyseren en beoordelen.
In Vakdidactiek 2 ligt de focus op het leren van de leerling. Een centrale vraag is: wat hebben leerlingen nodig en hoe organiseer ik dat? Naast de onmiddellijke onderwijssituatie is er ook aandacht voor de bredere (curriculaire en maatschappelijke) context waarin dat leren plaatsvindt.
Onderwerpen die aan bod komen zijn bijvoorbeeld: het adequaat begeleiden van leerlingen bij het doorlopen van het bovenbouwprogramma op vak- en profielniveau, leerproblemen signaleren en indien nodig met hulp van collega's oplossingen zoeken en systematisch een vakspecifiek leerprobleem of curriculumprobleem onderzoeken, gericht op verbetering van de praktijk.
Tijdens Professional in Praktijk 1a, Professional in Praktijk 1b en Professional in Praktijk 2 loop je stage op een stageschool of werk je als docent in het onderwijs. Zie de pagina Stage voor meer informatie over de stage- en baanvariant van de opleiding.
Het aanbod van de keuzecursussen is onderverdeeld in twee categorieën: beroepsvoorbereidend pedagogische en beroepsvoorbereidend algemene keuzecursussen. Het is de bedoeling dat je in je programma, tijdens de eerstegraads module, een keuzecursus uit beide categorieën volgt. Binnen de keuzecursussen kun je je verder verdiepen in onderwerpen als curriculumontwerp, praktijkgericht onderzoek, toetsing & evaluatie, en ICT & onderwijs.
De keuzecursussen die je kunt volgen, vind je in het overzicht keuzecursussen. De inhoud van iedere cursus kun je zelf opzoeken in de OSIRIS Onderwijscatalogus (zoek op cursuscode).
Deze cursussen zijn qua omvang en roostering toegesneden op het programma van de lerarenopleiding: het betreffen cursussen van 5 EC en ze worden gegeven op de dinsdagen (net als al het GST-onderwijs tijdens de eerstegraads module.
Het is eventueel mogelijk in de keuzeruimte andere cursussen te volgen uit het masteraanbod van de Universiteit Utrecht die relevant zijn voor de lerarenopleiding/het schoolvak. Daarvoor dien je (ruim) vooraf toestemming te vragen aan de examencommissie, zie Verzoeken aan de examencommissie.