Via de alumnitool van LinkedIn kun je een goed overzicht krijgen van mogelijke carrières na jouw opleiding. Ook kun je gemakkelijk contact leggen met alumni van je opleiding of daarbuiten. Veel afgestudeerden hebben een LinkedIn profiel en kunnen je helpen met jouw vragen over je carrière. Ze delen graag hun ervaringen. Onderstaande video legt uit hoe de alumnitool werkt en hoe je via jouw zoekcriteria de voor jou relevante carrière-informatie krijgt.

Meer weten over hoe je LinkedIn kunt inzetten om te netwerken en het meteen in de praktijk brengen? Volg de gratis training Arbeidsmarkt verkennen & netwerken van Career Services. 

Dit masterprogramma van de Universiteit Utrecht leidt afgestudeerde bachelorstudenten op tot eerstegraads docent in het voortgezet onderwijs. Dat betekent dat je aan de slag kunt in de onder- én bovenbouw van vmbo, havo en vwo. Een breed perspectief, want om les te geven aan een eerste klas in het vmbo heb je andere kennis en vaardigheden nodig dan voor een les aan 6-vwo. Omdat je alles over (vak)didactiek leert, ben je bovendien goed voorbereid op andere functies in de educatieve sector. 

Je verdiept je vakinhoudelijke kennis van de geschiedenis door het volgen van politiekhistorische en cultuurhistorische cursussen. Daarnaast leer je tijdens vakdidactische werk- en hoorcolleges hoe je die kennis overbrengt op je leerlingen. Een groot deel van je opleiding bestaat uit praktijkgebonden leren in de vorm van stages. Je doet daarbij onder meer een praktijkgericht onderzoek, dat aansluit bij de onderzoeksvragen die in je stageschool leven. Ook leer je hoe je je kennis in niet-schoolse settings toegankelijk kunt maken voor anderen.

Na je afstuderen heb je een masterdiploma én een eerstegraads onderwijsbevoegdheid geschiedenis. Je bent daarmee bevoegd om in het voortgezet onderwijs te doceren, ook in de bovenbouw van havo/vwo. De arbeidsmarktperspectieven voor geschiedenisdocenten in Nederland zijn momenteel matig.

De Utrechtse universitaire lerarenopleiding is ook een goede voorbereiding op andere functies in de educatieve sector, zoals:

  • docent in het hbo
  • functies bij educatieve dienst of didactisch centrum
  • medewerker bij uitgeverij
  • vakdidactisch onderzoeker
  • functie in voorlichting en journalistiek

Denk je erover om je eigen bedrijf te starten? De Universiteit Utrecht biedt een aantal mogelijkheden om het ondernemerschap te verkennen. Je kunt keuzevakken volgen bij masters die aandacht besteden aan ondernemerschap:

  • Masterprogramma Business Development and Entrepreneurship bij de Utrecht School of Economics. Word een expert in het scheppen van de voorwaarden voor een succesvolle onderneming.
  • Heb je een achtergrond in Economics and Business, kijk dan bij: International Economics and Business.
  • Heb je een achtergrond in Natuurwetenschappen of Geneeskunde, dan kun je vakken volgen bij Science and Business Management.
  • Ben je geïnteresseerd in duurzaam ondernemen en duurzame innovatie, volg dan een keuzevak bij Sustainable Business and Innovation.

Het Utrecht Centre for Entrepreneurship (Utrecht CE) organiseert Springschools, Summerschools, Winterschools, Honours classes en korte seminars over ondernemen. Het aanbod is Engelstalig, tenzij de hele groep Nederlands is.

StudentsInc

Wil je jezelf naast je studie oriënteren op ondernemerschap en feedback krijgen van andere (student)ondernemers? Of wil je afstuderen op je eigen bedrijf? Bij StudentsInc zitten verschillende studentbedrijven en kun je je ondernemerschapskwaliteiten in programma’s ontwikkelen. Zo biedt StudentsInc o.a. een 'pressure cooker' programma aan waarin je binnen 10 weken de basis van het ondernemen leert. 

UtrechtInc

Ben je (bijna) afgestudeerd en wil je een bedrijf starten? Heb je misschien al een concreet bedrijfsidee? Bij UtrechtInc vind je hulp en toegang tot financiering, kantoorruimte, experts en coaching. Ben jij:

  • startende ondernemers of alumnus, promovendus en onderzoeker, bij voorkeur afkomstig van UU, Hogeschool Utrecht of UMC Utrecht;
  • in de ideefase OF al verder (< 5 jaar);
  • een (IT) start-up met focus op gezondheid, duurzame leefomgeving of educatie?

Dan is UtrechtInc er voor jou! Meer weten? Ga naar UtrechtInc, meld je idee aan en kom langs voor een kop koffie.

UtrechtInc

 

Enactus

Wil jij weten of ondernemerschap bij jou past? Ben je gedreven, sociaal bewust en ambitieus? Ben je bereid gedurende 1 jaar minimaal 8 uur per week te werken aan een onderneming? Enactus Utrecht biedt je de kans om te ondernemen en verzorgt workshops en begeleiding door professionals.    

Handige links

Heb je je masterprogramma afgerond en vind je onderzoek doen leuk? Dan is promoveren wellicht iets voor jou. Je begint als ‘assistent in opleiding’ (aio) of ‘onderzoeker in opleiding’ (oio). Met een tweejarig masterprogramma van de UU bereid je je hier goed op voor. Let op: de tweejarige masters met 'educatie en communicatie' zijn bedoeld voor een carrière als leraar.

Hoe kom je aan die onderzoeksplaats? Neem tijdens of na je master contact op met de hoogleraar van het vakgebied waarin jij je wilt specialiseren. Een andere optie is: www.academictransfer.nl.

Wil je bij de Universiteit Utrecht promoveren, dan valt je promotieprogramma onder één van de Graduate Schools. Kijk voor meer informatie op: Promovendi Overleg Utrecht, PrOUt.

In mijn lessen pas ik alle kennis en theorie toe die ik tijdens de bachelor en master heb opgedaan.
Luuk Veldhuis.
Luuk Veldhuis
Docent geschiedenis

“Als docent geschiedenis ben ik elke dag heel concreet met de geschiedenis bezig. In mijn lessen pas ik alle kennis en theorie toe die ik tijdens de bachelor en master heb opgedaan. Deze kennis varieert van prehistorie tot recente geschiedenis, en van kleine feitjes tot de grote lijnen. Een brede kennis is hiervoor erg belangrijk en daarom heb ik ook gekozen om de master Politiek en Maatschappij in Historisch Perspectief te doen. Niet alleen de historische kennis, maar ook de vaardigheden die ik tijdens de studie heb geleerd, probeer ik aan mijn leerlingen mee te geven. Tijdens de educatieve master Geschiedenis: educatie en communicatie leer je heel specifiek hoe je dat in de les kan bereiken. 

Voor de klas staan is maar één kant van het onderwijs. Naast lesgeven ben je als docent ook veel aan het vergaderen en overleggen, heb je contact met bijvoorbeeld ouders of zorgcoördinatoren, organiseer je excursies en reizen of probeer je het onderwijs te vernieuwen.

Dit alles maakt het docentschap een zware en (vaak)onderschatte baan, maar wel de mooiste die er is. Elke dag kan ik leerlingen inspireren, leren leren en helpen volwassen te worden. Iets mooiers kan ik mij niet voorstellen.”