Via de alumnitool van LinkedIn kun je een goed overzicht krijgen van mogelijke carrières na jouw opleiding. Ook kun je gemakkelijk contact leggen met alumni van je opleiding of daarbuiten. Veel afgestudeerden hebben een LinkedIn profiel en kunnen je helpen met jouw vragen over je carrière. Ze delen graag hun ervaringen. Onderstaande video legt uit hoe de alumnitool werkt en hoe je via jouw zoekcriteria de voor jou relevante carrière-informatie krijgt.

Meer weten over hoe je LinkedIn kunt inzetten om te netwerken en het meteen in de praktijk brengen? Volg de gratis training Arbeidsmarkt verkennen & netwerken van Career Services. 

 Dit masterprogramma van de Universiteit Utrecht leidt afgestudeerde bachelorstudenten op tot eerstegraads docent in het voortgezet onderwijs. Dat betekent dat je aan de slag kunt in de onder- én bovenbouw van vmbo, havo en vwo. Een breed perspectief, want om les te geven aan een eerste klas in het vmbo heb je andere kennis en vaardigheden nodig dan voor een les aan 6-vwo. Omdat je alles over (vak)didactiek leert, ben je bovendien goed voorbereid op andere functies in de educatieve sector.  

Na je afstuderen heb je een masterdiploma én een eerstegraads onderwijsbevoegdheid Engels. Je bent daarmee bevoegd om in het voortgezet onderwijs te doceren, ook in de bovenbouw van havo/vwo. De arbeidsmarktperspectieven voor docenten Engels zijn goed.

De Utrechtse universitaire lerarenopleiding is ook een goede voorbereiding op andere functies in de educatieve sector, zoals:

  • docent in het hbo
  • functies bij educatieve dienst of didactisch centrum
  • medewerker bij uitgeverij
  • vakdidactisch onderzoeker
  • functie in voorlichting en journalistiek
  • functie in bedrijfsleven (klantpresentaties)
  • schoolleider (coördinatie, management, coaching van leraren)

Denk je erover om je eigen bedrijf te starten? De Universiteit Utrecht biedt een aantal mogelijkheden om het ondernemerschap te verkennen. Je kunt keuzevakken volgen bij masters die aandacht besteden aan ondernemerschap:

  • Masterprogramma Business Development and Entrepreneurship bij de Utrecht School of Economics. Word een expert in het scheppen van de voorwaarden voor een succesvolle onderneming.
  • Heb je een achtergrond in Economics and Business, kijk dan bij: International Economics and Business.
  • Heb je een achtergrond in Natuurwetenschappen of Geneeskunde, dan kun je vakken volgen bij Science and Business Management.
  • Ben je geïnteresseerd in duurzaam ondernemen en duurzame innovatie, volg dan een keuzevak bij Sustainable Business and Innovation.

Het Utrecht Centre for Entrepreneurship (Utrecht CE) organiseert Springschools, Summerschools, Winterschools, Honours classes en korte seminars over ondernemen. Het aanbod is Engelstalig, tenzij de hele groep Nederlands is.

StudentsInc

Wil je jezelf naast je studie oriënteren op ondernemerschap en feedback krijgen van andere (student)ondernemers? Of wil je afstuderen op je eigen bedrijf? Bij StudentsInc zitten verschillende studentbedrijven en kun je je ondernemerschapskwaliteiten in programma’s ontwikkelen. Zo biedt StudentsInc o.a. een 'pressure cooker' programma aan waarin je binnen 10 weken de basis van het ondernemen leert. 

UtrechtInc

Ben je (bijna) afgestudeerd en wil je een bedrijf starten? Heb je misschien al een concreet bedrijfsidee? Bij UtrechtInc vind je hulp en toegang tot financiering, kantoorruimte, experts en coaching. Ben jij:

  • startende ondernemers of alumnus, promovendus en onderzoeker, bij voorkeur afkomstig van UU, Hogeschool Utrecht of UMC Utrecht;
  • in de ideefase OF al verder (< 5 jaar);
  • een (IT) start-up met focus op gezondheid, duurzame leefomgeving of educatie?

Dan is UtrechtInc er voor jou! Meer weten? Ga naar UtrechtInc, meld je idee aan en kom langs voor een kop koffie.

UtrechtInc

 

Enactus

Wil jij weten of ondernemerschap bij jou past? Ben je gedreven, sociaal bewust en ambitieus? Ben je bereid gedurende 1 jaar minimaal 8 uur per week te werken aan een onderneming? Enactus Utrecht biedt je de kans om te ondernemen en verzorgt workshops en begeleiding door professionals.    

Handige links

Heb je je masterprogramma afgerond en vind je onderzoek doen leuk? Dan is promoveren wellicht iets voor jou. Je begint als ‘assistent in opleiding’ (aio) of ‘onderzoeker in opleiding’ (oio). Met een tweejarig masterprogramma van de UU bereid je je hier goed op voor. Let op: de tweejarige masters met 'educatie en communicatie' zijn bedoeld voor een carrière als leraar.

Hoe kom je aan die onderzoeksplaats? Neem tijdens of na je master contact op met de hoogleraar van het vakgebied waarin jij je wilt specialiseren. Een andere optie is: www.academictransfer.nl.

Wil je bij de Universiteit Utrecht promoveren, dan valt je promotieprogramma onder één van de Graduate Schools. Kijk voor meer informatie op: Promovendi Overleg Utrecht, PrOUt.

Door gesprekken met docenten en leerlingen, die uit ervaring spreken, leerde ik om een beeld te creëren van mijn toekomstige baan en kon ik me beter voorbereiden op wat zou gaan komen en wat er in het onderwijs mogelijk is.
Roos Burmanje
UWC Atlantic College, Wales

"Ik geef Engels op UWC Atlantic College, een internationale school in het zuiden van Wales. Na de gewone lessen in de ochtend coach en train ik de leerlingen in de voorbereidingen voor hun examen tot kustwacht. Twee keer per week help ik ´s avonds in één van de boarding houses op de campus, waar het vooral gaat om het welzijn van de leerlingen. Het is een leuke, uitdagende baan met veel afwisseling en ook al is het veel en hard werken, de leerlingen zijn het waard.

Na mijn buitenlandse stage, een vast onderdeel van de opleiding die ik heb gevolgd (de Educatieve Master met de internationale richting, U-TEAch), kon ik solliciteren en kreeg ik de baan. Het tweede jaar van deze master sluit erg goed aan bij de baan die ik nu heb. De master was daarmee een goede voorbereiding. Dit komt veelal door de twee stages, de praktische ervaring die ik heb opgedaan, maar ook door de werkcolleges die vaak een (inter)actieve aanpak hadden. Zo heb ik vooral veel geleerd over de verschillende lesstrategieën, het leren kijken en lesgeven vanuit een holistisch oogpunt en hoe om te gaan met leerlingen met een internationale achtergrond. Constante feedback van mijn docenten en reflectiemomenten hebben ook veel geholpen. Door gesprekken met docenten en leerlingen, die uit ervaring spreken, leerde ik ook om een beeld te creëren van mijn toekomstige baan en kon ik me beter voorbereiden op wat zou gaan komen en wat er in het onderwijs mogelijk is.”