Doel van de PiP2-stage is dat lio’s startbekwame eerstegraads docenten worden, die voldoen aan de competenties zoals deze in de Wet op de Beroepen in het Onderwijs (BIO) zijn vastgelegd.
Het grootste deel van de cursus vindt plaats op de stageschool. Het stagebureau van de lerarenopleidingen verzorgt de stageplaatsing van de lio’s binnen het partnernetwerk van scholen in de regio Utrecht. Het is niet toegestaan zelf een stageplek te regelen.
Tijdens PiP2 moeten lio’s 60 lessen (uitgaande van lessen van 50 minuten) zelfstandig lesgeven aan vaste klassen in het eerstegraads gebied (bovenbouw havo/vwo). Op school wordt de lio begeleid door een stagebegeleider, dit is een docent van hetzelfde schoolvak. Verder ontvangt de lio minimaal één keer een lesbezoek door de vakdidacticus.
De lio is op alle dagen beschikbaar voor de stage met uitzondering van de dinsdag; dan is de lesdag van de lerarenopleiding. Als richtlijn geldt dat de voltijd lio vier dagdelen per week aanwezig is op school, verspreid over maximaal drie dagen. De deeltijd lio is in principe twee dagdelen per week aanwezig op school.
In de werkcolleges op dinsdag reflecteren de lio’s op hun docentgedrag, ontwikkelen zij een eigen docentstijl en een eigen praktijktheorie. De in PiP1a/b-stage opgedane integratie van diverse kennisbronnen en kennis over het leren van docenten gelden als basis voor het ontwikkeling van de praktijktheorie. De cursus wordt afgesloten met een praktijkdossier.
Indien je een geschikte baan hebt in het voortgezet onderwijs, dan kun je die wellicht inzetten voor de praktijkuren van PiP2. Zie de Informatiebrochure leren op de werkplek (pdf) voor de baaneisen.
Een overzicht van de stagevoorwaarden van PiP2 vind je in de factsheet PiP1 en PiP2 (pdf).
Stageplaatsing
Zodra bij ons bekend is dat je PiP2 gaat doen het komende semester, word je toegevoegd aan onze Stagetool. Dit zal in mei/juni (augustusstart) of november (februaristart) zijn. In deze digitale omgeving kun je je persoonlijke gegevens aanvullen en eventueel voorkeuren doorgeven.
Vervolgens begint het stagebureau van de Graduate School of Teaching met het ‘matchen’ van studenten en beschikbare stageplekken op partnerscholen. Je ontvangt een statusupdate wanneer er nieuwe informatie beschikbaar is, bijvoorbeeld wanneer je gekoppeld bent aan je stageschool en er actie vereist is.
Bij de matching tussen stageplaats en student houden we zo goed mogelijk rekening met:
- reisafstand;
- vervoersmogelijkheden (heb je een auto of OV-(student)abonnement tot je beschikking);
- medische indicaties en/of persoonlijke omstandigheden (indien bekend);
- eventuele persoonlijke voorkeuren;
- de wensen/mogelijkheden van de stageschool.
Wij zijn afhankelijk van het aanbod van onze partnerscholen en daardoor kan het gebeuren dat vraag en aanbod niet (volledig) met elkaar te verenigen zijn. Aan voorkeuren kunnen dan ook geen rechten worden ontleend. Hoewel er zoveel mogelijk rekening gehouden wordt met eventuele wensen vragen we een flexibele blik ten aanzien van de stageplaatsing.
Volledige informatie voor studenten staat in onze Informatiebrochure leren op de werkplek (pdf).
Voor schoolopleiders en stagebegeleiders/werkplekbegeleiders bestaat een aparte brochure (voor partnerscholen), deze kan men zo nodig opvragen via stagebureau.gst@uu.nl.