Vaardigheden in curriculum

Werkgevers hechten naast je inhoudelijke kennis ook veel waarde aan je vaardigheden. Deze bepalen namelijk mede of je succesvol zult zijn in de functie en binnen de organisatie. Tijdens het sollicitatieproces wordt er daarom ook veel tijd besteed aan dit onderwerp.

Het is aan jou om te bepalen over welke vaardigheden je beschikt. Je hebt deze bv. opgedaan tijdens je studie, in je studentenvereniging, bijbanen of projecten. Vervolgens zorg je dat je in je pitch, brief of gesprek met een concreet voorbeeld laat zien dat je die vaardigheid hebt. Bijvoorbeeld hoe jij een probleem tot een oplossing hebt gebracht:

"In mijn bijbaan als helpdeskmedewerker heb ik te maken met grote en kleine problemen, bijvoorbeeld foutieve gegevens in een jaaroverzicht. Ik probeer zaken altijd zo op te lossen dat de klant direct het gevoel heeft te zijn geholpen door bijvoorbeeld à la minute de gegevens aan te passen. Dat is mijn eerste doel. Vervolgens maak ik tijd vrij om samen met betrokkenen het probleem echt te analyseren, namelijk de invoer van bepaalde gegevens automatisch te laten controleren door de klant, zodat we een structurele oplossing vinden."

Als het tijdens een sollicitatiegesprek over je probleemoplossend vermogen gaat, bereid je dan voor op vragen als:

  • Beschrijf eens een probleem dat je in je werk bent tegengekomen. Hoe heb je dat aangepakt?
  • Is er wel eens een probleem voorkomen, doordat jij het tijdig had gesignaleerd? Wat was dat voor probleem?
  • Is er wel eens een probleem ontstaan dat je niet had voorzien? Hoe heb je daarop gereageerd?

Maak gerust een afspraak met een van de Career Officers als je hier meer over wil weten of geef je op voor de training ‘Leren Solliciteren’.