Richtlijnen ChatGPT
Het is inmiddels algemeen bekend dat ChatGPT nauwkeurige teksten kan genereren op basis van een vraag. Ook andere AI-tools, zoals Google's Bard, bieden vergelijkbare mogelijkheden. Momenteel onderzoeken wij de mogelijkheden en risico’s van deze tools binnen de universiteit.
Het is duidelijk dat het gebruik van ChatGPT (of vergelijkbare tools) om teksten te genereren en deze als eigen werk in te dienen voor een toets (zoals een afstudeerwerk of scriptie), wordt beschouwd als fraude. Dergelijk gebruik is dus niet toegestaan. Het is essentieel dat je zelf in staat bent kennis te verwerken en hierover een overtuigende tekst te schrijven. Lees ook de onderstaande uitgangspunten.
Richtlijn
- Het gebruik van AI-tools (zoals ChatGPT, Bard en dergelijke tools) wordt als fraude aangemerkt indien een student daarmee teksten genereert en deze presenteert als eigen werk ten behoeve van een summatieve of formatieve toets zoals een essay, afstudeerwerk of scriptie (of onderdelen daarvan), cf. art. 5.15 lid 1 OER-BA / art. 5.16 lid OER-MA.
- De verplichting om actief en voorbereid aanwezig te zijn bij het onderwijs (art. 4.5 OER-BA/4.3 OER-MA) wordt geacht niet te zijn nagekomen indien een student ter voorbereiding enkel (of in overwegende mate) gebruik heeft gemaakt van een AI-tool zoals ChatGPT (of een soortelijke tool) en de voorbereidingen presenteert als eigen werk. Bij een vermoeden dat een student er structureel gebruik van maakt heeft de docent de bevoegdheid de student uit te sluiten van verdere deelname van het onderwijs cf. art. 4.5 lid 3 OER-BA (art. 4.3 lid 3 OER-MA). In incidentele gevallen kan de docent de student als ‘niet-aanwezig’ registreren.