Via de alumnitool van LinkedIn kun je een goed overzicht krijgen van mogelijke carrières na jouw opleiding. Ook kun je gemakkelijk contact leggen met alumni van je opleiding of daarbuiten. Veel afgestudeerden hebben een LinkedIn profiel en kunnen je helpen met jouw vragen over je carrière. Ze delen graag hun ervaringen. Onderstaande video legt uit hoe de alumnitool werkt en hoe je via jouw zoekcriteria de voor jou relevante carrière-informatie krijgt.

Meer weten over hoe je LinkedIn kunt inzetten om te netwerken en het meteen in de praktijk brengen? Volg de gratis training Arbeidsmarkt verkennen & netwerken van Career Services. 

Omdat het masterprogramma Publiek management je wil ontwikkelen tot reflective practitioner, kun je zowel voor academische als praktische beroepsperspectieven kiezen. De overgang naar de beroepspraktijk is bovendien relatief eenvoudig. Je kent organisaties, je weet wat er speelt en je weet welke rollen je kunt vervullen.

Uit de Arbeidsmarktmonitor 2013 blijkt dat veel Utrechtse bestuurs- en organisatiewetenschappers direct na het afstuderen een baan vinden. Na gemiddeld 3 maanden geldt dit voor alle afgestudeerden. Een klein percentage gaat na de masterfase nog doorstuderen of gaat een promotietraject in. Veel studenten leggen al tijdens hun studie contact met hun toekomstige werkgever, bijvoorbeeld tijdens een stage, beroepenmarkt of door een (scriptie-) onderzoek uit te voeren in opdracht van een organisatie of bedrijf. De opleiding heeft goede banden met de beroepspraktijk. 88% van de afgestudeerden is tevreden over de mate waarin de opleiding voorbereidt op de arbeidsmarkt.

De mogelijkheden die je in de beroepspraktijk hebt, zijn omvangrijk en gevarieerd. De ervaring leert dat je als student in uiteenlopende omgevingen van de kennis en inzichten in publiek management kunnen profiteren. Als afgestudeerde van het masterprogramma Publiek management kun je aan de volgende beroepen denken:

Management trainee (bij rijk, provincie of gemeente)

Als trainee volg je een speciaal ingericht traineeship, wat als een soort startersfunctie kan worden gezien binnen de grotere organisaties en bedrijven. Je loopt met verschillende afdelingen mee en krijgt zo de kans kennis te maken met verschillende onderdelen van de organisatie. Het is een intensief traject, waarin leren en werken gecombineerd wordt. Een traineeship varieert van 2 tot 4 jaar, een periode waarin je zodanig integreert dat je als volwaardig allround medewerker mee kan draaien.

Consultant bij een adviesbureau

Als consultant kun je op projectbasis ingehuurd worden om een bepaald vraagstuk voor een organisatie te verhelderen en passende oplossingen aan te reiken. Omdat je als consultant in ieder project te maken krijgt met andere opdrachten en verwachtingen, moet je stressbestendig zijn en met deadlines om kunnen gaan. Het werk is afwisselend en resultaatgericht.

Directiesecretaris (bij een bestuur van een non-profit instelling)

Ben je directiesecretaris dan faciliteer je de directie, en adviseer je inhoudelijk op beleids- en besluitvorming. Je ondersteunt bij de regievoering van het strategieproces. Ook het opstellen van de agenda en de verslaglegging van een Management Team kunnen tot je taken behoren, net als het opstellen en updaten van diverse documenten. Binnen de gremia van bestuurders vervul je de diplomatieke rol als vertegenwoordiger van je directie en organisatie en wordt je geacht om diverse projecten te leiden.

Projectleider (bij een school of welzijnsinstelling)

Als projectleider ben je eindverantwoordelijk voor een project, waarbij je vaak als specialist wordt aangetrokken. Meestal ben je eerder werkzaam geweest in een bepaalde sector voordat je projectleider wordt in een bedrijf of organisatie. Een coördinerende projectleider zorgt ervoor dat alles volgens plan en goed verloopt. Als leidinggevende delegeer en verdeel je taken en heb je de leiding over een projectteam.
Het komt erop neer dat je in de ene rol meer aan het samenwerken en communiceren bent dan in de andere rol. Welke rol je ook speelt, steeds geldt dat de ontwikkeling van een systeem, product of organisatie altijd centraal staat.

Medewerker bij een stafafdeling

In de functie van beleids- of stafmedewerker voer je (door de directie gestelde) beleidsvoornemens uit in de werkpraktijk ten behoeve van de functionele afdelingen binnen de organisatie (bijvoorbeeld personeelszaken, ICT, financiën, opleidingen, kwaliteit). In de organisatie sta jij in principe direct onder de leidinggevende of de directie.
Jij bent degene die activiteiten op de vastgestelde beleidsterreinen evalueert en de beleidsuitvoering toetst.
Signaleer je knelpunten, dan initieer je verbeteringen en aanpassingen. Binnen het bedrijf en de organisatie zorg jij er voor dat zowel interne als externe belanghebbenden op tijd voorzien zijn van volledige, relevantie en correctie informatie.

Medewerker bij een projectbureau

Binnen een bedrijf of organisatie ben je als projectmedewerker, vertegenwoordiger, waarnemer of belangenbehartiger van een bepaald project. Je voert je taken binnen de plannen uit en brengt je deskundigheid in. De organisatie verlangt gevraagd en ongevraagd jouw bijdrage in inhoudelijke vraagstukken.
Als projectmedewerker informeer je je eigen afdelingsleiding over de voortgang en bereid daar beleidsstukken en rapportages voor. Binnen de projectgroep ben jij de leidinggevende aan de verschillende werkgroepen die daaronder vallen.

Kwaliteitscoördinator of innovatiemanger (bij de politie of in de zorg)

De kwaliteitscoördinator heeft een uitvoerende, controlerende en signalerende rol bij het controleren van kwaliteit. Bovendien heb je een controlerende en informerende rol bij het beoordelen van wat gemeten moet worden en zorg je voor een terugkoppeling naar de betrokken afdelingen. Je ondersteunt daarbij de beheerders van systemen door de resultaten van controles en analyses voor te leggen, problemen te signaleren en voorstellen voor verbeteringen te doen. Als kwaliteitscoördinator ben jij de verbindende schakel tussen kwaliteit en productie. Op basis van analyses en ontwikkelingen moet je kunnen aangeven of de voorschriften en richtlijnen van het systeem aangepast moeten worden.

Een van de mogelijkheden na je afstuderen is om te promoveren. Dit kan bij de Universiteit Utrecht of bij een andere universiteit in Nederland. Promovendi voeren gedurende een periode van vier jaar wetenschappelijk onderzoek uit.

Denk je erover om je eigen bedrijf te starten? De Universiteit Utrecht biedt een aantal mogelijkheden om het ondernemerschap te verkennen. Je kunt keuzevakken volgen bij masters die aandacht besteden aan ondernemerschap:

  • Masterprogramma Business Development and Entrepreneurship bij de Utrecht School of Economics. Word een expert in het scheppen van de voorwaarden voor een succesvolle onderneming.
  • Heb je een achtergrond in Economics and Business, kijk dan bij: International Economics and Business.
  • Heb je een achtergrond in Natuurwetenschappen of Geneeskunde, dan kun je vakken volgen bij Science and Business Management.
  • Ben je geïnteresseerd in duurzaam ondernemen en duurzame innovatie, volg dan een keuzevak bij Sustainable Business and Innovation.

Het Utrecht Centre for Entrepreneurship (Utrecht CE) organiseert Springschools, Summerschools, Winterschools, Honours classes en korte seminars over ondernemen. Het aanbod is Engelstalig, tenzij de hele groep Nederlands is.

StudentsInc

Wil je jezelf naast je studie oriënteren op ondernemerschap en feedback krijgen van andere (student)ondernemers? Of wil je afstuderen op je eigen bedrijf? Bij StudentsInc zitten verschillende studentbedrijven en kun je je ondernemerschapskwaliteiten in programma’s ontwikkelen. Zo biedt StudentsInc o.a. een 'pressure cooker' programma aan waarin je binnen 10 weken de basis van het ondernemen leert. 

UtrechtInc

Ben je (bijna) afgestudeerd en wil je een bedrijf starten? Heb je misschien al een concreet bedrijfsidee? Bij UtrechtInc vind je hulp en toegang tot financiering, kantoorruimte, experts en coaching. Ben jij:

  • startende ondernemers of alumnus, promovendus en onderzoeker, bij voorkeur afkomstig van UU, Hogeschool Utrecht of UMC Utrecht;
  • in de ideefase OF al verder (< 5 jaar);
  • een (IT) start-up met focus op gezondheid, duurzame leefomgeving of educatie?

Dan is UtrechtInc er voor jou! Meer weten? Ga naar UtrechtInc, meld je idee aan en kom langs voor een kop koffie.

UtrechtInc

 

Enactus

Wil jij weten of ondernemerschap bij jou past? Ben je gedreven, sociaal bewust en ambitieus? Ben je bereid gedurende 1 jaar minimaal 8 uur per week te werken aan een onderneming? Enactus Utrecht biedt je de kans om te ondernemen en verzorgt workshops en begeleiding door professionals.    

Handige links

Na je vakinhoudelijke master kun je een 1-jarige lerarenopleiding (Nederlandstalig) doen. Deze leidt je op tot eerstegraads bevoegd docent in het voortgezet onderwijs. Met je diploma op zak kan je aan de slag in de onder- en bovenbouw van vmbo, havo en vwo in Nederland.

Kijk op de masterkiezerssite van de UU

Heb je je masterprogramma afgerond en vind je onderzoek doen leuk? Dan is promoveren wellicht iets voor jou. Je begint als ‘assistent in opleiding’ (aio) of ‘onderzoeker in opleiding’ (oio). Met een tweejarig masterprogramma van de UU bereid je je hier goed op voor. Let op: de tweejarige masters met 'educatie en communicatie' zijn bedoeld voor een carrière als leraar.

Hoe kom je aan die onderzoeksplaats? Neem tijdens of na je master contact op met de hoogleraar van het vakgebied waarin jij je wilt specialiseren. Een andere optie is: www.academictransfer.nl.

Wil je bij de Universiteit Utrecht promoveren, dan valt je promotieprogramma onder één van de Graduate Schools. Kijk voor meer informatie op: Promovendi Overleg Utrecht, PrOUt.

Bijna alle thema's komen in mijn werk weer aan de orde
Danielle Fictorie MSc
trainee bij het Ministerie van Financiën

"Na mijn opleiding begon ik als Financial Trainee op het Ministerie van Financiën, als onderdeel van een traineeship van twee jaar. In mijn eerste jaar was ik Coördinator Miljoenennota. Dat betekent dat ik alles regelde rondom de Miljoenennota, behalve het schrijven zelf. Ik maakte een planning, zorgde dat we de ambtelijke top en de minister regelmatig zagen om over conceptversies te praten, en pakte het koffertje in op Prinsjesdag. Ik mocht het dan ook aanbieden aan de minister.

Tijdens de master vond ik de gastcolleges van echte publieke managers, die tijd vrij maakten om ons te vertellen over hun werkwijze, het meest waardevol.  Ik leerde veel van hun aanpak, maar ook dat het gewoon mensen zijn en dat ze het leuk vinden om van jonge mensen te horen hoe zij erover denken. Daar maak ik in mijn werk nog steeds gebruik van: ik durf gerust mijn mening te geven als er topambtenaren om me heen staan. Het waren deze actuele cases die er ook voor gezorgd hebben dat ik goed kon volgen waar de auteurs van de Miljoenennota over spraken; de uitdagingen die ons land nu en in de nabije toekomst te wachten staan. Ook een keuzecursus als 'Bedrijfsvoering in de Publieke Sector' is daarvoor erg nuttig geweest. Bijna alle thema's uit die cursus komen in mijn werk weer aan de orde."