Op deze pagina vind je uitgebreide informatie over printen, kopiëren en scannen op de universiteit.

Je kunt je printopdrachten op elke willekeurige printer afhalen. Om dat te doen, moet je je bij de printer waarop je de printjes wilt ophalen aanmelden met je Solis-id en wachtwoord. Om dat gemakkelijker en sneller te maken, kun je je aanmelden via een kaart met RFID-chip zit, bijvoorbeeld je OV-kaart. Instructies voor het (eenmalig) koppelen van een kaart vind je bij de printers.

Heb je geen geschikte kaart? Haal er eentje bij de balie van de UB of een IT-balie!

Printtegoed opwaarderen

Om te kunnen printen of kopiëren heb je printtegoed nodig. Scannen is gratis. Je kunt via de online betaalportaal je printtegoed opwaarderen. Je kunt iDEAL of Paypal gebruiken. Er zijn geen andere mogelijkheden.

Je printtegoed is gekoppeld aan je computeraccount (Solis-id), niet aan je OV-kaart. Je gebruikt je pas alleen om je snel aan te kunnen melden bij de printer.

Let op:

  • Het kan tot max. 24 uur duren voordat het tegoed is bijgeschreven. Op je bankafschrift heet de afschrijving "Stichting Foundation Docdata".
  • UMC studenten waarderen hun tegoed op via de website van het UMC.

Tarieven

Afdruk (A3/A4)

Tarief

Zwart - Enkelzijdig 3 cent
Zwart - Dubbelzijdig 5,5 cent
Kleur - Enkelzijdig 6,5 cent
Kleur - Dubbelzijdig 12 cent

Saldo bekijken

Vouchers verzilveren

Via deze website (printportal) kun je vouchers verzilveren.

Je kunt je printtegoed via de print protal terugvragen (selecteer "Account opheffen").

Voorwaarden

Printtegoed wordt alleen gerestitueerd indien:

  • Je tegoed minimaal € 5,00 euro is (controleer hier je saldo)
  • Je hebt geen gastaccount
  • Je klaar bent met studeren
  • Je Solis-id nog steeds actief is (printtegoed vervalt na deactivatie)
  • Je niet eerder printtegoed hebt teruggevraagd

Handleidingen

Alle handleidingen en de FAQ voor printen vind je hier op onze handleidingenwebsite.

 

Met mobiel printen is het mogelijk om vanaf een mobiel device (laptop, tablet, smartphone, iPhone, iPad) af te drukken op een Xerox printer van de Universiteit Utrecht. Medewerkers en studenten met een e-mailadres dat eindigt met @uu.nl of @students.uu.nl kunnen gebruik maken van deze dienst.

Printen via je smartphone of tablet?
Gebruik dan de Xerox app. Deze app dient eenmalig vanuit de App-store of Google play store geïnstalleerd te worden op het apparaat. De printopties van de Multifunctionals kun je naar wens aanpassen. Met deze app kun je kiezen voor zwart/wit of kleur,  enkel/dubbelzijdig, het aantal, wel of geen nietjes.  De meest gangbare documenttypen worden ondersteund. Zie de uitgebreide instructie "Mobiel Printen via Xerox app".

Je opdracht printen vanaf je e-mail?
Vanuit een UU-email adres (Solis mail of UU-Gmail) kun je een document afdrukken door te mailen naar print@uu.nl. Na ontvangst van bevestiging in je mailbox is het document af te halen op een willekeurige Multifunctional. Via deze optie is het alleen mogelijk om met de standaard printerinstellingen af te drukken (één afdruk, zwart-wit, dubbelzijdig). Zie de uitgebreide instructie "Mobiel printen via e-mail".

Vanaf je laptop alle printopties naar wens aanpassen?
Maak dan via Eduroam verbinding. Je vindt de handleidigen voor jouw device op de handleidingenwebsite

Overzicht

Mobiel device

E-mailen print@uu.nl

Xerox Mobiel App 

smartphone, tablet

Ja

Ja

Iphone, Ipad

Ja

Ja

Windows Phone, MS Surface tablet

Ja

Ja

Mac laptop

Ja

Nee

Windows laptop

Ja

Nee

Chrome books

Ja

Nee

 

Wil je de printers in de Universiteitsbibliotheek gebruiken maar heb je geen Solis-id? Vraag bij de balie van de UB om een gast-Solis-account. Hiermee kun je zonder printtegoed gratis scannen. Voor printen/kopiëren dien je genoeg printtegoed te hebben. Zie de rubriek "Printtegoed bekijken en opwaarderen" op deze site.

Goed om te weten

  • Je gast-Solis-account verloopt automatisch na 1 jaar. Verleng het tijdig als je het printtegoed wilt behouden.
  • Zodra je solis-account uitgeschakeld wordt, vervalt een eventueel aanwezig printtegoed direct.
  • Wie een gast-Solis-account heeft, ontvangt geen restitutie van printtegoed.
  • Het saldoverbruik en je printtegoed lees je op de display van de printer.

Ben je student en heb je daarnaast ook een aanstelling (medewerker) bij de universiteit? Dan heb je waarschijnlijk een zogenaamde dubbele beurs: eentje voor jou als student, en eentje voor je als medewerker.

Beurs selecteren bij het printen of kopiëren

Om de juiste beurs te selecteren als je gaat printen of kopiëren, kies je na het aanmelden op de printers altijd eerst voor "Printen", dus óók als je alleen wilt kopiëren. Kies het icoon met het persoontje (links) indien je print vanuit je studentenrol, of het kantoorgebouw (rechts) indien je print vanuit je medewerkersrol. Daarna kun je met de thuisknop (grijze knop met het huisje op de printer zelf) weer terug naar het hoofdmenu indien je wilt kopiëren.

De volgende keer bij het aanmelden op de printer moet je dit herhalen: de keuze voor je beurs wordt niet onthouden.

Wanneer je gebruik maakt van de ongelimiteerde medewerkersbeurs, dan worden je printerkosten betaald door de faculteit of onderdeel waar je aangesteld bent. Het is niet toegestaan om van de ongelimiteerde beurs gebruik te maken na beëindiging van je contract. Indien je dit toch doet, zal dit als gevolg hebben dat het verschuldigde bedrag plus administratieve kosten in rekening gebracht wordt.

Na je studie verder als medewerker op de UU? 

Dan vervalt je persoonlijke (studenten)beurs. Je krijgt een e-mail wanneer je op dat moment nog 5 euro of meer aan persoonlijk printtegoed hebt: je kunt dit bedrag dan terugvragen. Reageer je hier niet op, dan wordt het resterende bedrag overgemaakt aan een goed doel.

Vragen

Bij vragen kun je contact met ons opnemen.

De printers op de Universiteit zijn vanwege hun beperkte capaciteit niet geschikt voor grote hoeveelheden print- of drukwerk. Heb je grote kopieër- of printopdrachten? Plaats dan je order via de Xerox* webshop: https://nlprint.external.xerox.com/login/

 

* De Xerox repro shop gevestigd op de Bolognelaan 101 is gesloten sinds april 2018.