Planning en fasering
In deze fase werkt het projectteam aan het programma van wensen en eisen voor de aanbesteding. Hierbij betrekt het projectteam gebruikers (docenten, studenten, ondersteuners) via werksessies. De combinatie van wensen en eisen vormt een samenhangend pakket voor de UU.
Via een marktverkenning vragen we leveranciers naar zaken als gebruiksvriendelijkheid, functionaliteiten en samenwerking met andere UU-systemen. Daarbij vragen we in het bijzonder naar publieke waarden die wij belangrijk vinden, zoals eigenaarschap van data, inclusiviteit en digitale toegankelijkheid, en transparantie van algoritmes.
Tijdens deze fase is de aanbesteding gepubliceerd en kunnen leveranciers hierop inschrijven. Op basis van hun offertes beoordelen we de leveranciers, met vooraf opgestelde gunningscriteria. Onderdeel van deze fase zijn ook de gebruikerstesten, waarin studenten, docenten, , key-users en beheerders de verschillende LMS’en beoordelen op gebruiksvriendelijkheid. De leverancier die het best aansluit bij de eisen en wensen krijgt de opdracht gegund en mag het nieuwe LMS voor de UU leveren.
In deze fase worden voorbereidingen getroffen om het LMS aan te sluiten op de bestaande UU-systemen en processen. Denk daarbij aan inloggen met Solis-ID en gebruikers vanuit Osiris klaarzetten, toevoegen en koppelen met onderwijstools.
Tijdens deze fase geven de eerste opleidingen/cursussen het onderwijs in het nieuwe LMS. Tijdens deze fase is er goede ondersteuning en vindt er regelmatig afstemming plaats met de deelnemers om leerervaringen en verbeterpunten op te halen.
Bij de start van het academisch jaar 2025-2026 vindt al het onderwijs dat voorheen in Blackboard plaatsvond plaats in het nieuwe LMS. Tijdens deze fase zal er wederom goede ondersteuning aanwezig zijn om vragen te beantwoorden of te helpen met issues.