Sociale wetenschappen
Study Abroad weken
In oktober vinden de Study Abroad weken plaats.
De Study Abroad weken zijn dé gelegenheid om informatie in te winnen over de mogelijkheden om te studeren in het buitenland. Het bijwonen van deze voorlichtingen is een belangrijke eerste stap in het oriënteren op studeren in het buitenland.
De Study Abroad weken zijn nog niet gepland voor 2023. Meer informatie volgt.
Om je aan te melden voor een uitwisseling, moet je een 'studyplan' opstellen. Gebruik hiervoor het juiste format. Op je studyplan geef je twee dingen aan:
- Hoe het vervolg van je studie in Utrecht er uitziet, waarbij je in het schema zet welke onderdelen (verplichte cursussen én keuzecursussen) je nog dient te volgen om je studie af te ronden. Daarbinnen neem je ook op:
- In welke periode je naar het buitenland gaat, welke cursussen je in het buitenland wilt volgen en hoeveel studiepunten voor deze cursussen staan.
Vul je studyplan zo compleet en zo gedetailleerd mogelijk in.
Let op: Je hebt vooraf geen toestemming nodig voor je studyplan. Het is je eigen verantwoordelijkheid dat het ingevulde studyplan klopt. Als je hier vragen over hebt of hulp nodig hebt bij het maken van je studieplanning voor het deel wat je in Utrecht nog moet afronden, dan kun je hiervoor terecht bij je tutor of de studieadviseurs. Mocht je problemen ondervinden met het kiezen van cursussen in het buitenland, dan kun je bij het International Office terecht.
Let op: Het vinden van informatie over cursussen bij de partneruniversiteit kan een lastige opgave zijn en vaak is het niet mogelijk om van tevoren exact uit te vinden welke cursussen worden aangeboden. Baseer je keuze in dat geval op het aanbod van het afgelopen jaar of de cursussen die je wel kunt vinden. Het invullen van je studyplan is nog geen definitieve vakkenkeuze, maar een eerste oriëntatie op welke cursussen je in het buitenland wilt volgen.
Motivatieformulier
Als onderdeel van je aanmelding moet je het motivatieformulier (docx) invullen. Volg de instructies in het formulier en zorg ervoor dat je alle delen volledig en in het Engels invult, voordat je het document in je Osiris aanmelding uploadt.
Voor de facultaire bestemmingen wordt er geselecteerd op basis van je gehele aanmelding, inclusief het Studyplan en het Motivatieformulier. Er wordt altijd gestart met de eerste keuze. Bij meer aanmeldingen dan plekken en gelijke geschiktheid zal er worden geloot voor die specifieke bestemmingen.
Is je eerste keuze een universiteitsbrede bestemming, dan wordt je dossier doorgezet naar het universiteitsbrede International Office. Wanneer zij meer aanmeldingen dan beschikbare plekken hebben wordt er geselecteerd op basis van loting.
Als je op uitwisseling gaat, is het verplicht om de cursussen die je in het buitenland hebt gevolgd in te brengen in je studieprogramma. Hiervoor is formele goedkeuring nodig van de examencommissie. Deze bepaalt of de cursussen van voldoende academisch niveau zijn (bachelor / master) en controleert of ze niet (te veel) overlappen met andere onderdelen binnen je programma. Als er sprake is van te veel overlap, mag je de overlappende onderdelen niet allebei laten meetellen voor je diploma.
Vraag bijtijds goedkeuring aan
De goedkeuring voor een onderwijsonderdeel dien je in zodra je weet welke cursussen je gaat volgen. Meestal is dit net voor vertrek of vlak na aankomst bij de gastuniversiteit. Het kan gebeuren dat je verzoek wordt afgekeurd en het is natuurlijk vervelend om dat pas te horen als je de cursus al gevolgd hebt. Als er tijdens je verblijf nog een vak wijzigt moet je dit opnieuw ter goedkeuring voorleggen aan de examencommissie.
Hoe krijg ik goedkeuring?
Neem de volgende stappen om je aanvraag in orde te maken via Osiris Zaak:
- Log in met je Solis-id op OSIRIS Student.
- Klik op ‘Zaken’ en vervolgens op het “+”-icoontje in de rechteronderhoek.
- Kies voor ‘Stage, studeren in het buitenland en Exchange.
- Kies nu voor het formulier ‘Aanvraag goedkeuring buitenlandse cursussen’ en vul in.
Je krijgt binnen twee weken bericht van de examencommissie of de cursussen goedgekeurd worden voor de profileringsruimte, inclusief een niveaubepaling (niveau 1,2,3).
Na je uitwisseling ontvang je een cijferlijst (Transcript of Records) met je behaalde resultaten. Deze resultaten worden niet omgezet naar cijfers maar naar een pass/fail in Osiris.
Om je behaalde resultaten in Osiris te krijgen moet je zorgen dat je Transcript of Records bij de Examencommissie terecht komt. Dit kan op verschillende manieren, maar je bent er altijd zelf verantwoordelijk voor dat dit gebeurt.
Studenten die via een facultaire bestemming op uitwisseling zijn geweest:
- Gastuniversiteit mailt of stuurt het Transcript of Records per post naar het IO FSW. IO FSW stuurt het door naar de Examencommissie en informeert jou dat je cijferlijst binnen is en de resultaten worden verwerkt;
- Je krijgt zelf een originele cijferlijst per post binnen. Het origineel kan bij het STIP worden ingeleverd en zij zorgen dat het naar de Examencommissie wordt doorgezet;
- Je ontvangt de cijferlijst per e-mail. Dit wordt niet geaccepteerd door de examencommissie. Je kan de partneruniversiteit verzoeken om het direct naar het IO FSW te mailen (io.sbs@uu.nl) of zelf een originele papieren versie opvragen bij de partneruniversiteit.
- Je partneruniversiteit maakt alleen gebruik van een online cijferregistratie systeem en stuurt geen cijferlijsten per post of per mail. Je mailt het IO FSW de link en je inloggegevens, zodat wij het zelf kunnen downloaden
Studenten die via een universiteitsbrede bestemming op uitwisseling zijn geweest:
- Je krijgt zelf een originele cijferlijst per post binnen. Het origineel kan bij het STIP worden ingeleverd en zij zorgen dat het naar de Examencommissie wordt doorgezet;
- Gastuniversiteit mailt het Transcript of Records naar het Universiteitsbrede IO. Zij zetten de originele cijferlijsten in Osiris en mailen jou als dit gebeurd is. Na ontvangst van deze mail, mail je de Examencommissie (examencommissie.fsw@uu.nl) met het verzoek om jouw cijferlijst uit Osiris te halen en je resultaten te verwerken.
- Je partneruniversiteit maakt alleen gebruik van een online cijferregistratie systeem en stuurt geen cijferlijsten per post of per mail. Je mailt het IO FSW de link en je inloggegevens, zodat wij het zelf kunnen downloaden.
Let op: Voor de afhandeling van je Erasmusbeurs dien je ook een Transcript of Records in Osiris te uploaden, dit is een aparte procedure en staat los van de verwerking van de resultaten.
Het kan zijn dat je opleiding speciale regelingen heeft of speciale programma's in het buitenland aanbiedt. Lees daarom altijd de specifieke informatie over studeren in het buitenland voor jouw opleiding.
Direct naar je opleiding? Klik hier door:
Het International Office is het aanspreekpunt voor inkomende en uitgaande uitwisselingsstudenten van de faculteit Sociale Wetenschappen. Je kunt hier terecht met al je vragen over het tijdelijk studeren in het buitenland.
Het International Office:

Loes van Velzen, Exchange coördinator - Uitgaande uitwisselingsstudenten
Contactpersoon voor studenten van de faculteit Sociale Wetenschappen die een uitwisseling willen doen.

Carlijn Cretier, Exchange coördinator - Uitgaande uitwisselingsstudenten
Contactpersoon voor studenten van de faculteit Sociale Wetenschappen die een uitwisseling willen doen.

Nicole van den Hoeven – Sneijder, Exchange coördinator - Inkomende uitwisselingsstudenten
Contactpersoon voor internationale studenten die naar Utrecht komen om aan de faculteit Sociale Wetenschappen een uitwisseling te doen.
Contact
E-mail: io.sbs@uu.nl
Telefoon: +31 (0)30 253 3659, bereikbaar op maandagmiddag 13.30 - 17.00 en donderdagmiddag 13.30 - 17.00.
Afspraak maken
Voor korte vragen (+/- 10 minuten) of een adviesgesprek (+/- 30 minuten) kan je een afspraak maken met een International Office medewerker. Adviesgesprekken zijn bedoeld voor studenten die nog niet (zeker) weten naar welke bestemming ze willen en de opties willen bespreken met een medewerker. Voor alle overige vragen kan je een 10 minuten gesprek inplannen.
Handtekening of documenten nodig? Daar hoef je geen afspraak voor te maken, maar kan je de formulieren en/of documentverzoeken mailen naar io.sbs@uu.nl.