Educatieve minor gamma
Wil je tegelijkertijd met je UU-bachelor een lesbevoegdheid voor het voortgezet onderwijs behalen? Meld je dan aan voor de educatieve minor, waarmee je (in combinatie met je bachelordiploma van de UU) een beperkte tweedegraads bevoegdheid voor het voortgezet onderwijs behaalt. Daarmee kun je lesgeven in het vmbo en de onderbouw van havo/vwo.
Je kan deelnemen aan de educatieve minor wanneer je momenteel bezig bent met een van de onderstaande bacheloropleidingen aan de Universiteit Utrecht, óf voldoet aan de toelatingseisen zoals deze landelijk zijn vastgelegd (zie Toelating en aanmelden).
Direct toelating gevende bacheloropleidingen:
- Aardwetenschappen (schoolvak aardrijkskunde)
- Global Sustainability Science (schoolvak aardrijkskunde)
- Sociale geografie en planologie (schoolvak aardrijkskunde)
- Economie (schoolvak economie)
- Geschiedenis (schoolvak geschiedenis)
- Religiewetenschappen (schoolvak godsdienst / levensbeschouwing)
- Taal- en Cultuurstudies afstudeerrichting religie (schoolvak godsdienst / levensbeschouwing)
- Filosofie (schoolvak filosofie)
- Interdisciplinaire Sociale Wetenschap (schoolvak maatschappijleer)
- Bestuurs- en Organisatiewetenschap (schoolvak maatschappijleer)
- Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie (schoolvak maatschappijleer)
- Sociologie (schoolvak maatschappijleer)
In een afwisselend en uitdagend programma leer je hoe ‘jouw schoolvak’ in elkaar zit, hoe je een interessante les kunt samenstellen en hoe je je leerlingen goed aan het werk kunt zetten. Je besteedt veel aandacht aan presenteren en spreken voor een groep. Je ontwikkelt je competenties op het gebied van leerpsychologie, pedagogiek en communicatie, maar ook vaardigheden als samenwerken en organiseren komen ruimschoots aan bod.
Tijdens de educatieve minor is er ook ruime aandacht voor de praktijk: zo loop je stage in het vmbo en/of de onderbouw van havo/vwo op een van onze partnerscholen.
Wanneer je de cursussen van de minor hebt behaald en in OSIRIS ingeschreven hebt gestaan voor de minor, wordt deze zichtbaar op je studievoortgangsoverzicht. Na afronding van je bachelor (en daarbinnen het evt. vastgestelde studiepad) wordt de educatieve minor vermeld op je bachelordiploma en ontvang je een certificaat van de GST.
De educatieve minor bereidt je, naast het onderwijs, ook voor op allerlei andere vormen van informatieoverdracht en educatie. Denk bijvoorbeeld aan het geven van trainingen en workshops.
Daarnaast is de minor een goede voorbereiding op een van onze educatieve masterprogramma’s, die je opleiden tot eerstegraads docent. Op grond van de behaalde educatieve minor krijg je vrijstelling voor de cursussen Professional in Praktijk 1a en 1b, Pedagogiek 1 en Vakdidactiek 1 (in totaal 30 EC) tijdens de eerstegraads lerarenopleiding LVHO of Educatie en Communicatie.
De educatieve minor start altijd met een verplichte deelname aan de Startweek voor alle startende studenten, die bij een start in het najaar een week vóór het einde van de schoolvakantie van de regio Midden-Nederland plaatsvindt. Tijdens deze Startweek start het onderwijs van de cursussen Professional in Praktijk, Pedagogiek 1 en Vakdidactiek 1 word je grondig voorbereid op de praktijkuren (stage of baan) waarmee je de week erna direct start. Hieronder vind je de data van de komende startweken:
Startmoment educatieve minor | Data Startweek stage/baan |
---|---|
Augustus 2025 | Maandag 25 augustus t/m donderdag 28 augustus 2025 |
Februari 2026 | Maandag 26 januari t/m donderdag 29 januari 2026 |
Zie ook de Intro GST site.
Het programma van de educatieve minor bestaat uit drie cursussen van in totaal 30 EC waarin theorie met een praktijkstage (of baan) wordt geïntegreerd: Professional in Praktijk 1, Pedagogiek 1 en Vakdidactiek 1.
De vaste collegedag voor deze cursussen op de Universiteit Utrecht is altijd de maandag, de overige dagen van de week zijn bestemd voor de praktijkuren (stage of baan) als docent in opleiding en – indien je de minor in deeltijd doet – voor de bachelorcursus(sen) die je ernaast volgt. Je overlegt t.z.t. met je stageschool over op welke dagen/dagdelen je stage loopt.
Let op: het is mogelijk dat je werkt of wordt geplaatst op een LOS-partnerschool; een school die deel uitmaakt van Leernetwerken Op School (LOS). In dat geval volg je het onderwijs van de cursus Professional in Praktijk 1 op je school. Hierbij hoort een vaste lesdag die meestal op woensdag of donderdag valt. De cursussen Pedagogiek 1 en Vakdidactiek 1 volg je altijd op maandag op de universiteit.
Opbouw programma
Je kunt het programma in voltijd (minor duurt één semester/half collegejaar) of in deeltijd (minor duurt twee semesters/één collegejaar) volgen.
Voltijd studieprogramma (start in augustus of februari):
Blok 1 - Blok 2 (augustusstart) / Blok 3 - Blok 4 (februaristart) |
---|
Vakdidactiek 1 (pdf) (5 EC, niveau 3) |
Pedagogiek 1 (5 EC, niveau 3) |
Professional in Praktijk 1A en Professional in Praktijk 1B |
Deeltijd studieprogramma (start in augustus of februari):
Semester 1 | Semester 2 |
---|---|
Pedagogiek 1 (5 EC, niveau 3) | Vakdidactiek 1 (pdf) (5 EC, niveau 3) |
Professional in Praktijk 1A (10 EC, niveau 2) | Professional in Praktijk 1B (10 EC, niveau 3) |
‘Eigen’ bachelorcursussen (15 EC) | ‘Eigen’ bachelorcursussen (15 EC) |
Vakdidactiek 1
Tijdens Vakdidactiek 1 ligt de focus op de onderwijssituatie en het ontwerpen en uitvoeren van een goed gestructureerde onderwijseenheid: een les of korte lessenreeks. Je krijgt theoretische achtergronden bij het beroep van leraar en leert hoe je kennis over het schoolvak kunt vertalen naar de schoolpraktijk. Onderwerpen die aan bod komen zijn: leerdoelen stellen, samenhangende vakspecifieke lessen uitwerken met passende werkvormen en de voortgang van leerlingen volgen, toetsen, analyseren en beoordelen.
Pedagogiek 1
Tijdens Pedagogiek 1 ligt de focus op de leraar, de klas en de leerling en dan met name op het creëren van een veilig leerklimaat en het scheppen van voorwaarden voor individuele ontwikkeling. Je verwerft middels hoorcolleges informatie over diverse onderwijstheorieën, in aansluitende werkcolleges wordt de vertaalslag naar de praktijk gemaakt.
Professional in Praktijk 1 (a en b)
Binnen deze cursus doe je ervaring op in de schoolpraktijk en zal je op de universiteit ervaringen uitwisselen en bepalen op welke manier je jezelf kan en moet ontwikkelen als docent. Het grootste deel van de cursus vindt plaats op de school waar je stage loopt of als docent werkt. Je loopt stage of werkt in het vmbo of in de onderbouw havo/vwo.
Op school word je begeleid door een werkplekbegeleider, dit is een docent die hetzelfde schoolvak geeft. Verder ontvang je minimaal één keer een lesbezoek door je docent van de cursus Professional in Praktijk. Ook zijn er wekelijkse bijeenkomsten op de UU, in een vaste groep, waarin studenten werken aan hun eigen professionele ontwikkeling. De cursus wordt afgesloten met een praktijkdossier.
Er wordt van je verwacht dat je op dinsdag t/m vrijdag (bij voltijd) acht dagdelen beschikbaar bent voor je stage, en minstens zes dagdelen verspreid over vier dagen op school aanwezig bent. Bij de deeltijdvariant is dat ongeveer drie dagdelen (verspreid over twee/drie dagen).
Het stagebureau van de GST verzorgt de stageplaatsing. Je wordt geplaatst bij een van onze partnerscholen in (voornamelijk) de regio Midden-Nederland. Het is niet toegestaan zelf een stageplek te regelen.
Als je een geschikte baan hebt in het onderwijs, dan kun je die wellicht inzetten voor de praktijkuren van PiP1. Zie de Informatiebrochure leren op de werkplek (pdf) voor de baaneisen.
Stageplaatsing
Zodra bij ons bekend is dat je PiP1 gaat doen het komende semester, word je toegevoegd aan onze Stagetool. Dit zal in mei/juni (augustusstart) of november (februaristart) zijn. In deze digitale omgeving kun je je persoonlijke gegevens aanvullen en eventueel voorkeuren doorgeven.
Vervolgens begint het stagebureau van de Graduate School of Teaching met het ‘matchen’ van studenten en beschikbare stageplekken op partnerscholen. Je ontvangt een statusupdate wanneer er nieuwe informatie beschikbaar is, bijvoorbeeld wanneer je gekoppeld bent aan je stageschool en er actie vereist is.
Bij de matching tussen stageplaats en student houden we zo goed mogelijk rekening met:
- reisafstand;
- vervoersmogelijkheden (heb je een auto of OV-(student)abonnement tot je beschikking);
- medische indicaties en/of persoonlijke omstandigheden (indien bekend);
- eventuele persoonlijke voorkeuren.
Wij zijn afhankelijk van het aanbod van onze partnerscholen en daardoor kan het gebeuren dat vraag en aanbod niet (volledig) met elkaar te verenigen zijn. Aan voorkeuren kunnen dan ook geen rechten worden ontleend. Hoewel er zoveel mogelijk rekening gehouden wordt met eventuele wensen vragen we een flexibele blik ten aanzien van de stageplaatsing.
Meer informatie over stages
- Volledige informatie voor studenten staat in onze Informatiebrochure leren op de werkplek (pdf).
- Een overzicht van de stagevoorwaarden van PiP1 vind je in de Factsheet PiP1 (en PiP2) (pdf)
Toelatingseisen
Je bent vakinhoudelijk toelaatbaar tot de educatieve minor als je voldoet aan de volgende toelatingseisen:
- Je hebt ten minste 60 EC van je bachelor behaald.
- Je voldoet aan de Nederlandse taaleis (C1).
- Je volgt een van de UU-bacheloropleidingen Aardwetenschappen, Algemene Sociale Wetenschappen, Bestuurs- en Organisatiewetenschap, Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie, Global Sustainability Science, Economie, Filosofie, Geschiedenis, Religiewetenschappen, Sociale geografie en planologie of Sociologie, óf voldoet aan de toelatingseisen zoals deze landelijk zijn afgesproken en vastliggen in de brochure Vakinhoudelijk niveau Educatieve minor en module (pdf).
Houd er rekening mee dat de educatieve minor géén programma is waarmee je je kan oriënteren op het leraarschap. Je krijgt na afronding van de minor (en je bachelor) een beperkte tweedegraads lesbevoegdheid.
Na beoordeling toelaatbaarheid: intakebijeenkomst of selectiegesprek
Wanneer je op basis van je bacheloropleiding in aanmerking komt voor toelating is, afhankelijk van je schoolvak en variant (stage of baan), deelname aan de intakebijeenkomst óf een selectiebijeenkomst verplicht.
Bekijk in het bericht over je vakinhoudelijke toelaatbaarheid of voorwaardelijke toelating waarbij je aanwezig dient te zijn:
Intakebijeenkomst
Voor de schoolvakken aardrijkskunde, algemene economie, geschiedenis, godsdienst en levensbeschouwing, filosofie en maatschappijleer en de baanvariant van het schoolvak geschiedenis is een toelatingsvoorwaarde dat je deelneemt aan de intakebijeenkomst. Tijdens deze bijeenkomst wordt ingegaan op de wederzijdse verwachtingen van jou en de opleiding en de intensiteit van het programma. Intake is dus geen selectie.
Houd dus de volgende datum gereserveerd in je agenda:
- Augustusstart 2025: maandag 12 mei 2025, 17:00 - 20:00 uur, Utrecht Science Park.
Let op! I.v.m. de verlengde aanmelddeadline dien je rekening te houden met de volgende data:- Ontvang je je voorwaardelijke toelatingsbeschikking vóór 30 april, dan dien je aanwezig te zijn bij de intakebijeenkomst op maandag 12 mei tussen 17:00 - 20:00 uur op het Utrecht Science Park.
- Ontvang je je voorwaardelijke toelatingsbeschikking op of ná 30 april, dan dien je verplicht aanwezig te zijn op de intakebijeenkomst voor late aanmelders, die plaatsvindt op woensdag 4 juni tussen 17:00 - 20:00 uur op het Utrecht Science Park. Er is geen andere intakemogelijkheid.
Of deelname aan de intake voor jou verplicht is, vind je terug in het bericht van Mastertoelating GST over je vakinhoudelijke toelaatbaarheid.
Je wordt een week van tevoren uitgenodigd.
Let op: alhoewel intake géén selectie is, behoudt de GST zich het recht voor de intakebijeenkomst (samen met het aanmelddossier) te gebruiken om studenten al dan niet te plaatsen wanneer er sprake is van een te groot tekort aan stageplekken. Indien dit het geval is, informeren we je hierover. Wij doen ons uiterste best alle aangemelde studenten te plaatsen, maar kunnen dit niet elk semester garanderen.
Selectiegesprek
Indien je vakinhoudelijk toelaatbaar bent bevonden tot de stagevariant van de educatieve minor geschiedenis, word je uitgenodigd voor een selectiebijeenkomst. Op basis van motivatie (die blijkt uit je brief en tijdens de bijeenkomst), studievoortgang, relevante ervaring en (een prognose van) beschikbare stageplaatsen wordt beslist welke studenten worden toegelaten. Relevante eerdere ervaringen met de doelgroep en verdieping in het curriculum worden meegenomen tijdens de plaatsingsprocedure.
De selectiebijeenkomsten vinden over het algemeen plaats in mei (bij aanmelding voor de augustusstart) of half november (bij aanmelding voor de februaristart).
Voor geschiedenis is de datum van de selectiebijeenkomsten voor de augustusstart 2025 bekend:
- Maandag 12 mei 2025, 09.00 - 17.00 uur, Utrecht Science Park.
Je ontvangt de uitnodiging één week van tevoren.
Houd in het kader van bovenstaande daarom een alternatief studieplan achter de hand.
Aanmelddeadline
Aanmelden is nu al mogelijk. Houd rekening met de volgende aanmelddeadlines:
- Augustusstart 2025: aanmelden tot en met 1 april 2025.
De formele aanmelddeadline is verstreken, maar deze is verlengd tot en met 15 mei 2025, met uitzondering van de stagevariant van de schoolvakken geschiedenis en maatschappijleer.
Wisselen van baan- naar stagevariant is niet (meer) mogelijk bij deze schoolvakken.
Let op: omdat je je na 1 april aanmeldt, kunnen we de maximale reistijd van 1:15 uur naar je stageschool niet meer garanderen. - Februaristart 2026: aanmelden tot en met 15 oktober 2025
Houd er rekening mee dat het onderwijs begint met een introductieweek voor alle startende studenten, voorafgaand aan het semester (en in augustus ook voor aanvang van het academisch jaar). Aanwezigheid hierbij is verplicht. Zie Intro GST voor informatie en data.
Aanmeldprocedure
Studenten van de Universiteit Utrecht kunnen zich voor deze minor aanmelden via Osiris Online Application. Ervaar je problemen met het aanmelden omdat je je gebruikersnaam en wachtwoord niet meer weet? Volg dan de handleiding bij vergeten gebruikersnaam en wachtwoord (pdf).
Je dient bij je aanmelding een aantal vragen te beantwoorden en documenten te uploaden, te weten:
- Motivatiebrief (zie format motivatiebrief, docx)
- Curriculum vitae
- Een recent studievoortgangsoverzicht/cijferlijst
- Indien je UU-bachelor níet opgenomen is in de opsomming onder ‘Toelating en aanmelden’ en je derhalve toegelaten wilt worden op basis van de brochure Vakinhoudelijk niveau Educatieve minor en module (pdf): een volledig ingevuld formulier vakinhoudelijk niveau [schoolvak] (zie hieronder):
- GST - Formulier vakinhoudelijk niveau aardrijkskunde (docx)
- GST - Formulier vakinhoudelijk niveau algemene economie (docx)
- GST - Formulier vakinhoudelijk niveau filosofie (docx)
- GST - Formulier vakinhoudelijk niveau geschiedenis (docx)
- GST - Formulier vakinhoudelijk niveau godsdienst en levensbeschouwing (docx)
- GST - Formulier vakinhoudelijk niveau maatschappijleer (docx)
Het tijdstip van aanmelding heeft geen invloed op de plaatsing.
De GST streeft ernaar je vóór de zomervakantie (bij augustusstart) of vóór de kerstvakantie (bij februaristart) te informeren over of je definitief geplaatst bent.
De opleidingscommissie adviseert de Board of Studies gevraagd en ongevraagd over het onderwijs. Zij denkt mee over de kwaliteit, de inrichting en het beleid van het onderwijs.
De aandacht richt zich vooral op de jaarlijkse aanpassing van de Onderwijs- en Examenregeling (OER), het onderwijsreglement van de educatieve minor, de Educatieve module en Educational Profile en de cursusevaluaties. Alle cursussen van de GST worden geëvalueerd via enquêtes onder alle leden. De resultaten zijn openbaar en worden gebruikt voor de volgende cursusversie.
Vertegenwoordiging
In de commissie vertegenwoordigen in totaal veertien docenten en studenten de verschillende opleidingen binnen de GST (de LVHO- en E&C-masters in alfa-/bèta- en gammaschoolvakken en de educatieve minor/Educatieve module/Educational Profile).
De docenten die momenteel in de opleidingscommissie zitting hebben zijn:
- Bert le Bruyn (voorzitter, alfa)
- Ana Llamazares Carballo (alfa)
- Jelle Boeve-de Pauw (bèta)
- Rogier Bos (bèta)
- Niels Nannes (gamma)
- Saro Lozano Parra (gamma)
- Nienke Smit (educatieve minor/Educatieve module/Educational Profile/ZiB)
De huidige studentleden zijn:
- VACATURE (LVHO alfa)
- Yamilet Malta Garcia (Educatie en Communicatie alfa)
- Salma Ismaili (LVHO bèta)
- Silke Rammeloo (Educatie en Communicatie bèta)
- Maarten Laport (LVHO gamma)
- Hedwig Sleurink (Educatie en Communicatie gamma)
- Senna van Os (educatieve minor, Educatieve module, Educational Profile, ZiB)
Vanaf september 2025 zoeken wij nieuwe studentleden vanuit de master LVHO alfa, LVHO bèta, LVHO gamma, Educatie en Communicatie bèta en gamma en een student educatieve minor, Educatieve module, Educational Profile of ZIB.
Ingrid Heinsbroek (onderwijscoördinator lerarenopleiding) ondersteunt de opleidingscommissie als ambtelijk secretaris.
Mocht je interesse hebben, of vragen, opmerkingen of suggesties voor de OC, stuur dan een bericht naar Ingrid Heinsbroek (i.heinsbroek@uu.nl).
Contact
Voel je vrij om opmerkingen over het onderwijs te sturen aan de studentengeleding van de opleidingscommissie via studenten-OC-lerarenopleiding@uu.nl.
Onderwijsreglement
Lees hier het Onderwijsreglement (pdf) van deze minor.
Jaarkalender
Bekijk de GST-jaarkalender 2024/2025 (pdf) voor de data van semesters en blokken.
De Rijksoverheid biedt een overzicht van de schoolvakanties 2024-2025.
Meer weten?
- Voor informatie over stages kun je onze Informatiebrochure leren op de werkplek (pdf) bekijken of een bericht sturen naar stagebureau.gst@uu.nl.
- Vragen over de toelatingsprocedure kun je stellen via mastertoelating.gst@uu.nl.
- Voor alle andere vragen kun je terecht bij de onderwijsondersteuning via gst@uu.nl.