3 september 2020

Update onderwijs in coronatijd

Het nieuwe collegejaar is weer van start en langzamerhand komen we met elkaar in iets rustiger vaarwater terecht, al zullen we komend collegejaar waarschijnlijk nog wel voor de nodige uitdagingen komen te staan met mogelijke nieuwe (lokale) COVID-19 uitbraken met alle gevolgen van dien voor het blokonderwijs en de coschappen.

Vanuit de opleiding wordt nu, in samenwerking met onze OOR ziekenhuizen, gewerkt aan een plan hoe we nieuwe uitbraken gaan opvangen. We willen uiteraard een situatie zoals die in maart is ontstaan graag voorkomen en zullen ons uiterste best doen om uitval van coschapplekken zoveel mogelijk te voorkomen.

Hopelijk heeft eenieder van jullie inmiddels zijn of haar draai een beetje gevonden. Al zijn de roosters niet voor iedereen even gunstig uitgevallen, ik hoop dat diegenen met een lange wachttijd toch een manier hebben gevonden om de wachttijd zo goed mogelijk in te vullen.

Jullie studeren nu onder ongekende omstandigheden en ik ben enorm trots op jullie veerkracht, flexibiliteit, inventiviteit en volhardendheid. Ik realiseer me goed dat deze coronatijd veel van jullie vraagt, er zijn veel leuke dingen weggevallen en studeren op afstand valt ook niet mee. Er zullen vast betere tijden komen, dus houd vooral vol! Ook voor de COVID-19/RIVM regels, want daar staat of valt al ons onderwijs en coschappen mee.

In deze update weer wat praktische informatie.

Opleidingsspecifieke informatie CRU master

UVT’s
Afgelopen UVT is de organisatie helaas niet soepel verlopen. Deuren gingen te laat open en de zaalopstelling was last-minute veranderd. We hebben inmiddels de oorzaak hiervan achterhaald en zullen voorkomen dat dit bij de volgende UVT weer mis gaat. Dank aan de studenten die de moeite hebben genomen om dit terug te koppelen.

Wetenschappelijke keuzestages Ma1 en Ma2
De examinator van de wetenschappelijke keuzestages Ma1 en Ma2 krijgt veel aanvragen binnen voor wetenschappelijke keuzestages en ook veel vragen hierover. Het is momenteel lastig om op korte termijn alle mails met vragen te beantwoorden en de eindbeoordelingsformulieren in te vullen. We vragen hiervoor je begrip.

Mocht de eindbeoordeling lang op zich laten wachten, stuur dan alleen een herinneringsmail als de voortgang van je studie hierdoor in het geding komt. Dan zal je eindbeoordeling zo spoedig mogelijk ingevuld worden.

Op de Blackboard community ‘Keuzeonderwijs Master CRU+’ kun je het antwoord vinden op veelgestelde vragen over de wetenschapsstage Keuze Ma1 en/of Ma2 in tijden van Covid-19. Hierbij ook in deze update:

  • Ik heb het nieuwe rooster van de (her)start van mijn coschappen ontvangen en heb een lange wachttijd voordat ik verder kan met een LINK. Kan ik eerst nog een wetenschapsstage (Keuze Ma1 en/of Ma2) inplannen?
    Het is mogelijk om een wetenschapsstage Keuze Ma1 en/of Keuze Ma2 in te plannen buiten het vaste rooster om, mits je ingeschreven staat voor de masteropleiding. Voorwaarde is dat je de stage in een aaneengesloten periode kunt volgen. Als je gebruik wil maken van de module AW&S tijdens KeuzeMa1 moet de stage wel in een ingeroosterde periode plaatsvinden.
  • Kan ik het keuzeonderwijs van Master jaar 1 en 2 combineren?
    Je kunt Keuze Ma1 en Keuze Ma2 combineren tot een verlengde wetenschapsstage van 12 weken. Binnen die 12 weken werk je aan je eigen onderzoeksvraagstelling en doorloopt zoveel mogelijk de gehele onderzoekscyclus van data vergaren en analyseren en het schrijven wetenschappelijk verslag.
  • Moet ik de stage thuis uitvoeren of mag het ook op locatie?
    Voor wetenschappelijke stages volgen we het algemene UMCU beleid voor onderzoek. Er zijn nu beperkte mogelijkheden, ook voor studenten, om onderzoek op locatie uit te voeren. Uitgangspunt blijft dat alles wat vanaf huis kan, gebeurt vanuit huis.

Regels in gebouwen en bij onderwijs en toetsing
We hebben gemerkt dat velen van jullie zich aan de regels van het RIVM, de UU en het UMC Utrecht houden. Helaas geldt dit niet voor iedereen. Graag wijzen we je daarom (nogmaals) op onderstaande regels:

  • Blijf thuis als je klachten hebt en laat je testen. Onder klachten wordt verstaan: hoesten, verkoudheidsklachten, koorts of verhoging, benauwdheid, reuk- en/of smaakverlies.
  • Houd 1,5 meter afstand (2 armlengtes) van anderen.
  • Schud geen handen.
  • Was vaak je handen met water en zeep.
  • Hoest en nies in de binnenkant van je ellenboog.
  • Gebruik papieren zakdoekjes om je neus te snuiten en gooi deze daarna weg.
  • Houd je aan de looproutes in het gebouw.
  • Volg eventuele aanwijzingen die je krijgt op.

Aanvullend hierop wijzen we je op het volgende:

  • Ben je in afwachting van een testuitslag?
    Het is in dat geval niet toegestaan om fysiek onderwijs te volgen of een fysieke toets te maken. Pas bij een negatieve testuitslag mag je weer naar het gebouw komen.
  • Heb je een huisgenoot die positief is getest?
    In dat geval blijf je thuis tot 10 dagen na het laatste contact. Indien 1,5 m afstand niet te handhaven is, blijf je thuis tot 10 dagen nadat de huisgenoot hersteld is (24 uur klachtenvrij). Je hoeft je zelf niet te laten testen zolang je zelf geen klachten hebt. Wanneer je klachten krijgt laat je je wel testen. Is de uitslag negatief (heb je geen COVID-19) dan mag je nog steeds niet naar het gebouw komen tot de quarantaineperiode voorbij is.
  • Heb je een huisgenoot met klachten die kunnen wijzen op COVID-19 en in afwachting is van een testuitslag?
    In dat geval mag je naar het gebouw komen zolang je zelf geen klachten hebt. Wel is het dringende advies dat de huisgenoot zich binnen 48 uur laat testen. Is de uitslag hiervan positief, dan blijf je thuis.

Als je niet naar een toets of naar onderwijs mag komen, stuur dan een mail naar de studieadviseurs (adviseurs@umcutrecht.nl), met een cc naar de coördinator van de betreffende cursus.

Toezicht door Corona-coördinatoren

De komende tijd zijn er in het Onderwijscentrum/ het UMC Utrecht, Corona-coördinatoren aanwezig om toezicht te houden dat de Corona-maatregelen worden nageleefd. Eerder in deze mail heb je kunnen lezen wat de regels zijn.
Wij vragen je vriendelijk doch dringend om je aan deze regels te houden. Mocht je deze op enig moment vergeten, dan zal de Corona-coördinator je hierop aanspreken. We rekenen op je hulp én begrip! Samen zorgen we voor een veilige omgeving voor onze patiënten, studenten en medewerkers!

Fietsenstalling open/ toegang via ingang Hijmans van den Berghgebouw

De fietsenstalling naast de ingang van het Hijmans van den Berghgebouw is open. Houd er rekening mee dat deze tot 18.00 uur is geopend.
Toegang tot het Hijmans van den Berghgebouw is alleen mogelijk via de ingang van het HvdB aan de straatzijde.

De Kroonluchter weer open

Sinds woensdag 2 september is restaurant de Kroonluchter weer open. Je kunt hier tussen 11.30 en 13.30 uur terecht om te lunchen. Het is nadrukkelijk niet de bedoeling dat studenten naar restaurant de Brink gaan om te lunchen. Dit restaurant is bedoeld voor medewerkers, zorgpersoneel en bezoekers van het UMC Utrecht.

De openingstijden van het zitgedeelte in de Kroonluchter zijn 10.00 – 15.30 uur.

Rectificatie openingstijden STIP/ online afsprakensysteem STIP

In de mail van vorige week stonden per abuis onjuiste openingstijden van het STIP vermeld. De juiste openingstijden zijn maandag t/m vrijdag, 10.45 – 13.30 uur.

Vanaf volgende week kun je op afspraak terecht bij de STIP balie. Je kunt via ons online afsprakensysteem een afspraak van 10 minuten inplannen. Op dit moment zijn we het online afsprakensysteem nog volop aan het testen. We streven ernaar dat je vanaf maandag 7 september een afspraak kunt maken. Als je een afspraak met ons hebt, vragen we je plaats te nemen in de Kroonluchter en kort voor de afspraak voor de deur van het STIP te wachten. Je wordt opgehaald wanneer je aan de beurt bent.

De STIP balie is, zoals eerder aangegeven, alleen op afspraak te bezoeken. Het is niet de bedoeling dat je onaangekondigd bij het STIP langskomt. Ook is het niet de bedoeling dat je zonder afspraak langsgaat bij een van de andere kantoren van Onderwijszaken.

Op de studentensite staat veel (praktische) informatie. We raden je aan om te kijken of je hier het antwoord op je vraag kunt vinden. Je kunt het STIP binnen openingstijden ook telefonisch bereiken, tel: 088-75 53478. Verder zijn wij per mail bereikbaar: STIP@umcutrecht.nl. We willen je vriendelijk vragen om ons niet zowel te mailen als te bellen met dezelfde vraag.

Online planner inloopspreekuur studieadviseurs

Zoals onlangs in de nieuwsbrief gecommuniceerd, is het vanaf maandag 7 september weer mogelijk om korte vragen te stellen in het inloopspreekuur van de studieadviseurs op werkdagen van 12.30 – 13.30 uur. We zijn blij dat we jullie dan weer echt kunnen zien. Dit spreekuur is alleen bedoeld voor korte vragen (maximaal 10 min. per gesprek). Voor het spreekuur moet je een plek reserveren, omdat we willen voorkomen dat er een rij wachtenden ontstaat waarbij de 1,5 meter niet kan worden gehandhaafd. Via de online planner plaats je een reservering voor het inloopspreekuur.

Tot slot

Als er naar aanleiding van deze mail nog vragen zijn, stel ze gerust via STIP.

 

Met vriendelijke groet,

Clara Drenth