6 mei 2020

Update onderwijs in coronatijd

Hopelijk gaat het goed met je en houd je het nog een beetje vol, met alle onzekerheden die deze tijd met zich mee brengt.

Een aantal studenten ervaart op dit moment veel stress, doordat ze het contact missen met medestudenten en moeite hebben om zich te zetten tot studeren. Een van de tips die ik heb meegekregen in de gesprekken is dat jullie MS teams of WEbex ook kunnen gebruiken om samen te kunnen voorbereiden of gewoon om even te praten.

Wees je ervan bewust dat je ook om hulp kan vragen. De UU biedt hulp aan, naast de reguliere begeleiding vanuit de opleiding/faculteit en deze tips. Marte Otter en Sophie Reekers zijn voor alle vragen en verzoeken omtrent welzijn laagdrempelig bereikbaar via studentbegeleiding@umcutrecht.nl. Zij horen het graag als jij nog andere behoeftes aan hulp hebt. 

Hierbij weer de wekelijkse update, in verband met Bevrijdingsdag gisteren een dagje later dan normaal. Volgende week kun je de mail weer gewoon op dinsdag verwachten.
Helaas hebben we nog weinig concrete zaken melden. Eind deze week volgt een opnieuw overleg met de landelijke opleidingscoördinatoren. Ook hebben we wekelijks overleg met het Gelre ziekenhuis. We hopen volgende week met name over het hervatten van de coschappen meer informatie te hebben.

Opleidingsspecifieke informatie SUMMA

COVID-cursus
Op de website van Studium Generale kun je de plenaire lezingen uit het COVID&Society keuzevak volgen: https://www.sg.uu.nl/series/coronavirus-pandemic.

Tentamens en uitslagen
De tentamens vinden zoveel mogelijk online plaats met online monitoring. Er worden veel vragen gesteld over het inzetten van online proctoring. De UU maakt momenteel de afweging of we door kunnen gaan met deze manier van toetsing en toetsinzage. Vooralsnog hebben we goedkeuring tot en met 15 mei 2020 voor het afnemen van tentamens via proctoring.
De verwachting is, dat daarna een groot aantal van de toetsen zal gaan plaatsvinden zonder proctoring. De examencommissie heeft regels opgesteld voor “Toetsafname op afstand”. Door deel te nemen aan een toets op afstand (via bijvoorbeeld TestVision of Blackboard) ga je automatisch akkoord met de regels die het opleidingsteam en de examencommissie hebben opgesteld.

De examencommissie heeft zich op het standpunt gesteld dat toetsinzage voor grote groepen op dit moment niet mogelijk is. Voor kleine groepen (1-5 studenten) kan in overleg met de examinator de toetsinzage plaatsvinden via een mondelinge toetsinzage.

SVT
Hierover is onveranderd nog geen nieuws De SVT van mei is uitgesteld, in principe naar augustus. Er is een nieuwe datum eind augustus aangevraagd. Zodra deze datum definitief vastgesteld is ontvang je hierover bericht.

SUMMA specifieke Informatie per Lijn

Jaar 1

Lijn Kennis

  • SVA: De SUMMA voortgangsanalyse jaar 1 en 2 van 4 juni wordt uitgesteld, waarschijnlijk naar september. Nadere informatie volgt waarschijnlijk pas over enkele weken.
  • Nefrologie: Informatie hierover staat op Blackboard.

Lijn Klinisch Handelen

  • CSCE: Over toetsing volgt later informatie via de mail.

Studentenpoliklinieken

  • SP Interne Geneeskunde (= HAG/Revalidatie/Geriatrie): Informatie staat inmiddels op Blackboard.

Jaar 2

Lijn Kennis

  • ESMA: De herkansing staat gepland op 12 mei.  Informatie over de inzage is gegeven aan de studenten die zich daarvoor hebben ingeschreven.
  • G&O: Per 1 mei is dr. Broer met zwangerschapsverlof. Drs. Jeanette van Leeuwen neemt de onderwijstaken voor haar waar.

Stand van zaken coschappen, eind jaar 2 en jaar 3/4

  • Gelre: Er is nog geen nieuws over het hervatten van de coschappen. Dit hangt grotendeels samen met het weer opschalen van de reguliere zorg in Gelre. We hopen dat eind deze week nieuwe inzichten hierover zijn. Ondertussen zijn we met JVT3 bezig te kijken naar oplossingen.
  • ASAS: Er wordt nog steeds hard gewerkt aan het mogelijk maken van het hervatten van de coschappen. De beslissing bij een datum voor herstart niet bij de opleiding alleen. We zijn momenteel met meerdere partijen in overleg, waaronder bijvoorbeeld de affiliatieziekenhuizen, waarna er centraal een beslissing genomen gaat worden. Het is dus helaas nog niet mogelijk om te starten met ASAS of keuzecoschappen, ook niet in andere regio’s, zelfs al heb je goedkeuring van je stageplek.

OP 1,2,3

  • OP1: studenten die hun OP1 zouden doen na hun coschappen kunnen hier alvast een start mee maken in afwachting van het hervatten van de coschappen.
  • OP2/3: Ook onder normale omstandigheden komt het voor dat, bijvoorbeeld na de coschappen, het project zoals beschreven in OP2 niet meer up-to-date is voor OP3. In dat geval wordt de studenten gevraagd een kort addendum aan de OP2 toe te voegen met de dingen die zijn veranderd. De studenten blijven dan wel bij dezelfde afdeling of groep het onderzoek doen. 
    In de huidige situatie zal het wellicht vaker voorkomen dat OP3 moet worden ingevuld met een ander onderwerp bij een andere onderzoeksgroep. Als dat zo is dan dien je tijdig contact op te nemen met professor Lens om dit te bespreken. Dan moet wel een nieuwe OP2 worden geschreven (er moet nu eenmaal samenhang zijn tussen OP2 en OP3 en we moeten weten wie de examinatoren en 2e lezer zijn etc.), die opnieuw wordt beoordeeld. Eventueel commentaar van professor Lens zal geen vertraging opleveren bij het doorgaan naar de OP3. Er hoeft dus geen rekening gehouden te worden met een nakijktermijn om te starten met OP3.

Jaar 1, 2, 3 en 4

Professionele ontwikkeling

  • Preceptorgesprekken kunnen gewoon doorgang vinden via telefoon, Facetime of Skype, dit in onderling overleg tussen student en preceptor.

Mededeling vanuit het STIP: openingstijden wijzigen per 11 mei

Met ingang van maandag 11 mei 2020 zijn de openingstijden van het STIP, tot nader bericht, als volgt:

  • Maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag: 9.00 – 13.30 uur. In dit timeslot wordt de telefoon beantwoord van 10.45 – 13.30 uur.
  • Woensdag: 9.00 – 15.00 uur. In dit timeslot wordt de telefoon beantwoord van 10.00 – 12.30 uur en van 13.00 – 15.00 uur.

De fysieke balie blijft vooralsnog gesloten.

Mededeling vanuit Career Services: carrièrevoorbereiding en schakeljaar/specialisatie keuze

De medische carrièredag kon, vanwege de coronamaatregelen, helaas niet doorgaan. Wil je toch aan de slag met je carrière dan kan dat gelukkig ook online. Zo kun je een gesprek inplannen voor vragen over het schakeljaar of specialisatiekeuze met een van de Career Officers van de faculteit geneeskunde. Bij de Career Officers kun je ook terecht voor een gesprek over je loopbaan, een CV check of het oefenen van een sollicitatiegesprek. Daarnaast biedt Career Services diverse workshops op het gebied van carrièrevoorbereiding online aan. Kijk voor een overzicht op de website.

Mededeling vanuit het Onderwijscentrum: Studentassessor 2020-2021 gezocht

Het Onderwijscentrum van het UMC Utrecht is voor studiejaar 2020-2021 op zoek naar een nieuwe Studentassessor. Dit is jouw kans om een jaar lang veel ervaring op te doen in besturen, adviseren en invloed uitoefenen!

Wij zoeken een student die op wil komen voor de belangen van de student! Heb jij een kritische blik op het onderwijs? Wil jij direct bijdragen aan verbeteringen in het onderwijs? Wil jij leren hoe een organisatie wordt aangestuurd? Wil jij leren vergaderen en invloed uitoefenen op het hoogste niveau van de UU? Dan zijn we op zoek naar jou! Dit document geeft een meer uitgebreide beschrijving van het takenpakket.

Herken jij jezelf in dit profiel en heb jij affiniteit met bestuurlijke processen? Als jij het leuk vindt om je bezig te houden met het verbeteren van jouw onderwijs en een belangrijke rol wilt spelen bij de veranderingen in deze tijd, dan is deze functie wellicht wat voor jou.
Stuur uiterlijk zaterdag 1 juni je motivatiebrief en CV naar Hege van Beek-van Honschooten: H.M.vanBeek-vanHonschooten@umcutrecht.nl.  Hierna word je uitgenodigd voor een gesprek.

Mededeling vanuit de Studentenraad: kandidaten Studentenraad gezocht

Juist in deze tijden, waarin er om de haverklap van alles verandert, is het belangrijk dat de student zijn stem kan laten horen. De Studentenraad is, net als de opleidingen, druk bezig met nadenken over hoe onderwijs gedigitaliseerd kan worden en hoe de herstart van de stages en coschappen eruit moet zien. Ook komend jaar zal er een Studentenraad moeten staan die de student vertegenwoordigt en het studentenperspectief een goede plek geeft op onze mooie faculteit. Juist in de komende tijden, waarin corona overal invloed op zal hebben, is dit essentieel!

Om je meer te vertellen over wat wij als Studentenraad voor jou doen, en om je meer informatie te geven over hoe ook JIJ volgend jaar een verschil kunt maken op de faculteit, hebben wij een korte video gemaakt met daarin informatie over de Studentenraad en hoe jij hierbij zou kunnen. Kijk de video en neem voor meer informatie contact op via Studentenraad@umcutrecht.nl!

Link naar video: https://youtu.be/FTmnvJOx_cE

Tot slot

Mocht je naar aanleiding van deze mail vragen hebben, stel ze gerust via STIP. In de mail van volgende week komen we terug op de meest gestelde vragen.

 

Met vriendelijke groet,

Annet van Royen