6 mei 2020

Update onderwijs in coronatijd

Het is inmiddels al weer ruim 7 weken geleden dat al het fysieke onderwijs en de coschappen gestaakt zijn. Inmiddels wordt bijna al het onderwijs digitaal gegeven, een hele kluif voor zowel studenten als docenten. Ik ben enorm trots op ieders inzet hierin, ontzettend knap hoe je je in zo’n korte tijd geplooid hebt naar deze nieuwe werkelijkheid. Voor de coschappen is helaas niet zo makkelijk een alternatief gevonden, dus een grote groep studenten is nu in afwachting tot er weer gestart kan worden met de coschappen. Gelukkig hoor ik van verschillende kanten dat een ieder zich zo nuttig mogelijk maakt in deze periode. Hou vol!

Ik heb van een aantal studenten gehoord dat ze op het moment veel stress ervaren, dat ze het contact missen met medestudenten en moeite hebben om zich te zetten tot studeren. Een van de tips die ik heb meegekregen in de gesprekken is dat jullie als werkgroep niet alleen tijdens de werkgroep gebruik kunnen maken met MS teams maar dit ook gebruiken om samen te kunnen voorbereiden of gewoon om even te praten.

Wees je ervan bewust dat je ook om hulp kan vragen. De UU biedt hulp aan, naast de reguliere begeleiding vanuit de opleiding/faculteit en deze tips. Marte Otter en Sophie Reekers zijn voor alle vragen en verzoeken omtrent welzijn laagdrempelig bereikbaar via studentbegeleiding@umcutrecht.nl. Zij horen het graag als jij nog andere behoeftes aan hulp hebt. 

Hierbij weer de wekelijkse update, in verband met Bevrijdingsdag gisteren een dagje later dan normaal. Volgende week kun je de mail weer gewoon op dinsdag verwachten.

Opleidingsspecifieke informatie CRU master

Tentamens en uitslagen
Tot en met 15 mei kunnen toetsen via online proctoring plaats blijven vinden. De UU maakt een afweging of we na 15 mei door kunnen gaan met toetsen via online proctoring. De examencommissie heeft regels voor Toetsafname op afstand (bijvoorbeeld via TestVision of Blackboard) opgesteld, mocht dit ook voor de master gaan gelden. Door deel te nemen aan een toets op afstand (via bijvoorbeeld TestVision of Blackboard) ga je automatisch akkoord met de regels die het opleidingsteam en de examencommissie hebben opgesteld.

Stand van zaken coschappen
Er wordt nog steeds hard gewerkt aan het mogelijk maken van het hervatten van de coschappen. In de vorige mail gaf ik al aan dat er met veel zaken rekening gehouden moet worden bij het hervatten van coschappen. Daarom ligt de beslissing bij een datum voor herstart niet bij de opleiding alleen. We zijn momenteel met meerdere partijen in overleg, waaronder bijvoorbeeld de affiliatieziekenhuizen, waarna er centraal een beslissing genomen gaat worden. Het is dus helaas nog niet mogelijk om te starten met (keuze)coschappen, ook niet in andere regio’s, zelfs al heb je goedkeuring van je stageplek.

Zoals vorige week aangegeven richten we ons nu vooral op de coschappen van master jaar 3. We hopen dat die ergens in de komende weken weer hervat kunnen worden. Hoe lang het daarna nog duurt voordat ook de coschappen van master jaar 2 en master jaar 1 kunnen starten is nog onduidelijk. 

Stand van zaken onderwijs
Er zijn extra studenten ingedeeld bij de blokken van master 1 en master 2. Hiervoor is bij deze blokken extra capaciteit geregeld, maar hier zit wel een maximum aan en dus hebben we keuzes moeten maken voor de indeling. Hierbij hebben we gekeken naar een aantal factoren om de plekken zo eerlijk en gunstig mogelijk te verdelen:

  • Welk praktijkonderwijs nog ingehaald moet worden bij hervatting hiervan;
  • Waar rooster-technisch mogelijk conflicten ontstaan wanneer blokonderwijs niet op alternatief moment gevolgd wordt;
  • Daarmee samenhangend – hoeveel “tijdwinst” er geboekt wordt door nu vast het blok te volgen;
  • Hoeveelheid tussentijd de studentgroep op dit moment heeft (gehad).

Helaas is het logistiek niet mogelijk dit voor iedere individuele student te bepalen, dus is op basis van groepsindeling gekeken. Er wordt verder bekeken of bij de toekomstige blokken ook extra studenten worden geplaatst. Dit zal dan weer op basis van vergelijkbare criteria gebeuren.

Chat via Instagram
Er wordt op korte termijn een volgende chat ingepland apart voor de master. Ik zal hierbij als opleidingscoördinator aanwezig zijn.

Vraag van de week
Binnen enkele weken kun je een ‘Vraag van de week’ in je mailbox verwachten. Vanuit de leerlijnen KPML en farmacotherapie ontvang je vanaf dan iedere week een multiple choice vraag (de ene week vanuit de leerlijn KPML, de andere week vanuit de leerlijn farmacotherapie). Het beantwoorden van deze vraag is facultatief en je krijgt hier dus ook geen beoordeling voor.  Direct na beantwoorden krijg je te zien of je de vraag goed hebt beantwoord, inclusief toelichting. Deze vragen zijn puur bedoeld om je te helpen opgedane kennis te behouden en nieuwe kennis op te doen. Ik hoop uiteraard dat je hier met veel enthousiasme en plezier aan mee wilt doen!

Mededeling vanuit het STIP: openingstijden wijzigen per 11 mei

Met ingang van maandag 11 mei 2020 zijn de openingstijden van het STIP, tot nader bericht, als volgt:

  • Maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag: 9.00 – 13.30 uur. In dit timeslot wordt de telefoon beantwoord van 10.45 – 13.30 uur.
  • Woensdag: 9.00 – 15.00 uur. In dit timeslot wordt de telefoon beantwoord van 10.00 – 12.30 uur en van 13.00 – 15.00 uur.

De fysieke balie blijft vooralsnog gesloten.

Mededeling vanuit Career Services: carrièrevoorbereiding en schakeljaar/specialisatie keuze

De medische carrièredag en workshops zoals coassistent & carrière kunnen, vanwege de coronamaatregelen, helaas niet doorgaan. Wil je toch aan de slag met je carrière dan kan dat gelukkig ook online. Zo kun je een gesprek inplannen voor vragen over het schakeljaar of specialisatiekeuze met de studieloopbaanbegeleider, Pim Horstman, of met een van de Career Officers van de faculteit geneeskunde. Bij de Career Officers kun je ook terecht voor een gesprek over je loopbaan, een CV check of het oefenen van een sollicitatiegesprek. Daarnaast biedt Career Services diverse workshops op het gebied van carrièrevoorbereiding online aan. Kijk voor een overzicht op de website.

Mededeling vanuit het Onderwijscentrum: Studentassessor 2020-2021 gezocht

Het Onderwijscentrum van het UMC Utrecht is voor studiejaar 2020-2021 op zoek naar een nieuwe Studentassessor. Dit is jouw kans om een jaar lang veel ervaring op te doen in besturen, adviseren en invloed uitoefenen!

Wij zoeken een student die op wil komen voor de belangen van de student! Heb jij een kritische blik op het onderwijs? Wil jij direct bijdragen aan verbeteringen in het onderwijs? Wil jij leren hoe een organisatie wordt aangestuurd? Wil jij leren vergaderen en invloed uitoefenen op het hoogste niveau van de UU? Dan zijn we op zoek naar jou! Dit document geeft een meer uitgebreide beschrijving van het takenpakket.

Herken jij jezelf in dit profiel en heb jij affiniteit met bestuurlijke processen? Als jij het leuk vindt om je bezig te houden met het verbeteren van jouw onderwijs en een belangrijke rol wilt spelen bij de veranderingen in deze tijd, dan is deze functie wellicht wat voor jou.
Stuur uiterlijk zaterdag 1 juni je motivatiebrief en CV naar Hege van Beek-van Honschooten: H.M.vanBeek-vanHonschooten@umcutrecht.nl.  Hierna word je uitgenodigd voor een gesprek.

Mededeling vanuit de Studentenraad: kandidaten Studentenraad gezocht

Juist in deze tijden, waarin er om de haverklap van alles verandert, is het belangrijk dat de student zijn stem kan laten horen. De Studentenraad is, net als de opleidingen, druk bezig met nadenken over hoe onderwijs gedigitaliseerd kan worden en hoe de herstart van de stages en coschappen eruit moet zien. Ook komend jaar zal er een Studentenraad moeten staan die de student vertegenwoordigt en het studentenperspectief een goede plek geeft op onze mooie faculteit. Juist in de komende tijden, waarin corona overal invloed op zal hebben, is dit essentieel!

Om je meer te vertellen over wat wij als Studentenraad voor jou doen, en om je meer informatie te geven over hoe ook JIJ volgend jaar een verschil kunt maken op de faculteit, hebben wij een korte video gemaakt met daarin informatie over de Studentenraad en hoe jij hierbij zou kunnen. Kijk de video en neem voor meer informatie contact op via Studentenraad@umcutrecht.nl!

Link naar video: https://youtu.be/FTmnvJOx_cE

Tot slot

Mocht je naar aanleiding van deze mail vragen hebben, stel ze gerust via STIP. In de mail van volgende week komen we terug op de meest gestelde vragen.

Met vriendelijke groet,

Clara Drenth