6 mei 2020

Update onderwijs in coronatijd

Het is inmiddels al weer ruim 7 weken geleden dat al het fysieke onderwijs en de coschappen gestaakt zijn. Inmiddels wordt bijna al het onderwijs digitaal gegeven, een hele kluif voor zowel studenten als docenten. Ik ben enorm trots op ieders inzet hierin, ontzettend knap hoe je je in zo’n korte tijd geplooid hebben naar deze nieuwe werkelijkheid. Voor de coschappen is helaas niet zo makkelijk een alternatief gevonden, dus een grote groep studenten is nu in afwachting tot er weer gestart kan worden met de coschappen. Gelukkig hoor ik van verschillende kanten dat een ieder zich zo nuttig mogelijk maakt in deze periode. Hou vol!

Ik heb van een aantal studenten gehoord dat ze op het moment veel stress ervaren, dat ze het contact missen met medestudenten en moeite hebben om zich te zetten tot studeren. Een van de tips die ik heb meegekregen in de gesprekken is dat jullie als werkgroep niet alleen tijdens de werkgroep gebruik kunnen maken met MS teams maar dit ook gebruiken om samen te kunnen voorbereiden of gewoon om even te praten.

Wees je ervan bewust dat je ook om hulp kan vragen. De UU biedt hulp aan, naast de reguliere begeleiding vanuit de opleiding/faculteit en deze tips. Marte Otter en Sophie Reekers zijn voor alle vragen en verzoeken omtrent welzijn laagdrempelig bereikbaar via studentbegeleiding@umcutrecht.nl. Zij horen het graag als jij nog andere behoeftes aan hulp hebt. 

Hierbij weer de wekelijkse update, in verband met Bevrijdingsdag gisteren een dagje later dan normaal. Volgende week kun je de mail weer gewoon op dinsdag verwachten.

Opleidingsspecifieke informatie CRU bachelor

Toetsing en inzage
Een groot aantal van de toetsen zal plaats gaan vinden zonder proctoring. De examencommissie heeft regels voor Toetsafname op afstand opgesteld. Door deel te nemen aan een toets op afstand (via bijvoorbeeld TestVision of Blackboard) ga je automatisch akkoord met de regels die het opleidingsteam en de examencommissie hebben opgesteld.

Hou voor de toetsing van het blokonderwijs de announcements op Blackboard goed in de gaten. De coördinator van het betreffende blok zal daar aangeven hoe de toetsing in het blok zal verlopen.

De toets van KLO1 wordt op de reguliere datum, te weten 27 mei, afgenomen. Meer informatie over deze toets komt op Blackboard.

De toets MH die geen doorgang heeft gevonden op 20 maart zal nu als het goed is via proctoring afgenomen kunnen worden op 22 mei van 10.00 -12.00 uur.

De CRUX toetsen worden allemaal verplaatst naar het einde van dit studiejaar. Dit geldt ook voor KLO2, en de herkansing van Stofwisseling 1 en Stofwisseling 2. Zodra de data bekend zijn wordt dit gecommuniceerd.

Toetsinzage voor grote groepen is op dit moment niet mogelijk. Voor kleine groepen (1-5 studenten) kan in overleg met de examinator de toetsinzage plaatsvinden via een mondelinge toetsinzage.

De PLO MT Ba 1 toets komt te vervallen. De voldoende voor dit onderdeel zal worden toegekend op basis van voldaan hebben aan 80% aanwezigheidsverplichting bij PLO-MT onderwijs, waarbij de lessen KNO1 en de proeftoets worden meegerekend als gevolgd. Verdere berichtgeving volgt vanuit PLO.

Week 25 en 26 zijn gereserveerd voor PLO Ba 2 onderwijs en toetsen. Of dit daadwerkelijk kan plaatsvinden is afhankelijk van de dan geldende maatregelen. Verdere berichtgeving volgt vanuit PLO.

Onderwijs Jaar 3
Het is nog niet duidelijk wanneer de coschappen weer hervat kunnen worden. De opleiding probeert voor zoveel mogelijk studenten de studie vertraging te beperken. Op grond hiervan is besloten om te kijken of studenten alvast onderwijs in bepaalde blokken kunnen volgen.

Er zijn extra studenten ingedeeld bij KWO en MH en de blokken van master jaar 1. Hiervoor is bij deze blokken extra capaciteit geregeld, echter zit hier wel een maximum aan en dus hebben we keuzes moeten maken voor de indeling. Hierbij hebben we gekeken naar een aantal factoren om de plekken zo eerlijk en gunstig mogelijk te verdelen:

  • Welk praktijkonderwijs nog ingehaald moet worden bij hervatting hiervan;
  • Waar rooster-technisch mogelijk conflicten ontstaan wanneer blokonderwijs niet op alternatief moment gevolgd wordt;
  • Daarmee samenhangend – hoeveel “tijdwinst” er geboekt wordt door nu vast het blok te volgen;
  • Hoeveelheid tussentijd de studentgroep op dit moment heeft (gehad).

Helaas is het logistiek niet mogelijk dit voor iedere individuele student te bepalen, dus is op basis van groepsindeling gekeken. Er wordt verder bekeken of bij de toekomstige blokken ook extra studenten kunnen worden geplaatst. Dit zal dan weer op basis van vergelijkbare criteria gebeuren.

Chat via Instagram
Er wordt op korte termijn een volgende chat ingepland apart voor de bachelor. Ik zal hierbij als opleidingscoördinator aanwezig zijn.

Mededeling vanuit het STIP: openingstijden wijzigen per 11 mei

Met ingang van maandag 11 mei 2020 zijn de openingstijden van het STIP, tot nader bericht, als volgt:

  • Maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag: 9.00 – 13.30 uur. In dit timeslot wordt de telefoon beantwoord van 10.45 – 13.30 uur.
  • Woensdag: 9.00 – 15.00 uur. In dit timeslot wordt de telefoon beantwoord van 10.00 – 12.30 uur en van 13.00 – 15.00 uur.

De fysieke balie blijft vooralsnog gesloten.

Mededeling vanuit Career Services: carrièrevoorbereiding

De medische carrièredag kon vanwege de coronamaatregelen helaas niet doorgaan. Wil je toch aan de slag met je carrière dan kan dat gelukkig ook online. Zo kun je een gesprek met een van de Career Officers van de faculteit geneeskunde. Bij de Career Officers kun je terecht voor een gesprek over je loopbaan, een CV check of het oefenen van een sollicitatiegesprek. Daarnaast bied Career Services diverse workshops op het gebied van carrièrevoorbereiding online aan. Kijk voor een overzicht op de website.

Mededeling vanuit het Onderwijscentrum: Studentassessor 2020-2021 gezocht

Het Onderwijscentrum van het UMC Utrecht is voor studiejaar 2020-2021 op zoek naar een nieuwe Studentassessor. Dit is jouw kans om een jaar lang veel ervaring op te doen in besturen, adviseren en invloed uitoefenen!

Wij zoeken een student die op wil komen voor de belangen van de student! Heb jij een kritische blik op het onderwijs? Wil jij direct bijdragen aan verbeteringen in het onderwijs? Wil jij leren hoe een organisatie wordt aangestuurd? Wil jij leren vergaderen en invloed uitoefenen op het hoogste niveau van de UU? Dan zijn we op zoek naar jou! Dit document geeft een meer uitgebreide beschrijving van het takenpakket.

Herken jij jezelf in dit profiel en heb jij affiniteit met bestuurlijke processen? Als jij het leuk vindt om je bezig te houden met het verbeteren van jouw onderwijs en een belangrijke rol wilt spelen bij de veranderingen in deze tijd, dan is deze functie wellicht wat voor jou.
Stuur uiterlijk zaterdag 1 juni je motivatiebrief en CV naar Hege van Beek-van Honschooten: H.M.vanBeek-vanHonschooten@umcutrecht.nl.  Hierna word je uitgenodigd voor een gesprek.

Mededeling vanuit de Studentenraad: kandidaten Studentenraad gezocht

Juist in deze tijden, waarin er om de haverklap van alles verandert, is het belangrijk dat de student zijn stem kan laten horen. De Studentenraad is, net als de opleidingen, druk bezig met nadenken over hoe onderwijs gedigitaliseerd kan worden en hoe de herstart van de stages en coschappen eruit moet zien. Ook komend jaar zal er een Studentenraad moeten staan die de student vertegenwoordigt en het studentenperspectief een goede plek geeft op onze mooie faculteit. Juist in de komende tijden, waarin corona overal invloed op zal hebben, is dit essentieel!

Om je meer te vertellen over wat wij als Studentenraad voor jou doen, en om je meer informatie te geven over hoe ook JIJ volgend jaar een verschil kunt maken op de faculteit, hebben wij een korte video gemaakt met daarin informatie over de Studentenraad en hoe jij hierbij zou kunnen. Kijk de video en neem voor meer informatie contact op via Studentenraad@umcutrecht.nl!

Link naar video: https://youtu.be/FTmnvJOx_cE

Tot slot

Mocht je naar aanleiding van deze mail vragen hebben, stel ze gerust via STIP. In de mail van volgende week komen we terug op de meest gestelde vragen.

 

Met vriendelijke groet,

Isabel Thunnissen