24 januari 2020

Update 24 januari: Inloggen op UU-applicaties (zoals MyWorkplace) weer mogelijk buiten UU-campussen (problemen opgelost)

Update: 24 januari 

Je kunt weer UU-applicaties (MyWorkplace en RemoteApps) gebruiken buiten de UU-campussen. De beveiligingsupdate voor de Citrix-omgeving is succesvol geïmplementeerd. De beperkingen zijn hiermee opgeheven. 

Update: 22 januari

Vanaf vrijdag, 24 januari, wordt de update getest voor de Citrix-omgeving. Deze update moet de problemen rondom de recente veiligheidsrisico’s wegnemen. Houd deze berichtgeving in de gaten voor verdere informatie. 

Update: 20 januari

Het probleem met het extra aanmeldscherm in MyWorkplace is verholpen. Ook hoeven eventuele cookies niet meer gewist te worden. 

Update: 18 januari

De UU heeft besloten de toegang tot een aantal UU-applicaties verder in te perken. Ze zijn tijdelijk alleen nog toegankelijk vanaf vaste computers of via wifi (eduroam) op de campussen van de UU. Deze aanscherping van de beperkende maatregel wordt genomen naar aanleiding van de veiligheidsrisico’s (beveiligingslek) van de zogeheten Citrix-servers. Dit op advies van het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC).

Wat betekent dit voor jou?

Je kunt tijdelijk alleen gebruik maken van MyWorkplace (de digitale studie- en leeromgeving voor studenten en docenten) of RemoteApps (applicaties voor medewerkers) vanaf vaste computers of via wifi (eduroam) op de campussen van de UU. Overige systemen zoals Blackboard, Osiris, Office 365 en e-mail blijven wél van afstand beschikbaar. Deze systemen worden op een andere manier ontsloten en bevatten deze kwetsbaarheid niet. Op dit moment is de verwachting dat Citrix het probleem voor eind van de maand verholpen heeft.

Extra aanmeldscherm en/of cookies verwijderen

Krijg je tijdens het opstarten van een applicatie in MyWorkplace een extra aanmeldscherm te zien met een blauwe achtergrond? Vul dan daar je UU e-mailadres en wachtwoord in. Let op: je Solis-id werkt hier niet. Mogelijk moet je ook de cookies verwijderen van je internetbrowser.

Meer informatie

Ervaar je een probleem door de maatregelen, of heb je een vraag? Neem dan voor studie-gerelateerde zaken contact op met je studiepunt. Voor overige vragen kun je contact opnemen met de ICT Servicedesk.

 

Bericht van 17 januari

De UU beperkt de toegang tot een aantal UU-applicaties vanuit het buitenland. Deze beperkende maatregel wordt genomen naar aanleiding van de veiligheidsrisico’s (beveiligingslek) van de zogeheten Citrix-servers.

Wat betekent dit voor jou?

Vanuit het buitenland, kun je tijdelijk geen gebruik maken van MyWorkplace (de digitale studie- en leeromgeving voor studenten en docenten) of RemoteApps (applicaties voor medewerkers). Overige systemen zoals Blackboard, Osiris, Office 365 en e-mail blijven wél in het buitenland beschikbaar. Deze systemen worden op een andere manier ontsloten en bevatten deze kwetsbaarheid niet.

UU volgt advies op van NCSC

De UU volgt hiermee het advies op van het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) van het ministerie van Justitie en Veiligheid. Wanneer er een wijziging volgt op dit advies zal de UU dit opvolgen. Op dat moment zullen wij dit communiceren. De verwachting is dat de beperkende maatregelen rond eind januari kunnen worden opgeheven wanneer het lek in de Citrix-servers gedicht is.

Wijziging inlogscherm MyWorkplace

Ben je in Nederland en maak je gebruik van MyWorkplace? Dan ziet vanaf vanavond het aanmeldscherm van MyWorkplace er anders uit. Je krijgt vanaf dan een klein venster te zien waarbij je inlogt met je Solis-id of UU-emailadres en wachtwoord zoals je gewend bent. Op de studentensite (en intranet voor medewerkers) vind je hier een apart nieuwsbericht over.

Meer informatie

Ervaar je een probleem of heb je een prangende vraag? Neem dan voor studie-gerelateerde zaken contact op met je studiepunt. Voor overige vragen kun je contact opnemen met de ICT Servicedesk.