Studentenprijzen voor Marrit Woudwijk en DOMcast

Tijdens de opening van het academisch jaar heeft rector Henk Kummeling de studentenprijzen uitgereikt. De prijs voor de beste Masterscriptie is gewonnen door Marrit Woudwijk. In haar scriptie onderzocht zij hoe Syrische vluchtelingen tegen de oorlog aankijken die Nederland van 2014 tot 2018 in Syrië tegen de Islamitische staat voerde. De prijs voor Bijzondere Bestuurlijke en Maatschappelijke Verdienste gaat naar DOMcast, een podcast door studenten over de geschiedenis van Utrecht.

Beste Masterscriptie

Marrit Woudwijk, winnaar Beste Masterscriptie 2020. Foto door: Lize Kraan

De scriptie van Marrit Woudwijk sprong er voor de jury direct uit. In haar scriptie “The Lesser Truth: Truth Construction on Remote Warfare and the Case of the US-led anti-ISIS Coalition in Syria” onderzocht Woudwijk hoe Syriërs denken over de oorlog die onder andere Nederland daar voert tegen de Islamitische staat. In de laudatio spreekt de jury vol bewondering over de manier waarop Woudwijk haar onderzoekt uitwerkt: in haar scriptie geeft ze aan ongehoorde verhalen, en toont ze op confronterende wijze aan dat het verhaal dat er in Nederland over de oorlog wordt vertelt incompleet is.

Haar scherpe inzicht en pen bleef ook voor de buitenwereld niet onopgemerkt: zo heeft ze onlangs al gepubliceerd in De Correspondent over ditzelfde onderwerp, en begint ze in september met een PhD-positie aan de Universiteit voor Humanistiek. De jury is onder de indruk op de manier waarop Woudwijk dit uiterst relevante en actuele onderwerp heeft onderzocht, zowel analytisch als methodologisch.

Bijzondere verdiensten

DOMCast, winnaar Bijzondere verdiensten 2020. Foto door: Lize Kraan

DOMCast geeft in hun podcasts stem aan de soms nog ongehoorde, persoonlijke geschiedenis van bijzondere inwoners van Utrecht. De jury vindt het enthousiasme waarmee DOMCast te werk gaat aanstekelijk, en laten ze zien hoe maatschappelijk relevant de wetenschap kan zijn. De toewijding waarmee Hugo Broersen, Luka Gabreels, Ilse Gareman, Robrecht Haex, Robin IJntema, Renée Karsten, Thomas van Roijen, Maurice Visser, Wiebe Reints, Bart Both en Kiki Ernst hun podcasts samenstellen en presenteren vindt de jury bewonderingswaardig.

Volgens de jury heeft DOMcast veel potentie om verder te groeien, en ze hopen dat het uiteindelijk een permanent onderdeel gaat worden van de universiteit. Zo kunnen ook toekomstige studenten de lokale geschiedenis van Utrecht te onderzoeken, en de relatie tussen de stad en universiteit in stand te houden.

Net als vorig jaar zal het K.F. Hein Fonds de winnaars van de studentenprijs Bijzondere Bestuurlijke en Maatschappelijke Verdienste helpen om verder te groeien. Samen met het Fonds bekijken de studenten hoe hun initiatief kan worden versterkt en plannen concreet gemaakt kunnen worden.

Over de studentenprijzen

De Universiteit Utrecht is trots op haar studenten die een opvallende prestatie op het gebied van hun studie of daarbuiten leveren. Daarom reikt de rector magnificus elk jaar tijdens de opening van het academisch jaar twee studentenprijzen uit.

Dit jaar werden naast prijswinnaar Marrit Woudwijk ook Errikos Kounalis en Araf Ibrahim Ardisasmita  genomineerd voor Beste Masterscriptie. Verdere genomineerden voor de prijs Bijzondere Bestuurlijke en Maatschappelijke Verdiensten 2020 zijn Journal of Trial and Error en Bagijnhof Community Composting. Lees meer over deze nominaties.