15 november 2016

Interview

Coördinator van de Science Servicedesk Nikki Werkman: "Ik kan niet niets doen!"

De faculteit Bètawetenschappen kent al een paar jaar de Science Servicedesk. Deze balies, waar studenten én medewerkers terecht kunnen met ICT- en andere problemen, worden bemand door enthousiaste studenten Nikki Werkman is sinds september de coördinator van de Science Servicedesk. In dit interview vertelt ze wat haar werk inhoudt.

Nikki is 22 jaar oud en eerstejaars masterstudent Farmacie. Als we haar spreken is ze net binnen komen lopen in het studielandschap in het David de Wiedgebouw.  Ze zal daar de middagdienst overnemen van een zieke baliemedewerker, en ze heeft al een drukke dag achter de rug.  Een studie die 40 uur per week kost en deze baan die nog eens 12 uur van haar agenda inneemt, dat is niet niks.  Maar Nikki blijft er vrolijk onder: “Ik ben een harde werker, ik kan niet niets doen.”

Lastige patiënten

Nikki werkte in het voorgaande collegejaar ook al bij de balie. Toen de vorige coördinator er mee stopte, werd ze uitgenodigd om op de baan te solliciteren.  In het begin zag ze er wel een beetje tegenop.  “Je moet als coördinator, als leidinggevende, ook mensen aanspreken op hun werk.  Dat is wel even lastig.  Ik ben nu ook minder bezig met baliewerk en meer met personeelszaken en logistiek.”

Nikki geeft leiding aan zo’n tien studenten die de balies bemensen.  Dat zijn nu allemaal studenten van Bètawetenschappen, maar een voorwaarde is dat niet.  “Je hoeft ook niet per se veel ICT-kennis te hebben,” zegt ze.  “Maar je moet wel hulpvaardig zijn ingesteld en een beetje kunnen uitleggen.  Thuis was ik ook al degene die m’n moeder hielp als die problemen had met haar computer.  Niet omdat ik er nou zo veel van wist, maar omdat ik het wel leuk vind om te helpen.”  En ze heeft ook nog voordeel van haar studie, vertelt ze lachend: “Bij Farmacie leer je ook hoe je met, zeg maar, lastige patiënten om moet gaan.  Dat is soms wel eens handig.”

Docenten hebben voorrang

De Science Servicedesk is er niet alleen maar voor computerproblemen.  Nikki laat een paar dikke mappen zien.  “Dit is de administratie van de uitgifte van mobiele telefoons,” vertelt ze.  “We lenen ook spullen uit, zoals opladers voor de telefoon of aansluitsnoeren.  We hebben snelbinders en mapjes en dat soort dingen in de kast liggen.  Mensen komen hier met allerlei vragen aan.  Wij kunnen met veel dingen helpen en soms sturen we ze door, naar de portier of naar een studiepunt.  We kunnen trouwens ook vragen doorzetten naar de ITS-helpdesk.  Problemen met de Solis-id kunnen wij bijvoorbeeld niet oplossen, dus die sturen we door.  Maar 94% van de problemen waarmee mensen bij ons komen, kunnen we zelf oplossen.”

Docenten die problemen hebben met de apparatuur in hun onderwijsruimte krijgen voorrang.  Nikki: “Doorgang van colleges heeft de hoogste prioriteit.  Als we een student met een printerprobleem aan het helpen zijn en er komt een docent die de beamer niet aan de praat krijgt, dan moet die student echt even wachten.”

Ook voor medewerkers

ITS, de centrale ICT-organisatie van de UU, komt nu ook naar Bètawetenschappen toe.  Er is een ITS-medewerker aan de baliebezetting van het Buys Ballotgebouw toegevoegd.  “Ik heb hem nog niet ontmoet,” zegt Nikki, “we hebben volgende week een kennismaking.”  De ITS’er vormt (voorlopig in zijn eentje) het klantenteam Bèta/Geo, waarmee ITS zichzelf wat meer gezicht wil geven voor de klanten, en beter inzicht hoopt te krijgen in de locaties.

De balie in het BBG is een beetje geïsoleerd geraakt, doordat het studielandschap in dat gebouw nu is gesloten.  “Daar krijgen we nu wel klachten over,” zegt Nikki.  De baliemedewerkers van het BBG lopen overigens wel regelmatig door de computerruimtes in het Koningsbergergebouw.

De baliebezoekers zijn in meerderheid studenten.  “Ongeveer tweederde is student.  In het David de Wiedgebouw zijn er wat meer medewerkers die naar de balie komen dan in het Buys Ballotgebouw.  Dat komt vooral door de telefoonuitgifte.  Ik had laatst een bord gemaakt over de uitleen van spullen, dan komen er ook meteen meer mensen naar de balie.”

Extra voordelen

Nikki houdt er wel van om initiatief te nemen.  Ze vertelt: “Ik heb vroeger bij de Efteling gewerkt, in de horeca.  Mijn werk bij de servicedesk is veel leuker, ik ben veel zelfstandiger en ik heb veel meer eigen verantwoordelijkheid.  We hebben nieuwe bloezen laten maken voor de baliemedewerkers, daar is een beetje budget voor.  Binnenkort kan iedereen ons daar in zien, dan passen we onze ‘huisstijl’ ook aan.  Een aantal van ons heeft een BHV-opleiding gevolgd, ik zelf ook, zodat we kunnen helpen bij calamiteiten.”

Het werk als coördinator brengt ook nog extra voordelen.  Nikki is in dienst als medewerker van ICT-Bèta: “Ik heb een eigen werkplek op de kamer bij Chun Lai, de demandmanager van ICT-Bèta.  Ik heb ook mijn eigen koffiekaart!  Ik krijg nu ook wel een goede inkijk in hoe de universiteit werkt.  Ik begrijp nu veel beter waarom sommige dingen niet zo gemakkelijk gaan.  Het is best een ingewikkelde organisatie.”

Voor de toekomst heeft Nikki ook nog wel wat plannen.  “Ik zou graag nog meer in contact komen met onze klanten.  Ik heb plannen voor een Facebook-pagina, maar dat moet ik nog wat verder uitwerken.”

Voorlopig is er nog genoeg te doen voor Nikki en haar collega-baliemedewerkers. 

 

De balies in het David de Wiedgebouw en het Buys Ballotgebouw zijn dagelijks open van 8.30 tot 17.00 uur.