Maranke Wieringa wint Diversity & Inclusion Award 2022

Maranke Wieringa
Maranke Wieringa (Fotograaf Ivar Pel)

Op vrijdag 25 maart is de Diversity & Inclusion Award 2022 uitgereikt door Diversity Dean Janneke Plantenga aan Maranke Wieringa, promovendus bij Geesteswetenschappen voor hun bijdrage aan bewustwording rond inclusie en validisme. De andere twee kanshebbers voor de award waren Hamed Noori en Kinan Alajak.

Maranke ontvangt naast de Award een bedrag van van € 2.500, dat kan worden ingezet voor diversiteitsbevordering bij de Universiteit Utrecht.

De Diversity & Inclusion Award 2022 werd uitgereikt tijdens een feestelijke ceremonie in het Academiegebouw. Het was één van de vele activiteiten die plaats vond in het kader van de Diversiteit maand maart. Dit jaar ontving de commissie acht nominaties. Allen waren van zeer hoge kwaliteit, aldus Janneke Plantenga. De juryleden waren Marieke de Bakker, John de Wit, Aylin Kurtkaya en Brigitte Prieshof. Alle drie genomineerden dragen op hun eigen manier bij aan meer inclusie bij de universiteit.

De winnaar Maranke Wieringa is één van de oprichters en de drijvende kracht achter het interuniversitaire platform Accessible Academia. Met het platform wordt aandacht gevraagd voor de hindernissen die gehandicapte wetenschappers en studenten tegenkomen op universiteiten, en ruimte geboden voor het bespreken van die ervaringen. Daarnaast maakt Maranke met het platform zich hard voor verbetering van de positie van gehandicapte medewerkers en studenten van universiteiten.