Innovatieve leeromgeving: Het Life Long Learning (LLL) platform

Een digitaal leerplatform met veel variatie aan leeractiviteiten: dat is het Life Long Learning (LLL) Platform. Docent ‘Communicating Life Sciences’ Connie Engelberts is te spreken over de mogelijkheden ervan: “Het maakt je lessen efficiënt, doelgericht, want meteen to the point en interactief.”

Het LLL-platform is een digitaal leerplatform van de UU. Het projectteam van Anne-Petra Rozendal heeft zich vanaf het begin van corona sterk gemaakt voor het gebruik van dit leerplatform binnen de opleidingen Biomedical Science en Graduate School of Life Sciences. Anne-Petra is onderwijskundig adviseur, coördinator en projectmanager onderwijsinnovatie bij het Onderwijscentrum. Ze vertelt: “Het LLL platform biedt een prima leeromgeving voor activerend online onderwijs. Binnen een cursus is veel variatie aan leeractiviteiten mogelijk zoals interactieve content om zelfstandig aan te werken, (groeps)opdrachten met peerfeedback, formatief toetsen, chat, samenwerking, discussie. Door het projectteam is informatiemateriaal ontwikkeld om docenten op weg te helpen.”

Rode draad

“Een bestaande fysieke cursus kun je niet één-op-één op het platform plaatsen”, vervolgt Anne-Petra. “Eerst is een herontwerp nodig. Het kan zijn dat de volgorde verandert, bijvoorbeeld studenten bereiden zich eerst zelfstandig voor, voeren dan een groepsopdracht uit en gaan in discussie over de uitkomsten. Afstemmen van leerdoelen, activiteiten en toetsing vormt altijd de rode draad. Wij adviseren docenten en bieden didactische en technische ondersteuning aan.”

Onmiddellijk hulp

Connie Engelberts geeft het keuzevak Communicating Life Sciences aan masterstudenten. “Voor een breed publiek schrijven over wetenschap: daar wil ik studenten de basisbeginselen van bijbrengen”, vertelt ze. “Studenten schrijven vier tot vijf artikelen. Die kunnen over onderzoek gaan, maar ook bijvoorbeeld over de studievereniging. Als het maar gerelateerd is aan de Graduate School of Life Sciences. In coronatijd ben ik door Anne-Petra benaderd om gebruik te maken van het LLL platform. Mijn cursus heb ik opgedeeld in learning units, die ik inleidde met korte PowerPointpresentaties met voice-over. Ik heb er schrijfoefeningen ingezet met feedbackmogelijkheden en gebruik gemaakt van kleine kennisblokjes met oefeningen. Dit bood studenten structuur en inzicht in de lesstof. In elke unit zat ook een groepsles via Teams. In het begin was het voor mij echt puzzelen, zelfs fröbelen”, lacht ze. “Door de vele mogelijkheden was het even zoeken, maar als ik er niet uitkwam was daar onmiddellijk de nodige hulp. De ondersteuning is echt top.”

Alles is te volgen

“Ook nu de lessen weer live zijn, blijf ik het LLL platform gebruiken”, zegt Connie. Wat zijn volgens haar voordelen van het digitale leerplatform? “Huiswerk ontvang ik niet via de e-mail, maar via het platform. Vooral met een grote groep studenten is dit heel handig: je ziet meteen in één overzicht wie wat heeft ingeleverd. Alles is te volgen. Verder kun je met de lessen meteen doelgericht tot de kern komen en ondertussen interactief aan de slag gaan. Kortom: efficiënt en effectief.”

ULearning

Het innovatieproject van Anne-Petra is inmiddels afgerond. “Mooi is dat nu binnen het Onderwijscentrum de basis is gelegd voor gebruik van dit leerplatform”, besluit ze. “De technische en didactische ondersteuning voor docenten is overgedragen aan TEL. En belangrijk om te weten: door toenemend gebruik van het platform wordt de capaciteit door de UU uitgebreid én krijgt het platform op 19 april een nieuwe naam: ULearning.”

Meer informatie?

Voor meer informatie over het LLL platform/ULearning, het gebruik ervan en ondersteuning, neem contact op met: a.p.rozendal@umcutrecht.nl

Kwaliteitsgelden

Onderwijsinnovaties zoals het Life Long Learning platform zijn mede mogelijk gemaakt met de Facultaire Kwaliteitsgelden.