Houd je kennis fit met de anatomy gym app
Vanaf december gebruiken bachelorstudenten een nieuwe app voor het leren van alle onderdelen van de anatomie. Bo van Leeuwen ontwikkelde een veterinaire module binnen de Anatomy Gym app die aansluit bij de leerstof van de dissectie practica in het 3ejaars bachelor vak locomotie.
Bo van Leeuwen (junior docent anatomie en fysiologie) werkte in dit project nauw samen met masterstudent Roos Gisbers en Steven Raaijmakers vanuit Onderwijsadvies & Training. Roos vertelt hoe de app in elkaar zit: “Anatomy Gym is een soort DuoLingo (app om een taal te leren) met meerkeuzevragen en combinatievragen (welke termen horen bij elkaar) over de anatomische begrippen. We hebben de anatomie van het bewegingsstelsel van de hond als basis genomen. Er zijn vier thema’s: osteologie, myologie, ligamenten/pezen en vascularisatie/innervatie. Binnen een thema moet je steeds een level halen voordat je door kunt naar de volgende. Je oefent vragen als: welke spier wordt op dit plaatje aangewezen?”
Bo hecht veel waarde aan de samenwerking met Roos: “Vrijwel alle termen zitten erin die studenten nodig hebben bij de dissectie practica van het vak Locomotie. Roos heeft de anatomievakken al afgerond en ondersteunde als studentassistent bij de anatomiepractica in de bacheloropleiding. Het was goed om studenten vanaf het begin te betrekken, zo ontstonden ook nieuwe ideeën die echt aansluiten bij de leerbehoefte en het gebruiksgemak.”
Eerste ervaringen
Mariëlle Uildriks is één van de eerste gebruikers: “Met de app kan ik makkelijk steeds tussendoor wat termen oefenen. Ik vind het fijn dat je meerdere spieren op één foto kunt zien en kunt toetsen. Zo kan je in de praktijk ook makkelijker herkennen om welke spier het gaat. Door de duidelijke foto's snap ik de logica in de benaming van bijvoorbeeld de spieren ook beter. Sommige gebieden vind ik erg complex, door er vaker mee te oefenen onthoud ik de termen beter.”
Beerend Hierck helpt de faculteit Diergeneeskunde sinds eind vorig jaar bij de ontwikkeling van nieuwe digitale toepassingen in het onderwijs, op een evidence-informed basis. Beerend legt dit uit: “We kijken goed welke digitale toepassingen echt werken in ons onderwijs. Samenwerking met studenten bij de ontwikkeling is dan ook onmisbaar. Ik ben pas recent betrokken, maar de Anatomy Gym sluit heel goed aan bij enkele belangrijke onderwijsconcepten: Just in time feedback, Asynchroon leren (leren op het moment dat het studenten zelf uitkomt) en Self-directed learning.”
Ontstaan van de app
Het idee voor de Anatomy Gym ontstond op een congres twee jaar geleden, waar het UMCG een vergelijkbare app over humane anatomie presenteerde. Bo van Leeuwen en Daniela Salvatori (hoogleraar Comparative Anatomy and Physiology) zagen de kans voor een versie voor onze bachelorstudenten. Het ontwikkelteam bij UMCG werkte mee aan de ontwikkeling van een veterinaire module en Roos verzamelde hiervoor het meeste materiaal. Enkele andere studenten waren betrokken bij het testen van de app.
Leven Lang Leren
Ook na de bachelor kunnen studenten de app gebruiken om hun kennis op te frissen. De app wordt nu als onderdeel van een Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) project systematisch geëvalueerd. Op basis daarvan wordt de app misschien doorontwikkeld of breder toegepast.
Daniela Salvatori ziet als onderwijsdirecteur van Onderwijs voor Professionals ook mogelijkheden: “We willen de app na de eerste evaluaties ook aanbieden voor professionals. Dit sluit mooi aan bij het Leven Lang Leren concept dat wij binnen de Universiteit Utrecht en ook voor dierenartsen verder uitbreiden.”
Meer informatie en financiering
Voor wie nieuwsgierig is en de app wil downloaden:
Meer inhoudelijke informatie:
- Website van het UMCG externe link
- De preparaten en plastinaten komen uit onze A&F collectie
De veterinaire module in de Anatomy Gym app is ontwikkeld met een bijdrage uit de facultaire fondsen.
Heb jij een innovatief onderwijsideeë?
De faculteit Diergeneeskunde werkt met docenten en studenten aan het onderwijs van de toekomst. Heb jij idee om het onderwijs te verbeteren? Laat het de werkgroep Onderwijsinnovatie Diergeneeskunde dan weten! Ze gaan graag in gesprek om jouw idee samen verder vorm te geven en de mogelijkheden te bespreken. Lees meer.