1 november 2016

honours oploop over portfolio's

Hoe stimuleer je studenten tot reflectie?

Gebruik je een portfolio uitsluitend voor de summatieve beoordeling van competenties voor studenten? Of is het een instrument om de ontwikkeling bij studenten te stimuleren? En hoe zorg je ervoor dat studenten het portfolio zelf willen invullen, zodat het geen ‘moet-je’ is? Allemaal vragen die aan de orde kwamen bij de honours oploop over portfolio’s.

Hanne ten Berge startte de bijeenkomst met theorie over het gebruik van portfolio’s in honours onderwijs. Portfolio’s zijn bij honours onderwijs in het bijzonder belangrijk, omdat je honours studenten wilt uitdagen om uit hun comfortzone te stappen. Ze schetste verschillende type portfolio’s die je hiertoe kunt inzetten. Zo kun je in portfolio’s competenties en ontwikkeling zichtbaar maken, summatief beoordelen en/of formatief beoordelen.

Vervolgens bespraken Iris van der Tuin (LAS) Herman Jonker (DGK) hun ervaringen met portfolio’s. Zij gebruiken portfolio’s op compleet verschillende manieren.  Bij Liberal Arts & Science maakt het portfolio onderdeel uit van het tutoraat, waarin studenten zich een reflecterende houding aanleren. Ze reflecteren op hun prestaties in vier rollen: onderzoeker, specialist, intellectueel en professional. De portfolio’s worden gemaakt in Blackboard. Bij Diergeneeskunde wordt het portfolio juist gebruikt om summatief te toetsen of de student de competenties van een veterinare professional beheerst. Hiervoor gebruiken ze het systeem Epass.

Deze lessen werden vervolgens toegepast in de casus van de nieuwe opleiding Philosophy, Politics en Economics. Zij willen gaan werken met een portfolio en vroegen om advies: hoe stimuleer je studenten tot reflectie? De adviezen waren uiteenlopend, van koppel het portfolio aan hun masterkeuze, tot de vraag hoe erg het is als studenten (nog) niet goed reflecteren.

Geïnteresseerd in de PowerPoints die zijn gebruikt tijdens deze oploop? Mail dan naar honourscollege@uu.nl