Het studentperspectief vertegenwoordigd in het nieuwe LMS

UU

Door: Maud Lamain, Studentlid Stuurgroep Nieuw LMS

In het academisch jaar 2022/2023 trad ik toe als student-assessor tot de stuurgroep van het nieuwe Leer Management Systeem (LMS). Op dat moment zat ik in de afrondende fase van mijn bachelor Sociologie en werkte ik 24 uur per week als assessor in het faculteitsbestuur.

Als assessor lag mijn verantwoordelijkheid bij het vertegenwoordigen van het studentenperspectief binnen het bestuur en het beleid van de faculteit. Deze rol bracht me in verschillende vergaderingen en projectgroepen, waar ik het studentenbelang behartigde. Het was dankzij Anneloes Krul, de toenmalige assessor van het College van Bestuur op dat moment, dat ik kon deelnemen aan de stuurgroep Nieuw LMS. Zoals bij vele andere kwesties die studenten aangaan, was er hier ook behoefte aan studentenvertegenwoordiging.

Ik was al snel overtuigd van de toegevoegde waarde van deelname. Enerzijds vanwege het belang van het leermanagementsysteem voor de dagelijkse gang van zaken van studenten, maar ook vanwege de mogelijkheid om nieuwe inzichten op te doen over hoe zo'n aanbestedingstraject verloopt. Na het aftreden als studentassessor en afronden van mijn bachelor Sociologie kon ik vanuit mijn rol als masterstudent Bestuur en Beleid en student-assistent bij het facultaire onderwijs- en beleidsteam van FSW aanblijven in de stuurgroep LMS.

De stuurgroep omvat een diverse groep individuen die elk een uniek perspectief inbrengen, variërend van een onderwijsdirecteur tot een hoofd onderwijsstudentenzaken. Het is inspirerend om te zien hoe elk lid zijn of haar unieke kennis en ervaring inbrengt, wat resulteert in een holistische benadering van het project. Tijdens het proces wordt voortdurend een balans gezocht tussen deze diverse perspectieven, die variëren van technische, projectmatige tot onderwijskundige invalshoeken. Bovendien waardeer ik het feit dat we allemaal een gemeenschappelijk doel delen: het verbeteren van het onderwijs voor studenten en het optimaliseren van hun leerervaring.

Wat ik mooi vind om te zien is hoe de universiteit in haar zoektocht naar een nieuw LMS de publieke waarden zoals autonomie, menselijkheid en rechtvaardigheid centraal stelt. Deze nadruk op fundamentele waarden wordt versterkt door intensieve aandacht voor de gebruikerservaring van zowel studenten als medewerkers, waardoor het LMS hopelijk een systeem wordt waar iedereen volledig achter staat. In het begin van mijn tijd binnen de stuurgroep werd ik overspoeld door de technische en projectmatige aspecten, maar geleidelijk vond ik mijn rol door voortdurend kritisch te evalueren hoe bepaalde stappen zich vertaalden naar de ervaring van de student.

Mijn rol binnen de stuurgroep is ervoor te zorgen dat een van de belangrijkste gebruikersgroepen – de studenten - voldoende wordt betrokken bij het proces.

Een van de punten die ik heb benadrukt, is bijvoorbeeld het belang voor studenten om toegang te blijven hebben tot eerder cursusmateriaal, zelfs bij de overstap naar een nieuw LMS. Vaak maken studenten namelijk gebruik van cursusmateriaal uit eerdere cursussen als naslagwerk.

Naast mijn huidige inspanningen, zie ik het als mijn verantwoordelijkheid om deze stem te blijven vertegenwoordigen en ervoor te zorgen dat dit continue wordt geïntegreerd in de verdere ontwikkeling van de nieuwe LMS.

Studentensite Nieuw LMS

Op de Studentensite staat nu een pagina over het nieuwe Learning Management Systeem, waardoor ook studenten de relevante informatie kunnen vinden over de overgang van Blackboard naar Brightspace, wat ze kunnen verwachten en de antwoorden op de meest gestelde vragen. 

Naar de nieuw LMS pagina op de studentensite