Gedragscode onderwijsgemeenschap biedt studenten en opleiders houvast

Wat hebben studenten, docenten en begeleiders met elkaar gemeen? Ze willen allemaal een veilige, respectvolle en inspirerende leer- en werkomgeving. Voor studenten is dit essentieel om optimaal te kunnen leren en zich te ontwikkelen. Alleen dan kunnen zij zichzelf zijn, vragen stellen zonder angst voor kritiek, durven ze hulp te zoeken en voelen zij zich medeverantwoordelijk om de leeromgeving te verbeteren. Dit leidt niet alleen tot betere leerprestaties, maar versterkt ook hun zelfvertrouwen en groei als mens en als (aankomend) professional.

Voor docenten en begeleiders geldt hetzelfde: ook voor hen is een open, stimulerende en veilige leer- en werkomgeving essentieel. Het stelt hen in staat om met passie les te geven, nieuwe onderwijsmethoden te verkennen en een band met studenten op te bouwen. Een respectvolle en ondersteunende werkomgeving bevordert niet alleen de kwaliteit van het onderwijs, maar zorgt er ook voor dat docenten zich professioneel en persoonlijk kunnen ontwikkelen. Kortom: Een sfeer van vertrouwen en openheid zorgt ervoor dat iedereen, ongeacht achtergrond of ervaring, kan floreren. Of je nu student, docent, begeleider of medewerker bent. En die omgeving maken we samen. Iedereen heeft daarin een verantwoordelijkheid en levert een eigen unieke bijdrage.

Gedragscode onderwijsgemeenschap

Maar wat is dan ‘gewenst gedrag’? En hoe ziet dit gedrag eruit in de praktijk? Om dit concreet te maken, hebben we de afgelopen maanden samen met vele collega’s en studenten gewerkt aan een ‘gedragscode onderwijsgemeenschap’. Deze gedragscode bevat zes kernwaarden die het fundament vormen van ons handelen en onze interactie en biedt houvast aan studenten en docenten/begeleiders bij het creëren van een fijne, respectvolle leer- en werkomgeving. Want dat is waar we vanuit de Nieuwe Utrechtse School en het programma Ditzijnwij aan werken. De eerste letters van de kernwaarden vormen het acroniem ‘BEGRIP’.

De gedragscode maakt de zes kernwaarden concreet aan de hand van praktijksituaties. Want wat betekent het om ‘betrokken’ te zijn in bijvoorbeeld hoorcolleges en werkgroepen? Hoe ziet ‘eerlijk gedrag’ eruit tijdens stages of coschappen? En hoe ziet ‘groen gedrag’ eruit voor het onderwijs van docenten en begeleiders?

Lees het nu in de gedragscode en ga er met elkaar over in gesprek. Vragen of ideeën kan je mailen naar ditzijnwij@umcutrecht.nl).