9 juli 2021

Gebruik van externe cloudopslag niet meer mogelijk binnen Teams

In Teams is het mogelijk om via de ‘Bestanden’ tab externe cloudopslag toe te voegen. Als je dit doet dan heb je vanuit Teams direct toegang tot bijvoorbeeld je persoonlijke Google Drive of Dropbox. Daarbij is het mogelijk om bijvoorbeeld Google Drive of Dropbox mappen zichtbaar te maken binnen een kanaal in een team en vervolgens met de inhoud van die mappen te werken.

Vanuit beveiligingsoogpunt is deze situatie niet wenselijk meer. Vanaf 19 juli zullen deze mogelijkheden daarom verdwijnen.

Er zijn vijf externe diensten die je tot nu toe kon gebruiken:

  • Box
  • Dropbox
  • Egnyte
  • Google Drive
  • ShareFile

Mocht je één van deze diensten hebben toegevoegd via de ‘Bestanden’ tab dan is deze vanaf 19 juli niet meer beschikbaar.

Mocht je vanuit één van deze diensten al mappen hebben toegevoegd binnen een Teams kanaal, weet dan dat dit vanaf 19 juli niet meer/anders zal werken dan voorheen. Hoe zo’n map exact reageert is afhankelijk van de gebruikte dienst. Google Drive reageert bijvoorbeeld anders dan Dropbox.

De SharePoint optie die ook wordt getoond bij het toevoegen van cloudopslag binnen een Teams kanaal zal wel beschikbaar blijven.

Directe toegang tot de genoemde diensten buiten Teams om blijft wel gewoon mogelijk. Gebruik voortaan deze weg om de genoemde diensten te benaderen. Als je persoonlijke externe bestanden toch wil blijven gebruiken vanuit Teams, verplaats deze bestanden dan naar je OneDrive.

Bij het doorvoeren van deze aanpassing wordt geen data verwijderd.