Gebruik ‘De Wegwijzer’: alle essentiële (onderwijs)informatie voor bachelorstudenten in één overzicht

Om nieuwe bachelorstudenten een soepele studiestart te geven, heeft de faculteit Bètawetenschappen ‘de Wegwijzer’ gemaakt. In dit overzicht vinden studenten essentiële informatie en tips over de bèta-gebouwen, digitale tools, bij wie ze terecht kunnen en praktische zaken rondom ons onderwijs.

Pdf én webpagina

De Wegwijzer is beschikbaar in pdf (A3 + A4) én in het Nederlands en Engels. De bestanden zijn te downloaden op de studentensite. Klik hier voor de Nederlandse pdf’s en klik hier voor de Engelse varianten.

De informatie uit de wegwijzer is ook als pagina op de studentensite (students.uu.nl) te vinden via: https://students.uu.nl/beta/praktische-informatie/informatie-voor-nieuwe-bachelorstudent en bij elke bèta-bachelor op de pagina ‘nieuwe student’.

Waarom ontwikkeld?

In 2021 is er door ons (Sabine Prins-de Lucht, communicatiemedewerker Onderwijsbeleid Bèta, en Sigrid Jansen, communicatieadviseur C&M Bèta), een onderzoek gedaan naar studentencommunicatie. Over het algemeen wordt deze goed gewaardeerd, maar er waren ook een aantal verbeterpunten (zie dit artikel voor meer info hierover).

Eén verbeterpunt betrof het informeren van eerstejaars bachelorstudenten. Studenten merkten in interviews en onze enquête op dat het goed zou zijn dat ze vanaf het begin weten waar welke informatie te vinden is, welke hulp er is en welke digitale platformen worden gebruikt. De Wegwijzer voorziet hopelijk in deze behoefte.

Volgende fase: Wegwijzer 2.0 voor masterstudenten

Omdat zeker de helft van onze masterstudenten eerst ergens anders heeft gestudeerd, willen we ook hen een zachtere landing geven. Daarom hopen we voor de masterintroductie van februari een Wegwijzer 2.0 te hebben ontwikkeld, speciaal voor masterstudenten.

Geef je feedback!

Heb je vragen, opmerkingen of verbeterideeën voor de volgende lichting bachelorstudenten? Heb je vragen of opmerkingen? Laat het ons weten via de mail! Alle feedback is welkom: s.h.j.jansen@uu.nl en s.prins-delucht@uu.nl

Dit zou mij een paar jaar geleden enorm geholpen hebben

Reacties studenten

De eerste reacties van studenten uit de focusgroep zijn positief. Een kleine greep:

• “Supermooi geworden! Duidelijke graphics en nuttige informatie. Dit zal een eerstejaars vast goed helpen om wegwijs te worden up de UU. Het zou mij in ieder geval een paar geleden enorm geholpen hebben als ik zoiets had gehad.”
  • “Wat is ‘ie gaaf geworden! Ik hoop dat het goed zal worden ontvangen en verspreid, lijkt me een nuttig overzicht voor nieuwe studenten.”
  • “Het ziet er fantastisch uit 😃. Ook de verenigingen vinden hem leuk volgens mij.”