Faculteit Diergeneeskunde op derde plaats in QS World University Rankings

Voor de vierde keer op rij staat de faculteit Diergeneeskunde (Universiteit Utrecht) in de top-vijf van de QS World University Rankings: dit jaar op de derde plaats.

Volgens waarnemend decaan Dick Heederik mogen we trots zijn op deze positie. “Het gaat heel goed met de faculteit, zowel met onze reputatie als met ons onderzoek. Steeds meer onderzoeksopdrachten, en steeds vaker opdrachten die georganiseerd zijn in grote consortia, worden aan onze faculteit toegekend.”

Hoge score op reputatie

Sinds 2003 vergelijken diverse internationale rankings de universiteiten van over de hele wereld. Eén van die partijen is de QS World University Ranking. Zij herijken hun rangschikking twee keer per jaar: elk najaar bekijken ze universiteiten als geheel, elk voorjaar kijken ze per onderwerp. De ranking per onderwerp is gebaseerd op vier componenten: academische reputatie, reputatie bij werkgevers, citaties en H-index, met relatief veel gewicht voor reputatie. Het geeft het aan dat we gewaardeerd worden door onze (internationale) omgeving.

Nieuwe visie op Erkennen en waarderen

Ondanks dat we tevreden zijn met deze plek op de ranking, zeggen dit soort lijstjes niet alles. De Universiteit Utrecht wil met het open science programma haar wetenschap opener, betrouwbaarder, efficiënter en relevanter maken voor de samenleving. Eén onderdeel daarvan is de wijze waarop academici en universitaire medewerkers worden erkend en gewaardeerd. We gaan van beoordeling op impactfactoren van tijdschriften en H-indices, naar kenmerken van werkelijke kwaliteit, gebruik van de wetenschappelijke informatie, impact en openheid.

Foute positie gecorrigeerd

Uit de eerste communicatie van QS leek de faculteit op de veertigste plek te zijn geëindigd. Dit bleek een fout en is inmiddels gecorrigeerd.