Even kennismaken: Stefan Vuurens is contactpersoon ongewenst gedrag

Stefan Vuurens

Nog even en de Welzijnsweken beginnen! We hebben het de komende tijd over goed (of beter) in je vel zitten en daar hoort prettig kunnen studeren natuurlijk bij. Een mooi moment om te spreken met Stefan Vuurens: Stefan is sinds december Contactpersoon ongewenst gedrag en hij weet precies de weg als het aankomt op een veilige studeeromgeving.

Je bent nu een aantal maanden werkzaam als Contactpersoon ongewenst gedrag, wat zijn je eerste ervaringen?

Het is fijn om te merken dat studenten de weg naar mij als contactpersoon ongewenst gedrag al vinden. De studenten die ik gesproken heb, geven de feedback dat zij het prettig vinden om op een laagdrempelige manier hun ervaringen te kunnen bespreken, vooral als ze twijfelen of er sprake van ongewenst gedrag is. Het samen hebben over wat er is gebeurd en hoe dat past bij gedrag dat je zou verwachten aan de UU, is dan heel waardevol.

Daarnaast is mijn ervaring dat studenten die getuige zijn zich ook bij mij melden. Ik vind dat heel fijn, het laat zien dat studenten op elkaar letten. Het is goed dat we samen zorgen voor een veilige omgeving binnen de faculteit.

Wat doe je als een student zich bij je meldt?

Een eerste melding komt vaak per mail. Ik vind het belangrijk om dan de student ook live te spreken. In het gesprek bespreken we niet alleen de ervaring, maar ook wat de student kan doen voor een goede vervolgstap. Dat kan natuurlijk zijn dat er een melding gedaan wordt bij een vertrouwenspersoon. Maar er zijn vaak ook andere dingen die kunnen helpen. En soms kan er vanuit de faculteit ook actie worden ondernomen om de sociale veiligheid te vergroten.

Belangrijk is dat het initiatief voor een eventueel vervolg bij de student blijft. Alleen een gesprek met mij als contactpersoon is dus ook geen probleem. Het gaat erom dat de student zich gehoord voelt.

Ben je verplicht om bij ongewenst gedrag contact op te nemen met jou?

Nee, dat is zeker niet nodig. Maak je ongewenst gedrag mee en wil je dat zelf bespreekbaar maken met de ander, dan is dat alleen maar goed. Een gesprek tussen de direct betrokkenen kan vaak al veel oplossen. Vind je dat spannend of wil je dat niet, dan kan het prettig zijn om mij te benaderen voor advies.

Daarnaast zijn er ook twee vertrouwenspersonen werkzaam aan de UU. Zij kunnen je ook adviseren, staan aan jouw kant als melder en kunnen je helpen wanneer je een formele klacht in wil dienen. Je kan altijd direct contact met hen opnemen.

Kunnen studenten ook bij je terecht wanneer er iets vervelends gebeurt buiten de universiteit?

De UU heeft de verwachtingen over hoe we met elkaar omgaan beschreven in de Code of Conduct. Denk daarbij aan verwachtingen over een professionele en respectvolle omgang met elkaar. We vinden het dan ook belangrijk te weten wanneer dat niet gebeurt binnen de UU, zodat we daarnaar kunnen handelen.

Wanneer iets gebeurt buiten de UU kunnen we iemand daar niet altijd op aanspreken. Tegelijkertijd kan zo’n gebeurtenis wel van invloed zijn op je studie. Bijvoorbeeld wanneer je een nare ervaring hebt op een feestje en met die persoon ook college hebt. Of wanneer er vervelende berichten worden gestuurd in een appgroep waar ook informatie over de studie wordt gedeeld.

Ook dan ben je welkom om dit met mij te bespreken. Het is goed om niet rond te blijven lopen met zo’n ervaring. Ik kan meedenken met hoe je hier mee om kan gaan en eventueel ook doorverwijzen naar hulp buiten de UU.

Bedankt, Stefan!

Wil je meer weten over het werk van Stefan of wil je graag zelf contact opnemen? Bekijk dan de pagina van de Contactpersoon ongewenst gedrag.