2 november 2017

De Universiteit van...

Marloes Biel

De Universiteit Utrecht heeft meer dan 30.000 studenten. Allemaal hebben ze hun eigen verhaal. Deze week vertelt Marloes Biel, voorzitter van gemeenteraadspartij Student en Starter, het hare.

Naam: Marloes Biel
Leeftijd: 23
Opleiding: Applied Ethics
Uit-/thuiswonend: Thuiswonend (of eigenlijk alleen thuisslapend).
Over Marloes: Marloes is in 2013 begonnen met haar bachelor Wijsbegeerte aan de UU en studeert inmiddels Applied Ethics. In het collegejaar 2015/2016 was ze secretaris in het bestuur van de FUF (studievereniging filosofie). Sinds september 2016 maakt ze deel uit van het partijbestuur van Student & Starter, eerst als secretaris en sinds afgelopen september heeft ze het voorzittersschap overgenomen. Naast de studie en bestuursactiviteiten geeft ze paardrijles aan kinderen en volwassenen en traint ze paarden.

Hoe heeft de UU jou geholpen om te komen waar je nu bent?
Als eerste heb ik dankzij mijn studie aan de UU Utrecht nog beter leren kennen en kunnen zien hoeveel moois Utrecht te bieden heeft. Dit maakt dat ik een paar jaar later terechtkwam bij Student & Starter om mijn bijdrage te kunnen leveren aan de stad. Daarnaast heb ik door de flexibiliteit in het kiezen van vakken en de vele uren zelfstudie (en minder contacturen) me kunnen ontwikkelen op verschillende vlakken. Zo heb ik in de eerste drie jaar van mijn bachelor een tweede opleiding kunnen doen die niet op de UU plaatsvond en kan ik mijn studie nu goed combineren met bestuur en werk. Daarnaast biedt de universiteit veel ruimte aan studentbesturen waardoor ik in mijn derde jaar kennis kon maken met het besturen van een vereniging.

Wat kan de universiteit volgens jou beter doen?
Iets wat ik altijd erg belangrijk vind, en dat geldt niet alleen voor de universiteit, is dat men het doel van bepaalde maatregelen niet uit het oog verliest. Ze zijn vaak met een duidelijk doel voor ogen in het leven geroepen, maar men moet in de gaten houden of de maatregel zijn doel nog wel dient. Iets wat ik hier als voorbeeld wil noemen is het Engelstalig onderwijs op de UU. Je moet echter wel in het achterhoofd houden waarom dit er ooit gekomen is, namelijk om iedereen -Nederlandse en internationale studenten- mee te kunnen laten doen aan kwalitatief goed onderwijs. Dit is wat mij betreft heel belangrijk, maar het is wel van belang dat de docent die dit vak geeft zo goed Engels. Dan kan alle kennis overgebracht worden naar de studenten en kunnen er inhoudelijke discussies gevoerd worden in het Engels. Als de docent én alle studenten minstens net zo goed Nederlands spreken, en een aantal misschien beter Nederlands dan Engels, is het nuttig om de keuze voor het Engels te heroverwegen. Deze keuze wordt helaas niet altijd heroverwogen en dit is iets wat ik al een aantal keer voorbij heb zien komen bij verschillende vakken. In die gevallen kwam het de onderwijskwaliteit helaas niet ten goede, en dan is men volgens mij het doel uit het oog verloren.

Hoe ziet jouw ideale universiteit eruit?
De ideale universiteit is wat mij betreft een plek waar iedereen mee kan denken op onderwerpen waar hij/zij zich voor interesseert. De medezeggenschapsorganen die de UU kent zijn hier natuurlijk een goed voorbeeld van. Dit zou zich verder kunnen uitbreiden naar bijvoorbeeld brainstorms met studenten over interessante onderwerpen en/of ingrijpende beslissingen. De manier waarop de universiteit is ingericht heeft een onvermijdelijke invloed op de manier waarop iemand zijn of haar studie beleeft en zou daarmee ook een onderwerp moeten zijn waar iedereen over mee kan praten. Niet alleen via de officiële weg, maar misschien ook juist op een meer informele manier kunnen we met elkaar tot creatieve ideeën komen die later via de officiële wegen geïntergreerd kunnen worden binnen de universiteit.