De CursusPlanner: van bèta-lifehack naar UU-tool
Onlangs viel er in allerlei UU-media te lezen dat de CursusPlanner is uitgebreid met de mogelijkheid om ook op thema te selecteren. Hierdoor kunnen studenten op een nog breder niveau cursussen zoeken en filteren. Maar wist je dat deze handige tool oorspronkelijk ontwikkeld is door een bèta-team?
Aan het woord: Dick Kampman (Coordinator ontwikkelteam CursusPlanner) en Mohamed Addi (Ontwikkelaar ICT-Bèta)
Meer dan 8 jaar geleden stond Dick Kampman samen met een aantal bètacollegas en studentassistenten aan de wieg van de eerste versie van de Cursusplanner (toentertijd BetaPlanner). “We wilden het voor studenten makkelijker maken om informatie te vinden over cursussen zodat ze zich breder kunnen oriënteren op het cursusaanbod binnen de faculteit. Maar de grote vraag was: hoe doe je dit? Je kunt niet zomaar een landelijk programma zoals Osiris aanpassen naar eigen inzicht. In 2014 kwam de oplossing naar boven drijven: als Informatica-student was ik opgegroeid met de informatica-website waar we duidelijke cursusoverzichten hadden van onze opleiding. Wat als we - als een soort ‘lifehack’ - zo’n cursusoverzicht voor alle bètaopleidingen kunnen maken?”
Wat is de CursusPlanner?
De CursusPlanner is een digitale tool die studenten helpt om inzicht te krijgen in het cursusaanbod (wat is verplicht, welke keuze is er, wat bieden andere opleidingen aan etc). Studenten vinden in de CursusPlanner een overzicht van alle examenprogramma’s binnen de UU, met de verschillende onderdelen en de bijbehorende cursussen. Het is mogelijk te zoeken op onderwerp, onderwijsvorm of competentie.
ICT Bèta zit nu op de vijfde generatie werkstudenten. Via hen staan wij in direct contact met onze doelgroep
Gemaakt vóór en dóór studenten
Zo gezegd, zo gedaan. Dick ging samen met zijn collega’s en een aantal studentassistenten naar de tekentafel. Een half jaar later lag er een pilot op tafel. Elke code en functionaliteit hebben we samen bedacht. De studenten – onze gebruikers – waren hierin een onmisbare factor. Zij hielpen ons niet alleen met de uitvoering maar dachten ook actief mee over de functionaliteiten en vormgeving. Want uiteindelijk moesten ze er zelf mee werken. Met die directe input van de doelgroep maakten we een tool die studenten ook écht gebruiken en fijn vinden om te gebruiken.
De traditie van een studententeam is erin gebleven, vertelt Dick: “ICT Bèta zit nu op de vijfde generatie werkstudenten (2 à 3 per keer). Tot op de dag van vandaag zijn zij een continue klankbord voor ons. Via hen staan wij in direct contact met onze doelgroep.”
Scheetkussen-app
Mohamed (Mo) Addi, nu de rechterhand van Dick, was een van die werkstudenten in 2018.Na de middelbare school nam ik een tussenjaar. Voor de lol had ik samen met een vriend een scheetkussen-app gebouwd. Een jaar lang verdienden we hiermee 50 euro per maand. Wat begon als een grapje eindigde in een inschrijving voor de bachelor Informatica.
In het derde jaar van mijn bachelor kreeg ik samen met andere studenten de kans om bij ICT-Bèta aan de slag te gaan. De werkervaring bij een ICT-afdeling gaf mij een goede start en kwam goed van pas tijdens de afstudeeropdracht waar we zelf software moesten bouwen. In de groepjes met ICT-werkstudenten was het cijfer gemiddeld hoger, omdat we al wisten hoe je een ICT-project opzet en coördineert.
Gaan voor échte kwaliteit
Na zijn bachelor en master bleef Mo plakken. Waarom? Mo: Bij ICT-Bèta is geen dag hetzelfde. Je bent bezig met allerlei facetten van allerlei projecten. Daardoor kan ik me breed ontwikkelen. Dat is een groot verschil met ‘normale’ (ICT-)bedrijven. Daar krijg je meestal als programmeur tickets doorgeschoven en dat is het dan. Hier zie ik direct de impact van wat ik doe en kan ik ook meedenken in het creatieve proces in het begin. We zitten hier om de universiteit, haar studenten en medewerkers te helpen, niet om een commercieel product op te leveren. Dit geeft ons de ruimte om écht voor kwaliteit te gaan.
Steeds meer mensen zien de toegevoegde waarde van de CursusPlanner en gaan het gebruiken
‘Bijna heel de UU gebruikt de tool’
Na de lancering van de CursusPlanner binnen de bètafaculteit, gingen de lofzangen over ‘de bèta-lifehack’ als een lopend vuurtje door de UU-wandelgangen. Al snel klopten Geesteswetenschappen (GW) en het University College Utrecht (UCU) aan om een pilot te draaien. Inmiddels staan er 683 examenprogramma’s en 7318 cursussen in de CursusPlanner en gebruikt bijna heel de UU de tool. Een groot succes dus. Mo: Steeds meer mensen zien de toegevoegde waarde van de tool en gaan het gebruiken. Supergaaf!
Dick vult aan: Dit succes is ook te danken aan de U-raad. Zij hebben geadviseerd om het een UU-tool te maken en de thema’s kwamen ook uit hun koker. Want hoe gaaf zou het zijn als je aan de hand van een thema, digitalisering bijvoorbeeld, cursussen kunt uitzoeken en zo ook makkelijk bij een andere faculteit een cursus kunnen volgen?
Zijn studenten er ook echt blij mee?
Beiden heren lachen hartelijk. Mo: Eerlijk gezegd, horen wij alleen de klachten! Maar dat is het leven van een ICT’er: je hoort alleen wat wanneer er iets stuk gaat of niet goed werkt. Logisch: je gaat Microsoft ook niet mailen om hen te vertellen dat Word zo goed werkt. We horen wel via andere medewerkers of werkstudenten dat gebruikers heel blij zijn met de CursusPlanner. De cijfers wijzen ook uit dat de themafilters echt gebruikt worden.
Heb je een idee voor een nieuwe functionaliteit? Of heb je vragen over de nieuwe thema’s? Stuur dan een mail naar het team via cursusplanner@uu.nl. Alle feedback is zeer welkom.
Over Dick en Mo: 'Van niets, iets maken'
Programmeren is een vak apart. Wat vinden Dick en Mo zo leuk aan dit vak?
Dick: “Als tiener had ik al een gezonde obsessie met computers en leerde ik al vroeg programmeren. Ik wist op de middelbare school al dat ik Informatica wilde studeren. Voor mij is programmeren hetzelfde als een legpuzzel. Je moet eerst analyseren wat het probleem is (het grote plaatje) en vervolgens een oplossing bedenken. Dat puzzelwerk houdt mij al jarenlang van de straat.”
Mo: “Het is gaaf om uit niets een nieuwe ervaring te creëren. Je gaat van een code op een scherm naar iets tastbaars. Net als Dick hou ik ervan om slimme oplossingen te bedenken voor problemen. Tijdens de lockdown moest je op mijn sportclub tijdsloten reserveren. Die zaten de hele tijd vol dus mensen gingen van tevoren alvast allemaal slots reserveren. Ongeacht of ze konden of niet. Als oplossing heb ik een appje gemaakt die mij een seintje gaf als een tijdslot geannuleerd werd. Hierdoor was ik als eerste op de hoogte en had ik eigenlijk altijd een plekje.”
Doen jullie nog iets anders dan alleen achter de computer zitten?
Dick: “Wat een vraag haha. We zijn ook echte mensen en gaan gewoon uit. Ik ben een fanatiek zwemmer.”
Mo: “In mijn vrije tijd maak ik muziek (basgitaar, klassieke gitaar en piano) en teken ik graag. Thuis heb ik eigen software om mijn muziek te mixen. Daar komt mijn computerachtergrond weer goed van pas 😉”