Bouwblog: FF een gebouw inrichten

Er staan nog geen muren, er is nog geen dak, toch wordt er nu al heel hard nagedacht hoe we de onderzoek- en onderwijsfaciliteit (O&O) bij de Tolakker straks gaan inrichten. En dat is nog best een hele klus.
Judith Huis in ’t Veld, teamleider Huisvesting, zit in de projectgroep die gaat over de inrichting van de O&O: “Op dit moment zijn we bezig met een inventarisatie. Wat staat er allemaal in het M.G. de Bruingebouw (MGB)? Wat kan daarvan mee, wat moeten we vervangen en wat kan weg? Ik ga regelmatig kijken in het MGB, maak veel foto’s en krijg heel veel hulp van onder andere Simon Rijneveld en Carmen Minnee”
Oh ja, dat moet ook nog mee!
De inventarisatie behelst niet alleen kantoormeubilair, maar ook stalinrichting, hekwerken, een autoclaaf, broedmachines, je kunt het zo gek niet bedenken. Een grotere uitdaging dan de kantoren die al uit het MGB verhuisd zijn naar het W.C. Schimmelgebouw. Judith: “Ik vind het zelf een stuk interessanter dan alleen een kantoor verhuizen. Hartstikke leuk om tussen de dieren te lopen in de stallen en dan ineens te zien: oh ja, die klauw-bekap-box moet ook nog mee. Dat is toch veel spectaculairder dan een tafel van 1.60m, hahaha.”
Laarzen aan? Dan heb je een laarzenrek nodig
Waarom kunnen we niet gewoon een op een inpakken en verhuizen? Omdat we een ander formaat gebouw krijgen én anders gaan werken. Judith: “We krijgen bijvoorbeeld ook ABSL2-stallen in de nieuwe O&O. Die hebben we nu nog niet. Dan moet je dus bedenken wat voor meubels en spullen je daarvoor nodig hebt. Wat trek je bijvoorbeeld aan als je daar naar binnen gaat? Als dat laarzen zijn, heb je een laarzenrek nodig. Toevallig zit ik ook in de projectgroep die dat soort procedures schrijft, dat is in dit geval best handig.”
Hoe kunnen we het zo optimaal mogelijk faciliteren?
Het is een extra uitdaging om dit te doen voor een gebouw dat alleen nog maar op papier bestaat. Judith: “Het is zeker een extra uitdaging. Gelukkig zit ik wel in de materie. En dat er in de praktijk straks iets anders gaat zijn dan op papier, dat zul je altijd houden. Mijn doel is om het zo goed mogelijk te doen. Dus we kijken ook naar zaken als: wat zijn de looproutes straks, hoe doe je je werk, wat is er dan nodig en hoe kunnen we dat zo optimaal mogelijk faciliteren?”
Allemaal toppers leren kennen!
Om alles zo goed mogelijk in kaart te brengen, moet Judith ook veel samenwerken met haar collega’s in het MGB. Judith: “Ik geniet echt van die samenwerking. Ik heb allemaal toppers leren kennen! En ik vind het dus heel gaaf dat ik nu af en toe in de stallen rond mag lopen. Daarnaast is het leuk om met een nieuw gebouw bezig te zijn en daarover na te denken.”
Trots als we straks het lintje door kunnen knippen
Mensen houden in principe niet van veranderingen. Judith: ”Ik hoop – ook door verwachtingen te managen – dat de verandering zo soepel mogelijk verloopt en dat collega’s ook een beetje kunnen genieten van hoe het gaat worden. Ik ben niet heel snel trots, zeker niet als het mezelf betreft, maar ik ben wel trots als we straks het lintje door kunnen knippen en het onderwijs en onderzoek aan de gang is in de nieuwe O&O.”