Studeren-met-AD(H)D-groep

Heb je last van ADHD/ADD, dan kan dat voor extra uitdagingen zorgen tijdens het studeren. Denk aan het maken van een realistische planning, je daar dan ook aan kunnen houden, te veel tegelijk doen of het overzicht verliezen van wat er moet gebeuren om effectief te kunnen studeren. De balans houden tussen alle andere leuke dingen en uitdagingen en studeren kan door ADHD/ADD soms uitdagend zijn. Als je merkt dat het je moeite kost om te studeren kan de studeren-met-AD(H)D-groep je begeleiding bieden in een kleine groep.

Doel

• Leren studeren met een ADHD/ADD diagnose.
  • Zelfstandig leren studeren en plannen.
  • Negatieve overtuigingen betreffende je AD(H)D leren herkennen en uitdagen.
  • Ondersteunde en helpende gedachten effectief leren inzetten
  • Vaardigheden leren om succesvol en met plezier te kunnen studeren.

Groepsbijeenkomsten

De groep komt wekelijks eenmalig bijeen en bestaat uit een vast aantal bijeenkomsten. Elke bijeenkomst heeft een vast thema, vaak een onderdeel of aspect dat om de hoek komt kijken bij ADHD/ADD. Elk onderwerp ga je betrekken op je eigen situatie aan de hand van opdrachten en huiswerk. Hiervoor wordt een actieve inzet en deelname van elke deelnemer verwacht. Aan het einde van het traject heb je meer geleerd over hoe ADHD/ADD bij jou tot uiting komt en hoe je daar bij jezelf beter mee om kan leren gaan.

Voor wie?

Studenten van de Universiteit Utrecht met een diagnose ADHD/ADD. Het is belangrijk dat je zelf gemotiveerd bent om deel te nemen en actief met je problematiek aan de slag te gaan.

Duur

7-wekelijkse bijeenkomsten en 1 terugkom bijeenkomst een maand later.

Let op! Je moet voor deelnamen aan de groep eerste een intake met een studentenpsycholoog hebben.

Hoe deelnemen?

Om deel te nemen aan de studeren-met-AD(H)D-groep meld je jezelf eerst aan voor een intake met een studentenpsycholoog. In dit gesprek zal bekeken worden of de studeren-met-AD(H)D-groep inhoudelijk aansluit bij jouw hulpvraag en doelen. Als dit het geval is zal de psycholoog je op de aanmeldlijst voor de groep zetten en wordt er onderling afgestemd wanneer je kan starten.
LET OP: voor deelname aan de groep is een intake-gesprek nodig, een kort spreekuur is hiervoor niet geschikt.

Kosten

Eenmalig 25 euro, door middel van iDeal te betalen bij het maken van een afspraak voor een intake. (als je recent al een intakegesprek bij de studentenpsychologen gehad hebt, dan is dit niet van toepassing).

Voor deze groep is er een aanschaf van een werkboek noodzakelijk. Dit betreft het werkboek: Los van de chaos, werkboek voor cliënten van Sanne E. Vink (ISBN 978-90-368-2478-1).

Deelnemers

Minimaal 6 deelnemers vereist.

Let op: dit is een kortdurende groep die een bestaat uit een vast aantal bijeenkomsten, waarna de groep zal stoppen. Mocht je interesse hebben in een doorlopende groep gericht op lotgenotencontact dan wordt geadviseerd om bij Enik Recovery College te kijken. Bijvoorbeeld bij de herstelwerkgroep: Omgaan met aandacht.