Student thuis aan het werk

Tips voor schrijven en studeren vanuit huis

Merk je dat thuis aan je studie werken (nu) minder effectief is? Heb je teveel afleiding en vind je het moeilijk om je motivatie te behouden? Op deze pagina vind je tips om toch succesvol te kunnen studeren. Natuurlijk kan je ook nog steeds een (online) afspraak maken voor studeer- of schrijfcoaching of een online studievaardighedentraining volgen.

Thuisstudeergids

Deze gids is bedoeld om je te ondersteunen bij de laatste afstandsonderwijsloodjes. In deze gids - samengesteld door docenten van Academische vaardigheden - geven we antwoord op zeven vragen, die je kunnen helpen om jezelf en je studie op de rit te houden.
Lees o.a. meer over uitstelgedrag, een goede planning maken en zinvolle zelfstudieacitiviteiten. 

Planning en productiviteit

Nu je meer vanuit huis moet werken kan het misschien moeilijker zijn om je aan je eigen planning te houden. Hieronder vind je tips die kunnen helpen bij een planning voor studeren vanuit huis.
 

  1. Stel elke dag concrete doelen voor jezelf. Schrijf op wat je vandaag precies wilt gaan doen. Dit gaat verder dan bepalen aan welk vak je gaat werken of aan welk deel van je scriptie je gaat schrijven. Het helpt hierbij om na te denken over wanneer je tevreden bent met de dag, dus wat wil je gelezen, gekeken of gedaan hebben aan het eind van de dag?  Bedenk hoeveel tijd je nodig hebt om deze doelen te halen en plan in wanneer je eraan gaat werken.
  2. Houd er bij het maken van een planning rekening mee dat je waarschijnlijk meer tijd nodig hebt voor je taken dan normaal. Dat is logisch omdat je thuis bijvoorbeeld minder ruimte en meer afleidingen hebt. Plan dus iets ruimer dan voorheen.
  3. Om meer structuur aan je dag te geven kan het werken om de dag in te delen in blokken van een uur waarin je drie kwartier werkt en een kwartiertje pauze houdt. Je kunt dit ook de avond van tevoren al doen: je bent dan direct gemotiveerd voor de volgende dag.
  4. Je docenten zijn nu nog meer dan normaal gemotiveerd om je digitaal (dus via Microsoft Teams of via de e-mail) bij te staan. Is iets niet duidelijk, meld het ze dan dus gerust!
  1. Sta op tijd op, het liefst elke dag rond dezelfde tijd en spreek met jezelf af hoe laat je begint met je taken. Vind je dit moeilijk? Misschien kan je afspraken maken met huisgenoten, familieleden of vrienden om samen (digitaal) te ontbijten of een dagstart te doen waarbij je elkaar je doelen voor de dag vertelt.
  2. Hoe verleidelijk ook: werken in je pyjama kan je motivatie en productiviteit verlagen. Mocht je merken dat je teveel in de relaxmodus zit, trek dan kleren aan waarin je normaal ook naar de universiteit of de bibliotheek gaat. Op die manier houd je ook thuis werk en privé goed gescheiden.
  3. Neem een echte pauze. Leg je werk weg, eet goed en doe wat leuks. En zolang het mag: maak een fijne wandeling buiten.
  4. Stop op tijd en zorg dat je de volgende dag weer fris kan beginnen. Zet dan ook je laptop echt uit. Ga na je werk nog bewegen, bijvoorbeeld door een yoga- of hardloopsessie in te lassen. Dit zorgt voor een heldere geest en geeft weer nieuwe energie.
  5. Probeer, voor zover dat kan, een aparte plek in te richten om te werken. Zo houd je werk en ontspanning gemakkelijker van elkaar gescheiden.
  6. Samen aan het werk gaan met vrienden of studiegenoten via een livestream kan helpen om productiever te zijn.
  7. Lummelen en niksen is helemaal niet erg! Alan Lightman, hoogleraar aan het MIT, schrijft in In Praise of Wasting Time dat het helemaal niet erg is om eens een lekkere lange pauze te nemen of een dag niet thuis te studeren. Dat mag je best ergens in je achterhoofd opslaan.
  8. Met de grote hoeveelheden nieuws kan je telefoon een extra grote bron van afleiding zijn. Probeer meldingen en geluidjes op je telefoon zoveel mogelijk uit te schakelen en leg je telefoon uit het zicht terwijl je aan het werk bent. Mocht dit nou echt niet lukken dan zijn er verschillende apps zoals ‘Forest’ en ‘Offtime’ beschikbaar die je een handje kunnen helpen.
  9. Neem een moment om op een rijtje te zetten wat je grootste afleidingen zijn en wat je daaraan kunt doen. Te veel lawaai? Misschien kan je afspraken maken met je huisgenoten/familieleden of kan je een noise-cancelling koptelefoon kopen. Heb je de neiging snel naar netflix, youtube, instagram etc. te gaan? Er bestaan verschillende website blockers die je eenvoudig kunt installeren. Deze zorgen ervoor dat je binnen bepaalde uren niet meer op deze websites kan. 
  10. Je bent niet alleen! Ook mensen om je heen vinden het waarschijnlijk lastig om elke dag gemotiveerd aan de slag te gaan. Steun en help elkaar daarom. Maak afspraken met huisgenoten over lawaai vrije studie-uren, begin een online studiegroepje met studiegenoten, spreek met familieleden je planning door, ga samen met huisgenoten op een vast moment ontbijten of sporten. Plan een vast moment in met (een) vriend(en) om te praten over hoe het gaat: dit geeft ritme en het helpt om even te ventileren.

Genoeg bewegen kan altijd een uitdaging zijn, maar nu helemaal. Hieronder vind je tips hoe je in beweging kan blijven ondanks dat al je sportlessen zijn geschrapt en je beperkt bent tot je studentenkamer.
 

  1. Koop een touwtje. Heus, dat is het enige wat je nodig hebt: springen maar! Begin met een minuutje springen (dan ben je misschien al moe genoeg) en bouw dat op.
  2. Hardlopen kan ook. Probeer buiten wel anderhalve meter afstand te houden tot je medehardlopers (want die zijn er nu veel).
  3. Pak twee anderhalveliterflessen cola / sinas / spa rood / appelsap en lift ze naar voren, naar achteren, opzij. Gegarandeerd spierpijn in je armen!
  4. Als je motivatie van anderen nodig hebt, kun je altijd om 9.15 uur schakelen naar Nederland in beweging. Om 5.55 uur zijn ze er ook al, maar zo vroeg opstaan is in tijden van thuiswerken natuurlijk niet nodig. Ook op Youtube vind je genoeg kanalen die allerlei workouts voor thuis bieden.
  5. Gebruik de pauzes tussen het studeren door om wat rek- en strekoefeningen te doen.
  6. Heb je een mindere dag en willen je taken niet echt lukken? Ook dan kan bewegen goed helpen. Zelfs iets simpels als een rondje wandelen buiten helpt om je lichaam in beweging te krijgen, waarna je hoofd makkelijk(er) volgt.
  7. Ook hier geldt weer: je bent niet alleen! Zoek een maatje om (digitaal) samen mee te sporten, zodat je elkaar verantwoordelijk kunt houden.

Studeren vanuit huis 

  1. Neem van tevoren de PowerPoint van het college door. Geen Powerpoint beschikbaar? Kijk dan of er in de cursushandleiding informatie te vinden is over de inhoud van het college. Dit kan ook door de literatuur van het college alvast globaal door te nemen. Als je van tevoren weet wat er aan de orde komt, kun je gerichter luisteren en blijft belangrijke informatie beter hangen.
  2. Maak aantekeningen (in steekwoorden) tijdens het kijken van de video. Leg conclusies vast in plaats van losse feiten en gebruik pijlen en kleuren om verbanden inzichtelijk te maken.
  3. Bekijk de video niet in één keer, zoals bij een Netflix-serie, maar pauzeer regelmatig. Op die manier bekijk je het college op een actievere manier en daarvan leer je meer.
  4. Werk in de pauzes die je tijdens het kijken neemt je aantekeningen verder uit.
  5. Neem na het bekijken van het college je aantekeningen door (dit kan ook door samen met andere studenten te videobellen!). 10 minuten kan hiervoor genoeg zijn. Orden je aantekeningen, kijk of je alles begrijpt en welke dingen je nog verder moet uitzoeken.
  1. De eerste stap: blijf (virtueel) contact zoeken met medestudenten om samen te werken en te vergaderen. Een appje is vaak niet genoeg, dus gebruik Teams of bel elkaar eens op.
  2. Wat gewaardeerd wordt tijdens een fysieke samenwerking of overleg, wordt ook nu gewaardeerd: wees op tijd, wees voorbereid, houd oogcontact en probeer door elkaar heen praten te vermijden.
  3. Nu je online samenwerkt, is het wellicht lastiger om details snel met elkaar te bespreken. Een goede taakverdeling is daarom nog belangrijker, dan weet iedereen waar je verantwoordelijk voor bent.
  4. Moet je een groepsopdracht maken en voorlopen de vergaderingen maar moeizaam? Probeer eens om verschillende rollen toe te kennen in je groep: een voorzitter, notulist, contactpersoon met de docent, presentator etc. Eventueel kun je deze rollen doorwisselen per vergadering.
  5. Maak gebruik van de video als dit kan. Zorg daarbij voor een rustige en professionele achtergrond en de juiste belichting. In de camera kijken versterkt je aanwezigheid en zorgt voor oogcontact, dus maak hier gebruik van.
  6. Via Microsoft Teams kan je gebruik maken van handige functies, zoals het (gedeeltelijk) delen van je scherm, notuleren en een whiteboard.
  1. Maak een afspraak met een studeercoach van het Skills Lab (online) en bespreek jouw eigen situatie. Je bent na het gesprek beter in staat vast te stellen wat er nu nog niet zo goed gaat en wat ervoor nodig is om je (studie-)aanpak te verbeteren.
  2. Maak een afspraak met een schrijfcoach van het Skills Lab (online) en bespreek jouw academische schrijfopdracht. De schrijfcoach helpt je bijvoorbeeld bij het vinden van een efficiëntere aanpak, het scherper formuleren van je kernboodschap, het schrijven van een beter gestructureerde tekst of het verbeteren van je schrijfstijl.
  3. Volg een korte online cursus of workshop bij Onderwijsadvies & Training om je studievaardigheden te verbeteren. Je leert strategieën voor onder andere efficiënt lezen & studeren, time management en een goede aanpak voor onderzoeks-en schrijfopdrachten.
  4. Worstel je met SPSS? Maak dan gebruik van de UU online campus course Grasple. Met deze online tool bestudeer je de basisconcepten en ga je aan de slag met statistiekoefeningen. Studeer je aan de faculteit Sociale wetenschappen? Check dan de pagina Methoden en Statistiek.   
  5. Wanneer je aan je informatievaardigheden wilt werken biedt de online training van de universiteitsbibliotheek uitkomst
  6. Taalcentrum Babel biedt verschillende online cursussen en trainingen aan, bijvoorbeeld om je academische schrijfvaardigheden in het Engels te verbeteren, maar ze bieden ook korte online cursussen Engels aan, zoals de Brush up - woordenschat. Met korting voor studenten!

Schrijven vanuit huis

  1. Bereid de opdracht voor door alle eisen op te zoeken, bijvoorbeeld in de cursushandleiding of apart op Blackboard. Informeer bij medestudenten of docenten naar de academische conventies wanneer het vakgebied nieuw voor je is.
  2. Zoek voorbeelden op van de opdracht die je moet maken. Dat kan bijvoorbeeld via het Scriptiearchief van de UU, maar je kan ook je docent vragen om een voorbeeld online te zetten.
  3. Verdeel de opdracht in verschillende stappen (een onderzoeksvraag formuleren, literatuur lezen, een tekstplan maken, schrijven, redigeren) en werk slechts aan één onderdeel tegelijk
  4. De eerste versie van je tekst hoeft nog niet perfect te zijn. Begin met het schrijven van een prullenbakversie.
  5. Een academische schrijfstijl is meestal vrij objectief en erg precies. Onderbouw je beweringen met argumenten en referenties.
  1. De LibGuides van de universiteitsbibliotheek geven advies bij het zoeken van literatuur. Zo is er hulp bij het evalueren van de geschiktheid van bronnen, bij citeren, en bij het beheren van literatuur
  2. Maak gebruik van websites over academisch schrijven. Op Purdue OWL (Online Writing Lab) en Couthino vind je schrijfstrategieën. 
  3. De Manchester Phrase Bank is nuttig wanneer je in het Engels schrijft.
  4. Voor wie in het Nederlands schrijft: Van Dale stelt t/m 6 april voor iedereen gratis alle grote online woordenboeken open. 
  1. Door de landelijke maatregelen kan het zijn dat bijvoorbeeld veldwerk of laboratoriumonderzoek ineens moet worden uitgesteld. Neem op tijd contact op met je begeleider om te kijken wat dit betekent voor het schrijven van je scriptie.
  2. Heb je een boek nodig uit de bibliotheek dat niet digitaal verkrijgbaar is? Boeken kunnen weeer aangevraagd en geleend worden, check de site van de UB voor actuele informatie. 
  3. In tijden zoals deze is het schrijven van een scriptie een nog eenzamer proces. Probeer daarom regelmatig te (video)bellen met medestudenten die ook aan hun scriptie werken.
  4. Ook praten over je scriptie met huisgenoten, vrienden of familie kan al verhelderend werken.
  5. Maak een afspraak voor gratis schrijfcoaching van het Skills Lab. De studentcoaches luisteren, stellen kritische vragen en bieden strategieën in alle fases van je scriptieproces.
  6. Schrijf je in voor een cursus Onderzoeksopzet maken of Wetenschappelijk schrijven van Onderwijsadvies & Training (O&T). Onder begeleiding van een studievaardigheidsdocent ga je aan de slag met je eigen onderzoek- en schrijfopdracht.