Skills Booster: Effectief aantekeningen maken

Misschien doe je het zelf ook wel: razendsnel meetikken of schrijven tijdens een hoorcollege om maar alles te noteren wat er gezegd wordt. Je hebt dan een volledig uitgeschreven hoorcollege, maar heb je eigenlijk wel begrepen wat de docent verteld heeft? En wat doe je met al die aantekeningen? Vaak blijven die ergens op je bureau liggen tot het tentamen eraan zit te komen. Waarschijnlijk komt weinig van wat er op het papier staat je dan nog bekend voor. Gelukkig is er een manier om beter aantekeningen te maken: de Cornell note-taking method.

De Cornell note-taking method is een manier van aantekeningen maken waarbij je aan de ene kant minder probeert te noteren en aan de andere kant meer probeert te leren.

Hoe maak je aantekeningen met 'Cornell Notes'?

Illustratie van een vel papier. Rechts staan de aantekeningen van het college. Links staan vragen over de stof. Onderaan de pagina staat een beknopte samenvatting.
Voorbeeld Cornell note

Verdeel eerst een stuk papier in drie delen, zoals op de figuur hiernaast is aangegeven (of download via onderstaande knop het template). Het is aan te raden om bovenaan je notities het onderwerp en de datum te noteren, maar dit gedeelte maakt niet echt deel uit van de Cornell note. Tijdens het college noteer je belangrijke informatie aan de rechterkant in korte zinnen. Dit zijn je daadwerkelijke aantekeningen. Direct na het college schrijf je aan de linkerkant vragen op over die aantekeningen. De volgende dag schrijf je (het liefst uit je hoofd) de kerngedachte van het onderwerp onderaan op.

Hoe gebruik je de 'Cornell notes'?

Herhaalcurve: iedere keer dat je de stof herhaalt, blijft de kennis beter hangen.

Na een paar dagen ben je waarschijnlijk veel van wat er in het college behandeld is vergeten (geen zorgen, het is heel natuurlijk dat we dingen vergeten en dat gaat over het algemeen best snel). Daarom is het belangrijk de stof te herhalen. Na elk herhaalmoment zul je de stof beter onthouden. Dat betekent in de praktijk dat je regelmatig je Cornell notes erbij moet pakken en jezelf overhoort aan de hand van de vragen in de linker kolom. Tijdens een vak verzamel je dus een stapel met Cornell notes waarmee je jezelf regelmatig overhoort. Door het overhoren krijg je goed in de gaten welk onderwerp je goed afgaat en wat je nog extra moet oefenen of uitgebreider moet bestuderen. Van sommige notes weet je 80% van de vragen, van andere misschien maar 40%. Die informatie kun je goed gebruiken bij het studeren. Besteed dan meer tijd aan het bijspijkeren van het onderwerp dat je nog niet zo goed kent. Op die manier studeer je effectief (herhaaldelijk overhoren) én efficiënt (goed besteden van je tijd)!

Maak direct een afspraak

Bij het Skills Lab kun je terecht voor gratis schrijf- en studeercoaching. Een getrainde student bespreekt samen met jou je academische schrijfopdracht en/of de vragen die je hebt over studeren!

Schrijfcoaching
Studeercoaching