Contact
Bij wie moet je zijn?
- Je eerste aanspreekpunt voor vragen over je opleiding is je tutor (zie Osiris)
- Voor algemene studie-inhoudelijke vragen en praktische zaken kun je bij het Studiepunt terecht
- Heb je een vraag over collegegeld? Neem dan contact op met Studentenservice.
Geen idee bij wie je moet zijn? Kijk dan op de overzichtspagina met wie-wat-waar.
Contact studiepunt
E-mail: studiepunt.gw@uu.nl (elke werkdag van 09.00 tot 17.00 uur)
WhatsApp: 06 41 08 45 38 (elke werkdag van 09.00 tot 17.00 uur)
Telefoon: 030 253 6285 (elke werkdag van 11.00 tot 12.30 en van 13.30 tot 15.00)
Postadres: Drift 10, 3512 BS Utrecht
Vermeld altijd je studentnummer en opleiding!
Studieadviseur
Contactmogelijkheden
Korte of urgente vragen: telefonisch spreekuur | Elke werkdag van 10-12 uur via 030 253 1959. |
---|---|
Niet dringende of algemene vragen: e-mail | studieadviesTCS.GW@uu.nl |
Complexe vragen: afspraak | Heb je een specifieke of ingewikkelde vraag over je opleiding of je persoonlijke situatie, maak dan een afspraak via de online agenda met de studieadviseur van je eigen opleiding. De afspraak is op locatie of via Teams (installeer de app en log in met je UU-mailadres). |
Onderwerpen voor de studieadviseur
vragen over programma • ziekte en bijzondere omstandigheden • regelingen en procedures • persoonlijk gesprek • klachten, bezwaar, beroep • verbeteren academische vaardigheden • intakegesprek • voorzieningen bij handicap/chronische ziekte • bewijs inleveren bij gemiste toets
- Film- en televisiewetenschap:
- dr Alec Badenoch tijdelijk vervangen door dr Ingrid Hoofd
Spreekuur: op afspraak (per e-mail)
- dr Alec Badenoch tijdelijk vervangen door dr Ingrid Hoofd
- Filosofie politiek en maatschappij:
- dr Jesse Mulder
Spreekuur: op afspraak (per e-mail)
- dr Jesse Mulder
- Internationale Betrekkingen in historisch perspectief:
- dr Christiaan Harinck
Spreekuur: op afspraag (per e-mail)
- dr Christiaan Harinck
- Klassieke talen en culturen:
- dr Robert Flierman
Spreekuur: op afspraak (per e-mail)
- dr Robert Flierman
- Kunst, cultuur en geschiedenis
- Middeleeuwen en Renaissance studies
- Prof dr Els Stronks
Spreekuur: op afspraak (per e-mail)
- Prof dr Els Stronks
- Moderne letterkunde
- dr Kila van der Starre
Spreekuur: op afspraak (per e-mail)
- dr Kila van der Starre
- Moderne Talen: educatie en meertaligheid
- dr Sergio Baauw
Spreekuur: op afspraak (per e-mail)
- dr Sergio Baauw
- Nieuwe media & digitale cultuur
- dr. Ingrid Hoofd
Spreekuur: op afspraak (per e-mail)
- dr. Ingrid Hoofd
- Postcolonial and Gender Studies
- dr Laura Candidatu
Spreekuur: op afspraak (per e-mail)
- dr Laura Candidatu
- Religie & cultuur
- dr. Margreet van Es
Spreekuur: op afspraak (per e-mail)
- dr. Margreet van Es
- Taal en communicatie
- dr Marloes van Moort
Spreekuur: op afspraak (per e-mail)
- dr Marloes van Moort
- Taalkunde (voorheen T&C en T&O)
- dr. Margot van den Berg
Spreekuur: op afspraak (per e-mail)
- dr. Margot van den Berg
- Theater, muziek en dans in interdisciplinair perspectief
- dr Ruxandra Marinescu
Spreekuur: op afspraak (per e-mail)
- dr Ruxandra Marinescu
Wanneer ga je naar je hoofdrichtingsadviseur?
Na het eerste jaar kun je met vragen over het programma van je hoofdrichting, je studieplanning etc. naar de hoofdrichtingsadviseur. Je kunt bij hem/haar terecht met vragen over:
- de invulling van je hoofdrichting
- je studieplanning
- inschrijving voor en registratie van je hoofdrichting
- het zoeken van een stageplek en een stagebegeleider
- oriëntatie op studeren in het buitenland
- de voorbereiding op het bacheloreindwerkstuk
- oriëntatie op masterkeuze
- nadenken over loopbaan en carrière na je studie
De hoofdrichtingadviseur keurt aan het eind van de studie het portfolio goed dat studenten TCS in de loop van de studie hebben samengesteld.
internationaloffice.hum@uu.nl. We doen ons best om je mail zo snel mogelijk te beantwoorden, maar ga ervan uit dat het tot vier werkdagen kan duren. Vermeld altijd je studentnummer! | |
Postadres | Drift 10, 3512 BS Utrecht |
Medewerkers |
|
Spreekuur | Onze balie is open voor het inloopspreekuur op donderdag van 11 tot 12 uur. |
Afspraak met Exchange Coordinator | Momenteel is het niet mogelijk om een afspraak te maken. Voor vragen kun je altijd een mail sturen aan internationaloffice.hum@uu.nl |
Stagebureau Geesteswetenschappen
(Studiepunt Geesteswetenschappen)
Drift 10, 3512 BS Utrecht
(030) 253 6285
stage.gw@uu.nl
Vermeld altijd je studentnummer!
Telefoon | 11.00 - 12.30 uur (ma t/m vr) |
---|---|
Balie | 11.00 - 12.30 uur (ma t/m vr) |
Bij het Stagebureau kun je terecht met praktische vragen over stages. Ook kun je hier stagedocumenten inleveren en ophalen.
Bij de Career Officer kun je terecht met vragen over loopbaanbegeleiding, arbeidsmarktoriëntatie of als je bijvoorbeeld je cv wilt doorspreken of een sollicitatiegesprek wilt oefenen. Doe altijd eerst de career check en neem de resultaten daarvan mee naar het gesprek.
SJOER BERGERVOET
S.A.Bergervoet@uu.nl
Drift 10
Afspraak maken
Je kunt via het Studiepunt GW een afspraak maken met Sjoer. Je kunt ook een afspraak maken met een van de algemene career officers van de UU. Hiervoor kun je de agenda hieronder gebruiken.
Contactpersoon Buitenland
De Contactpersonen Buitenland van TCS zijn de studieadviseurs van TCS. Heb je een vraag? Maak dan zoveel mogelijk gebruik van de studyplan-spreekuren. Zie de TCS-jaarkalender.
Je kunt je study plan digitaal laten ondertekenen door een mail te sturen naar studieadviesTCS.GW@uu.nl.
Voor praktische vragen
Heb je een probleem met IT? Kijk dan eerst of er een algemene storing is. Zo niet, neem dan contact op met de helpdesk van ITS of met die van GW. Je kunt ook de IT-wizard hieronder gebruiken om zelf je probleem op te lossen.
CONTACT
030-253 4500
servicedesk@uu.nl (je kunt ook een melding indienen via de Self Service Desk)
Vermeld altijd je Solis ID en bijvoorbeeld een UU-nummer van een defecte PC of printer.
Telefoon
maandag t/m vrijdag 7.15-22.30 uur
zaterdag 10.00-1800 uur
zondag 10.00-22.30 uur
Contact helpdesk GW
- Kromme Nieuwegracht 80 (receptie)
maandag t/m vrijdag 10.00-16.30 uur - Drift 27
maandag t/m vrijdag 12.00-15.00 uur
Je kunt bij Studentenservice terecht voor allerlei zaken zoals:
- Aanmelding
- Inschrijving
- Studielink
- Collegegeld
- Inplannen afspraken met studentendecanen
Heb je vragen over je studiemateriaal, rooster, vak- en uitschrijvingen, cijfers en resultaten, diploma e.d. neem dan contact op met je facultaire studiepunt.
Het volgende kan je zelf regelen:
Betaling collegegeld | Mocht er iets mis zijn gegaan tijdens het afgeven van de machtiging in Studielink, wacht dan 48 uur voordat je het opnieuw probeert. Als het na 48 uur niet lukt, neem dan contact met ons op. |
---|---|
Bewijs betaald collegegeld | |
Verklaring van inschrijving | Print via Osiris Student een verklaring uit |
Wijzigen betaalgegevens collegegeld | |
Vragen over je opleiding (rooster, vakinschrijving, cijferlijst, studieprogramma, etc.) | Neem contact op met je studiepunt |
Vragen over bestuursbeurzen | Stel deze via bestuursbeurs@uu.nl |
Vragen over lopende aanvraag afstudeersteun | Stel deze via afstudeersteun2122@uu.nl |
Heb je een ander soort verklaring omtrent je inschrijving, collegegeld, behaald diploma, of overige opleidingsgegevens nodig? Of zoek je meer informatie over deze documenten? Kijk dan op onze verklaring pagina.
Veelgestelde vragen
Veelgestelde vragen kun je hieronder vinden. Wij willen je vragen eerst te kijken of jouw vraag hiertussen staat, voordat je contact opneemt.
Rond 6 april ontvang je een mail vanuit onze financiële afdeling met informatie over de mislukte inning. Hierin staan instructies om het zelf over te maken.
We vragen je deze mail geduldig af te wachten. Na verwerking van je betaling zul je een ontvangstbevestiging krijgen.
Op de website van de opleiding van jouw keuze vind je het collegegeldbedrag voor één collegejaar. Elk jaar dien je het collegegeld opnieuw te voldoen. Het definitieve bedrag wordt elk jaar opnieuw vastgesteld en zal gepubliceerd worden op onze website: collegegeld.
Zodra je de officiële afstudeerdatum hebt ontvangen van je examencommissie – dit is niet hetzelfde als de datum van de uitreiking – kun je je uitschrijven in Studielink per de 1e van de maand volgend op je examendatum. Je mag ook de rest van het collegejaar ingeschreven blijven staan, je betaalt dan wel collegegeld voor het hele jaar. Meer informatie wat je moet regelen als je je uitschrijft, vind je hier: uitschrijven.
Ben je student aan de UU? Dan heb je de mogelijkheid om vakken of minors te volgen aan andere Nederlandse universiteiten en hogescholen. In de meeste gevallen hoef je je collegegeld maar één keer te betalen. Je kan dit regelen door een Bewijs Betaald Collegegeld aan te vragen. Met de tool EduXchange kan je helpen een vak te vinden bij de TU/e, UU of WUR.
Je kunt een verklaring van inschrijving downloaden via Osiris Student zodra jouw inschrijving compleet is.
Deze vind je door in te loggen en te kijken op je persoonlijke pagina. Log in via de homepage van Osiris Student. Daar vind je de verklaring van inschrijving onder: Mijn gegevens > Inschrijving opleiding.
Er opent een nieuwe pagina, vergeet dus niet de pop-up blocker uit te schakelen.
Heb je nog geen toegang tot Osiris Student? Dan kun je Studentenservice vragen om een Bewijs van Inschrijving mits je volledig ingeschreven bent.
Je kunt zelf je betaalgegevens wijzigen in Osiris Student wanneer je volledig bent ingeschreven. Ga naar >Zaken > Mijn Zaken en kies voor ‘CSa wijzigen betaalgegevens’. Mogelijk moet je een pop-up toestaan. Heb je deze stappen geprobeerd en lukt het niet om je betaalgegevens te wijzigen, of heb je nog geen Solis ID? Neem dan contact op met Studentenservice.
Je dient Studentenservice te bellen om een afspraak te maken met een studentendecaan. Dit kan via het nummer 030 253 7000. Check onze contactgegevens voor de actuele openingstijden. Je kunt bij studentendecanen terecht met vragen over financiële regelingen, ziekte, studeren met een functiebeperking, topsport en meer.
E-mail: | |
---|---|
Telefoon: | 030 253 7000 |
Balie: | Ma t/m do 10.00-13.00 uur |
UU for U, Student Services

Adres
Heidelberglaan 6, 3584 CS Utrecht
Postadres: Postbus 80125
Voor IT-vragen kun je terecht bij de IT-servicedesk
Het universiteitsterrein is rookvrij.
Faciliteiten
- Studentenservice
- International Office
- Career Services
- Informatielijn (voorlichting studiekiezers)
Overig
Samenstelling
- Madelief Herforth (studentlid)
- Saskia Corveleijn (studentlid)
- Lian Ribbers (studentlid)
- Isabel Redder (studentlid)
- dr Koen Leurs - departement Media- en cultuurwetenschappen, Genderstudies
- dr Christiaan Harinck - departement Geschiedenis en Kunstgeschiedenis, Geschiedenis
- dr Marloes van Moort - departement Taal Literatuur en Communicatie, Communicatie- en informatiewetenschap
- dr Thijs Hagendijk - departement Geschiedenis en Kunstgeschiedenis, Kunstgeschiedenis
De studieadviseurs van TCS, zijn adviserend lid.
Contact
- Het secretariaat van de opleidingscommissie is bereikbaar via Dianne Draper.
- Voor (eventuele) problemen die je tegenkomt tijdens het volgen van de opleiding, is de studentgeleding van de opleidingscommissie bereikbaar via e-mail: octcs.gw@uu.nl. Hier kun je terecht met al je vragen, klachten en suggesties over de opleiding.
- Op de hoogte blijven van belangrijke zaken rondom TCS? Like de opleidingscommissie van TCS op Facebook en volg ons op Instagram!
Wat doet de opleidingscommissie?
De opleidingscommissie brengt advies uit over de Onderwijs- en examenregeling (OER), bewaakt de kwaliteit van het onderwijs, stelt eventuele knelpunten aan de orde en adviseert over de ontwikkeling en uitvoering van het onderwijsbeleid. De visie van studenten speelt in de taken van de opleidingscommissie een centrale rol: cursusevaluaties en andere studentenevaluaties zijn een belangrijke bron van informatie.
» Klik hier als je deze tekst wilt downloaden als pdf-bestand
Dit is het actieplan 2021-2022 van de Opleidingscommissie van Taal- en cultuurstudies. In dit plan worden de belangrijkste speerpunten toegelicht waar de OC dit jaar mee aan de slag zal gaan. De OC bestaat uit vier studentleden en vier docentleden.
Dit zijn de studenten die dit jaar deel uitmaken van de studentgeleding van de OC:
- Voorzitter Timo Ilbrink
- Secretaris/PR Lola Godeke
- Coördinator Voorlichtingen en Klachten Isabel Redder
- Coördinator cursusevaluaties Esmee Koen
Dit zijn de docenten die dit jaar deel uitmaken van de OC:
- dr. Koen Leurs - departement Media- en Cultuurwetenschappen, Genderstudies
- dr. Christiaan Harinck - departement Geschiedenis en Kunstgeschiedenis, Geschiedenis
- dr. Rena Zendedel - departement Talen, Literatuur en Communicatie, Nederlands
- dr. Thijs Hagendijk - departement Geschiedenis en Kunstgeschiedenis, Kunstgeschiedenis
De opleidingscommissie geeft gevraagd en ongevraagd advies aan de opleiding. De reflectie op het onderwijs vindt voornamelijk op de twee manieren plaats: het bekijken van de cursusevaluaties en de Onderwijs- en Examenregeling (de OER). Daarnaast is de studentgeleding van de OC voor studenten altijd te bereiken op het mailadres OC-TCS@uu.nl wanneer zij klachten, aan- of opmerkingen hebben omtrent de opleiding. Ook via de Facebook en Instagrampagina is de OC bereikbaar.
Speerpunten
Dit jaar zal de OC zich gaan bezighouden met de volgende speerpunten:
Op cursusniveau
- Evalueren van de TCS-cursussen (met name TOC’s en BCO’s). De OC evalueert TCS cursussen, waaronder de TOC’s en BCO’s en TPG. Daarnaast richt de OC zich dit jaar in het bijzonder op het evalueren van de cursussen die voorbereiden op het bacheloreindwerkstuk en bacheloreindwerkstukcursussen zelf.
- Stimuleren van het invullen van de Caracal-evaluaties. Bijvoorbeeld: evaluaties in de les afnemen.
- Tussentijdse evaluaties
Op cursus-overstijgend niveau
- De OC is door de faculteit gevraagd de kwaliteitsafspraken te monitoren. Hiertoe zal zij dit jaar focusgroepen houden met studenten die interdisciplinaire minoren als kernpakket hebben gekozen.
- Monitoren van fysiek/hybride/online onderwijsvormen.
- Afname eerstejaarsenquêtete (over het eerste semester, bv. met oog op evalueren zowel hoe de basiscursussen in het algemeen worden ervaren als hoe ze aansluiten op het kernpakket).
- Afname ouderejaarsenquete (na de kerst, bv. met oog op evalueren van feedback en vaardigheden, zowel hoe de basiscursussen in het algemeen worden ervaren als hoe ze samen met TOC’s aansluiten op het kernpakket).
- Input verzamelen over wenselijkheid van het behouden of aanpassen van de naam van de opleiding, onder andere via bovengenoemde evaluaties.
Overig
- De Onderwijs- en Examenregeling
- Aandacht voor zichtbaarheid en toegankelijkheid
- De Onderwijsevaluatiedag
- Diversiteit en inclusiviteit
- Archivering & toegankelijkheid OC-stukken
- Samenwerking met opleidingscommissie Liberal Arts and Sciences (ook met het oog op geplande focusgroep gesprekken)
Cursusevaluaties via Caracal
Elk jaar is het de taak van de OC om de cursusevaluaties die zijn ingevuld door de studenten te analyseren. Dit jaar zal Esmee Koen de evaluaties uitvoeren samen met Christiaan Harinck. In principe kijken alle student- en docentleden naar de evaluaties zodat de gehele OC uiteindelijk achter de conclusies staat. Alle reguliere cursussen met TCS-cursuscodes worden geëvalueerd. De OC zal tevens een lijst opvragen om te zien bij welke cursussen de OC als tweede of derde OC dient te worden toegevoegd. Wanneer er ruimte voor verbetering is zullen er aanbevelingen gedaan worden aan de cursuscoördinator via de opleidingsdirecteur. Ook wanneer er complimenten kunnen worden uitgedeeld zullen we dat via deze route doen.
De Onderwijs- en Examenregeling (de OER)
De Opleidingscommissie heeft ieder jaar advies- en instemmingsrecht over de Onderwijs- en Examenregeling, afgekort de ‘OER’. De OC kijkt zowel naar de algemene OER van bacheloropleidingen als naar de OER van Taal- en cultuurstudies. De algemene OER bevat de regelingen die gelden voor alle opleidingen binnen Geesteswetenschappen en de specifieke OER omvat alle regelingen die opleidingsspecifiek zijn. In deze regelingen staan onder andere het programma, de studielast en specifieke ingangseisen van de studie. Zowel de algemene als de specifieke OER kunnen ieder jaar worden aangepast door en het is aan de Opleidingscommissie om naar deze aanpassingen te kijken en advies te geven voor verbetering en aanpassing. Nadat deze adviezen zijn bekeken en beoordeeld, kan de OER na instemming van de OC pas definitief worden vastgesteld. Aan het eind van kalenderjaar 2021 zal de OC naar de conceptversie van de algemene en opleidingsspecifieke OER voor collegejaar 2022-2023 kijken.
De Onderwijsevaluatiedag
Zoals elk jaar wordt ook in 2022, op dinsdag 8 maart, het onderwijsgesprek bij Taal- en cultuurstudies georganiseerd door de een speciale Aliascommissie in samenwerking met de OC en de opleiding. Dit gesprek heet de Onderwijsevaluatiedag, afgekort de ‘OED’. Docenten, studenten en betrokkenen bij de opleiding gaan met elkaar in gesprek over verschillende thema’s die spelen binnen TCS en binnen de universiteit. De deelnemers komen in verschillende groepen in verschillende ruimtes bij elkaar om te discussiëren over deze onderwerpen. Voor de OC is dit onderwijsgesprek erg belangrijk, omdat er veel nuttige informatie uit de discussies gehaald kan worden. Op de OED zijn zowel student- als docentleden van de Opleidingscommissie aanwezig, zodat zij kunnen meepraten en achtergrondinformatie bij verschillende thema’s kunnen geven. De voorzitter van de OED-commissie zal een verslag schrijven van de gesprekken en de OC haalt belangrijke punten uit dit verslag. Hierbij bouwen we voort op het advies van De OC 2020-2021 om het thema vaardigheden en feedback te behandelen, alsmede de basiscursussen onderzoek en de opbouw in het vaardighedencurriculum te bespreken.
Focusgroepen interdisciplinaire minoren als kernpakket (2021/2022)
De OC is door de faculteit gevraagd de kwaliteitsafspraken te monitoren. Met de kwaliteitsafspraken wordt er gestreefd naar het verbeteren van de interdisciplinaire minoren, met name door het versterken van feedback, leerlijnen en toetsing. Er zijn enkele interdisciplinaire minoren die TCS’ers in hun programma als kernpakket kunnen kiezen. De OC en de opleiding vinden het belangrijk om te kijken in hoeverre studenten die interdisciplinaire minoren als kernpakket kiezen, gedegen worden voorbereid op het schrijven van het eindwerkstuk. Er is door de OC besloten deze evaluatie uit te voeren middels focus-groepen.
In 2020-2021 heeft de OC TCS, in samenwerking met de OC van LAS, vastgesteld dat studenten de volgende interdisciplinaire pakketten als kernpakket van hun hoofdrichting kunnen volgen:
- Antieke Cultuur
- Creative Cities
- Ethics in Modern Society
- Genderstudies
- Latijnse taal en cultuur in de Europese traditie
- Middeleeuwen
- Postcolonial Studies
- Visual Culture
- PPE-minor
- Brains & Bodies
- Europa in de vroegmoderne tijd
Daarnaast gaat de OC de te ontwikkelen toetsmatrijzen van de minoren bekijken.
Evalueren van impact van COVID-19 maatregelen, met name hybride en online-onderwijs
Dit collegejaar zal er zoals vorig jaar naast fysiek ook onderwijs online plaatsvinden vanwege de maatregelen die de universiteit heeft getroffen ter voorkoming van de verspreiding van het coronavirus. Online-onderwijs is in veel opzichten anders dan fysiek onderwijs. Als OC vinden wij het belangrijk dat de kwaliteit van het onderwijs gewaarborgd blijft. Iedereen is zich ervan bewust dat zowel voor studenten als docenten het krijgen en geven van online-onderwijs soms een lastige opgave kan zijn. Desalniettemin vinden wij het als OC heel belangrijk dat studenten goed aangepast onderwijs krijgen. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat de student direct contact blijft houden met de docent en met medestudenten uit de cursus en dat dus niet alle colleges van tevoren zijn opgenomen. Op deze manier kan er een vorm van interactie tussen docent en student blijven bestaan. Op momenten zoals de studentenraden zal er veel gesproken worden over dit thema en daar hopen we de ervaringen van veel studenten te kunnen verzamelen. Verder wil de OC dit jaar vooral een duidelijk meldpunt zijn voor klachten en problemen omtrent schakelen van fysiek naar hybride en online-onderwijs. Zoals ook gedaan in het OC jaarverslag 2021-2022 willen we als OC een praktische bijdrage kunnen leveren door ook de positieve ervaringen van studenten en docenten mee te nemen die we kunnen vertalen naar tips en tricks die het online- onderwijs kunnen verbeteren. Aangezien we dit collegejaar fysiek zijn begonnen, en in herfst 2021 toch weer deels online gaan, is het goed te evalueren welke positieve dingen er uit de online-tijd zijn of worden meegenomen. Welke tools en werkvormen uit de online-omgeving werken ook in fysiek onderwijs kwaliteitsverhogend of prettig?
Aandacht voor zichtbaarheid en toegankelijkheid
Om zichtbaar te zijn voor studenten Taal- en cultuurstudies is de OC de afgelopen jaren bezig geweest met promotie via verschillende kanalen. Zichtbaarheid is belangrijk voor de OC, omdat studenten moeten weten waar ze terecht kunnen met klachten. Daarnaast maakt deze zichtbaarheid het mogelijk voor studenten om kennis te maken met de studenten en docenten die in de OC zitten. Al een aantal jaar maakt de OC gebruik van een Facebookpagina. Dit jaar is de OC ook te vinden op het platform Instagram. Via dit populaire platform hopen we nog meer TCS-studenten te bereiken met informatieve berichten. Normaal gesproken organiseert de OC zo’n vier keer per jaar zogenaamde ‘OC Koffieleutes’ in de gemeenschappelijke Aliasruimte. Dit is een moment waarop de studentleden van de OC zich goed kenbaar kunnen maken aan de TCS-studenten. In het najaar van 2021 is de Aliasruimte ten gevolge van coronamaatregelen wederom gesloten. We hopen dat deze sluiting van korte duur is. Zo niet, zullen we proberen op een andere manier dit soort ‘kennismakingsmomentjes’ te organiseren, waaronder bijvoorbeeld het organiseren van een online Koffieleute. Het stimuleren van respons voor de Caracal-evaluaties werkte in 2020-2021 heel erg goed. Dat willen we huidig collegejaar voortzetten.
Diversiteit en inclusie
Oog hebben voor diversiteit en inclusiviteit zijn speerpunten van de Universiteit Utrecht en de faculteit. Zo is er in de OER bijvoorbeeld aandacht voor genderneutraal taalgebruik. De OC wil oog hebben voor in hoeverre breed beleid terug te zien is bij de opleiding in de praktijk van bijvoorbeeld onderwijsprogrammering, onderwijscurricula en taalgebruik.
Archivering OC-stukken
Naast een Actieplan en Jaarverslag, schrijft de OC verder elk jaar verschillende verslagen op basis van de genotuleerde gesprekken van bijvoorbeeld de Onderwijsevaluatiedag. Daarnaast worden de antwoorden van studenten op enquêtes die de OC uitstuurt ook altijd uitgewerkt in een uitgebreid verslag. Deze stukken worden vaak openbaar gemaakt op de Aliaswebsite, maar uit ervaring blijkt dat niet veel studenten op deze website kijken voor onderwijszaken. Bovendien staan er vaak alleen maar de stukken van het huidige collegejaar. Dit jaar willen kijken of er een mogelijkheid is tot het organiseren van een centraler toegankelijk archief waarin we alle relevante OC-stukken plaatsen die openbaar gemaakt kunnen worden. We gaan bekijken in hoeverre we openbare stukken op de TCS OC-website kunnen plaatsen. Hierbij valt te denken aan de actieplannen, jaarverslagen, OED-verslagen, de uitgewerkte notulen van studentenraden, vergaderingen en andere interessante stukken.
Samenwerking met de Opleidingscommissie van Liberal Arts and Sciences
De opleidingen TCS en LAS vallen binnen dezelfde school in de faculteit Geesteswetenschappen en lijken qua opzet heel erg op elkaar. Vandaar dat het voor ons als OC altijd nuttig is om in contact te blijven met de student- en docentgeleding van de OC van LAS. De samenwerking kan bestaan uit het simpelweg over en weer delen van ervaringen over het organiseren van onderwijsgesprekken of studentenraden, maar de samenwerking kan zich ook vertalen in het samen opstellen van een advies of plan. Met het oog op de geplande focusgroepen kan een samenwerking met de LAS OC het rekruteren van deelnemers misschien faciliteren, aangezien LAS studenten TCS hoofdrichtingen kunnen volgen.
- Berteke Waaldijk (voorzitter)
- Hestia Bavelaar
- Martijn van den Hurk
- Nies Kraan
- Nico Landman
- Joep Schenk
De examencommissie wordt ondersteund door ambtelijk secretaris Noor Blaauw.
Contact examencommissie
Examencommissie
Betreft: <naam opleiding>
Drift 10
3512 BS UTRECHT
Studiepunt.GW@uu.nl
Studentenpsycholoog
Studentenpsychologen helpen je bij problemen die je studievoortgang in de weg staan. Lees de tips en tools die je alvast verder kunnen helpen of maak een afspraak bij een studentenpsycholoog.
Klachten
Als je het niet eens bent met de manier waarop de UU zich tegenover jou heeft gedragen, dan kun je een klacht indienen bij onze klachtencoördinator.
Hulp bij ongewenst gedrag
Heb je te maken (gehad) met ongewenst gedrag? Of zie je dat het iemand anders overkomt? Praat er dan over. Bijvoorbeeld met een tutor, docent of studieadviseur. Sinds kort kun je ook terecht bij de contactpersoon ongewenst gedrag van GW, Stefan Vuurens. Hij denkt met je mee en helpt je eventueel de volgende stap te zetten.
Als je dat liever hebt, kun je ook contact opnemen met de contactpersoon voor medewerkers: Biene Meijerman. Bij afwezigheid en in vakantietijd nemen Stefan Vuurens en Biene Meijerman voor elkaar waar.
Vertrouwenspersoon ongewenst gedrag
Wil je direct naar de vertrouwenspersoon van de UU, dan mag dat natuurlijk ook altijd!
Loop niet te lang rond
Heb je te maken met seksuele of verbale intimidatie, discriminatie, agressie, geweld of pesten, loop er dan vooral niet te lang mee rond! Je kunt erover praten met een tutor, docent of studieadviseur. Wil je het liever bij iemand anders kwijt? Neem dan contact op met Stefan Vuurens, onze facultaire contactpersoon voor ongewenst gedrag. Hij denkt op een laagdrempelige en vertrouwelijke manier met je mee.
Ongewenst gedrag buiten de UU
Heb je te maken gehad met ongewenst gedrag buiten de UU, maar kom je betrokken persoon (personen) wel tegen op de UU dan is het ook belangrijk om je te melden bij ons via Contactpersoon-ongewenstgedragStudenten.gw@uu.nl.
Nadat je contact hebt opgenomen
- Je krijgt zo snel mogelijk een uitnodiging voor een afspraak. Die afspraak vindt plaats op een discrete locatie of online via teams, net wat jouw voorkeur heeft. De facultaire contactpersoon biedt een luisterend oor, denkt met je mee en legt uit wat mogelijke vervolgstappen zijn.
- Jullie bepalen samen of er een vervolggesprek nodig is. Je melding wordt anoniem geregistreerd.
- Jaarlijks brengen de vertrouwenspersonen een geanonimiseerd verslag uit over het aantal meldingen en de aard daarvan. De gegevens zijn niet meer herleidbaar tot individuen. Het faculteitsbestuur gebruikt de informatie uit het verslag voor beleid om ongewenst gedrag te voorkomen.
Andere contactpunten
Je kunt ook altijd contact opnemen met een van de volgende instanties:
Stefan Vuurens kan je ook helpen met contact leggen, als je dat prettig vindt.
Ongewenst gedrag
Ongewenst gedrag is een gedraging, handeling of het nalaten van een handeling die als negatief ervaren lichamelijke, psychische of sociale gevolgen heeft. Dat is in ieder geval intimidatie, seksuele intimidatie, discriminatie, agressie, geweld en pesten op de werkplek of in de studiesituatie. Bekijk de gedragscode voor een volledige beschrijving. Twijfel je of jouw ervaring hier ook bij past? Neem gerust contact op met de vertrouwenspersoon.
Hoe kan ik zelf aandacht besteden aan sociale veiligheid?
Wil je zelf meer leren over wat jij kan doen bij ongewenste situaties, of hoe jij kunt zorgen voor een sociaal veilige studie- en werkomgeving? Bekijk of de Training Active Bystander iets voor jou is.
Ik wil graag een schending van wetenschappelijke integriteit bespreken
Voor een laagdrempelig vertrouwelijk gesprek over schending van wetenschappelijke integriteit kun je terecht bij de facultaire contactpersoon Rick Nouwen:
- r.w.f.nouwen@uu.nl
- 030 253 8313
Of bekijk de uitgebreide informatie over wetenschappelijke integriteit.