Inspraak in onderwijs en beleid
Heb je ideeën voor verbetering van ons onderwijs? Laat het ons dan weten!
- Vul evalaties in over het onderwijs en de UU
- Word actief in een van onze medezeggenschapsorganen
Het ene doe je persoonlijk (evalueren) en het andere (medezeggenschap) samen met een groep andere betrokken studenten vanuit een functie bij een van de bestuursorganen van de faculteit of universiteit.
Je kunt op meerdere manieren je mening geven over het onderwijs en de UU als organisatie. Feedback is van harte welkom, maar kwetsende, intimiderende en ongepaste opmerkingen worden niet getolereerd.
- Onderwijs
- Vul anoniem de cursusevaluatie in via Caracal zodat de opleiding weet wat er verbeterd moet worden.
- In de Nationale Studenten Enquete kun je je mening geven over de algemene kwaliteit van je opleiding (NSE).
- Je kunt ook altijd naar je docent stappen of naar de opleidingscommissie. In die commissie zitten ook medestudenten van jouw opleiding.
- Doe mee aan het onderwijsgesprek dat 1 keer per jaar plaatsvindt. Je gaat dan met onderwijscoördinatoren en docenten in gesprek over verbeteringen, zoals de samenhang tussen vakken.
- UU als organisatie
- Heb je een klacht? Meld deze dan bij de klachtencoördinator van GW.
- Je kunt altijd met ideeën naar de studentassessor van je departement gaan.
Medezeggenschap is een functie naast je studie. Je doet ervaring met meedenken over veranderingen en verbeteringen in een grote organisatie als de UU en het is bovenal verrijkend voor je CV.
- Onderwijs
- Opleidingscommissie (OC): in de opleidingscommissie houd je je bezig met de kwaliteit van het onderwijs van jouw opleiding
- Studentassessor: de studentassessor geeft het departementsbestuur advies over student- en onderwijszaken vanuit een studentenoogpunt.
- De Board van Onderwijsdirecteuren: De Board van Onderwijsdirecteuren overlegt over onderwijszaken en ontwikkelingen binnen de faculteit.
- UU als organisatie
- De Faculteitsraad: de faculteitsraad overlegt met het faculteitsbestuur over het facultaire beleid op het gebied van onderwijs, onderzoek, financiën, personeel & organisatie.
- De Universiteitsraad: in de U-raad overleg je met het college van bestuur van de UU over het centrale universitaire beleid op het gebied van onderwijs, onderzoek, financiën, personeel & organisatie.
- Buiten de UU
Wil je actief worden in een universitair bestuurs- of medezeggenschapsorgaan? Dan heb je misschien recht op financiële steun van de Universiteit Utrecht in de vorm van een bestuursbeurs.
Meer informatie
- Mogelijkheden voor bestuursbeurzen voor studenten die lid zijn van een medezeggenschapsorgaan
- Regeling vergoeding studenten in opleidingscommissies bij Geesteswetenschappen
- www.bestuurlijkactiefutrecht.nl
- Veelgestelde vragen OC's
Wie is wie in de medezeggenschap?
Samenstelling
- Madelief Herforth (studentlid)
- Saskia Corveleijn (studentlid)
- Lian Ribbers (studentlid)
- Isabel Redder (studentlid)
- dr Koen Leurs - departement Media- en cultuurwetenschappen, Genderstudies
- dr Christiaan Harinck - departement Geschiedenis en Kunstgeschiedenis, Geschiedenis
- dr Marloes van Moort - departement Taal Literatuur en Communicatie, Communicatie- en informatiewetenschap
- dr Thijs Hagendijk - departement Geschiedenis en Kunstgeschiedenis, Kunstgeschiedenis
De studieadviseurs van TCS, zijn adviserend lid.
Contact
- Het secretariaat van de opleidingscommissie is bereikbaar via Dianne Draper.
- Voor (eventuele) problemen die je tegenkomt tijdens het volgen van de opleiding, is de studentgeleding van de opleidingscommissie bereikbaar via e-mail: octcs.gw@uu.nl. Hier kun je terecht met al je vragen, klachten en suggesties over de opleiding.
- Op de hoogte blijven van belangrijke zaken rondom TCS? Like de opleidingscommissie van TCS op Facebook en volg ons op Instagram!
Wat doet de opleidingscommissie?
De opleidingscommissie brengt advies uit over de Onderwijs- en examenregeling (OER), bewaakt de kwaliteit van het onderwijs, stelt eventuele knelpunten aan de orde en adviseert over de ontwikkeling en uitvoering van het onderwijsbeleid. De visie van studenten speelt in de taken van de opleidingscommissie een centrale rol: cursusevaluaties en andere studentenevaluaties zijn een belangrijke bron van informatie.
» Klik hier als je deze tekst wilt downloaden als pdf-bestand
Dit is het actieplan 2021-2022 van de Opleidingscommissie van Taal- en cultuurstudies. In dit plan worden de belangrijkste speerpunten toegelicht waar de OC dit jaar mee aan de slag zal gaan. De OC bestaat uit vier studentleden en vier docentleden.
Dit zijn de studenten die dit jaar deel uitmaken van de studentgeleding van de OC:
- Voorzitter Timo Ilbrink
- Secretaris/PR Lola Godeke
- Coördinator Voorlichtingen en Klachten Isabel Redder
- Coördinator cursusevaluaties Esmee Koen
Dit zijn de docenten die dit jaar deel uitmaken van de OC:
- dr. Koen Leurs - departement Media- en Cultuurwetenschappen, Genderstudies
- dr. Christiaan Harinck - departement Geschiedenis en Kunstgeschiedenis, Geschiedenis
- dr. Rena Zendedel - departement Talen, Literatuur en Communicatie, Nederlands
- dr. Thijs Hagendijk - departement Geschiedenis en Kunstgeschiedenis, Kunstgeschiedenis
De opleidingscommissie geeft gevraagd en ongevraagd advies aan de opleiding. De reflectie op het onderwijs vindt voornamelijk op de twee manieren plaats: het bekijken van de cursusevaluaties en de Onderwijs- en Examenregeling (de OER). Daarnaast is de studentgeleding van de OC voor studenten altijd te bereiken op het mailadres OC-TCS@uu.nl wanneer zij klachten, aan- of opmerkingen hebben omtrent de opleiding. Ook via de Facebook en Instagrampagina is de OC bereikbaar.
Speerpunten
Dit jaar zal de OC zich gaan bezighouden met de volgende speerpunten:
Op cursusniveau
- Evalueren van de TCS-cursussen (met name TOC’s en BCO’s). De OC evalueert TCS cursussen, waaronder de TOC’s en BCO’s en TPG. Daarnaast richt de OC zich dit jaar in het bijzonder op het evalueren van de cursussen die voorbereiden op het bacheloreindwerkstuk en bacheloreindwerkstukcursussen zelf.
- Stimuleren van het invullen van de Caracal-evaluaties. Bijvoorbeeld: evaluaties in de les afnemen.
- Tussentijdse evaluaties
Op cursus-overstijgend niveau
- De OC is door de faculteit gevraagd de kwaliteitsafspraken te monitoren. Hiertoe zal zij dit jaar focusgroepen houden met studenten die interdisciplinaire minoren als kernpakket hebben gekozen.
- Monitoren van fysiek/hybride/online onderwijsvormen.
- Afname eerstejaarsenquêtete (over het eerste semester, bv. met oog op evalueren zowel hoe de basiscursussen in het algemeen worden ervaren als hoe ze aansluiten op het kernpakket).
- Afname ouderejaarsenquete (na de kerst, bv. met oog op evalueren van feedback en vaardigheden, zowel hoe de basiscursussen in het algemeen worden ervaren als hoe ze samen met TOC’s aansluiten op het kernpakket).
- Input verzamelen over wenselijkheid van het behouden of aanpassen van de naam van de opleiding, onder andere via bovengenoemde evaluaties.
Overig
- De Onderwijs- en Examenregeling
- Aandacht voor zichtbaarheid en toegankelijkheid
- De Onderwijsevaluatiedag
- Diversiteit en inclusiviteit
- Archivering & toegankelijkheid OC-stukken
- Samenwerking met opleidingscommissie Liberal Arts and Sciences (ook met het oog op geplande focusgroep gesprekken)
Cursusevaluaties via Caracal
Elk jaar is het de taak van de OC om de cursusevaluaties die zijn ingevuld door de studenten te analyseren. Dit jaar zal Esmee Koen de evaluaties uitvoeren samen met Christiaan Harinck. In principe kijken alle student- en docentleden naar de evaluaties zodat de gehele OC uiteindelijk achter de conclusies staat. Alle reguliere cursussen met TCS-cursuscodes worden geëvalueerd. De OC zal tevens een lijst opvragen om te zien bij welke cursussen de OC als tweede of derde OC dient te worden toegevoegd. Wanneer er ruimte voor verbetering is zullen er aanbevelingen gedaan worden aan de cursuscoördinator via de opleidingsdirecteur. Ook wanneer er complimenten kunnen worden uitgedeeld zullen we dat via deze route doen.
De Onderwijs- en Examenregeling (de OER)
De Opleidingscommissie heeft ieder jaar advies- en instemmingsrecht over de Onderwijs- en Examenregeling, afgekort de ‘OER’. De OC kijkt zowel naar de algemene OER van bacheloropleidingen als naar de OER van Taal- en cultuurstudies. De algemene OER bevat de regelingen die gelden voor alle opleidingen binnen Geesteswetenschappen en de specifieke OER omvat alle regelingen die opleidingsspecifiek zijn. In deze regelingen staan onder andere het programma, de studielast en specifieke ingangseisen van de studie. Zowel de algemene als de specifieke OER kunnen ieder jaar worden aangepast door en het is aan de Opleidingscommissie om naar deze aanpassingen te kijken en advies te geven voor verbetering en aanpassing. Nadat deze adviezen zijn bekeken en beoordeeld, kan de OER na instemming van de OC pas definitief worden vastgesteld. Aan het eind van kalenderjaar 2021 zal de OC naar de conceptversie van de algemene en opleidingsspecifieke OER voor collegejaar 2022-2023 kijken.
De Onderwijsevaluatiedag
Zoals elk jaar wordt ook in 2022, op dinsdag 8 maart, het onderwijsgesprek bij Taal- en cultuurstudies georganiseerd door de een speciale Aliascommissie in samenwerking met de OC en de opleiding. Dit gesprek heet de Onderwijsevaluatiedag, afgekort de ‘OED’. Docenten, studenten en betrokkenen bij de opleiding gaan met elkaar in gesprek over verschillende thema’s die spelen binnen TCS en binnen de universiteit. De deelnemers komen in verschillende groepen in verschillende ruimtes bij elkaar om te discussiëren over deze onderwerpen. Voor de OC is dit onderwijsgesprek erg belangrijk, omdat er veel nuttige informatie uit de discussies gehaald kan worden. Op de OED zijn zowel student- als docentleden van de Opleidingscommissie aanwezig, zodat zij kunnen meepraten en achtergrondinformatie bij verschillende thema’s kunnen geven. De voorzitter van de OED-commissie zal een verslag schrijven van de gesprekken en de OC haalt belangrijke punten uit dit verslag. Hierbij bouwen we voort op het advies van De OC 2020-2021 om het thema vaardigheden en feedback te behandelen, alsmede de basiscursussen onderzoek en de opbouw in het vaardighedencurriculum te bespreken.
Focusgroepen interdisciplinaire minoren als kernpakket (2021/2022)
De OC is door de faculteit gevraagd de kwaliteitsafspraken te monitoren. Met de kwaliteitsafspraken wordt er gestreefd naar het verbeteren van de interdisciplinaire minoren, met name door het versterken van feedback, leerlijnen en toetsing. Er zijn enkele interdisciplinaire minoren die TCS’ers in hun programma als kernpakket kunnen kiezen. De OC en de opleiding vinden het belangrijk om te kijken in hoeverre studenten die interdisciplinaire minoren als kernpakket kiezen, gedegen worden voorbereid op het schrijven van het eindwerkstuk. Er is door de OC besloten deze evaluatie uit te voeren middels focus-groepen.
In 2020-2021 heeft de OC TCS, in samenwerking met de OC van LAS, vastgesteld dat studenten de volgende interdisciplinaire pakketten als kernpakket van hun hoofdrichting kunnen volgen:
- Antieke Cultuur
- Creative Cities
- Ethics in Modern Society
- Genderstudies
- Latijnse taal en cultuur in de Europese traditie
- Middeleeuwen
- Postcolonial Studies
- Visual Culture
- PPE-minor
- Brains & Bodies
- Europa in de vroegmoderne tijd
Daarnaast gaat de OC de te ontwikkelen toetsmatrijzen van de minoren bekijken.
Evalueren van impact van COVID-19 maatregelen, met name hybride en online-onderwijs
Dit collegejaar zal er zoals vorig jaar naast fysiek ook onderwijs online plaatsvinden vanwege de maatregelen die de universiteit heeft getroffen ter voorkoming van de verspreiding van het coronavirus. Online-onderwijs is in veel opzichten anders dan fysiek onderwijs. Als OC vinden wij het belangrijk dat de kwaliteit van het onderwijs gewaarborgd blijft. Iedereen is zich ervan bewust dat zowel voor studenten als docenten het krijgen en geven van online-onderwijs soms een lastige opgave kan zijn. Desalniettemin vinden wij het als OC heel belangrijk dat studenten goed aangepast onderwijs krijgen. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat de student direct contact blijft houden met de docent en met medestudenten uit de cursus en dat dus niet alle colleges van tevoren zijn opgenomen. Op deze manier kan er een vorm van interactie tussen docent en student blijven bestaan. Op momenten zoals de studentenraden zal er veel gesproken worden over dit thema en daar hopen we de ervaringen van veel studenten te kunnen verzamelen. Verder wil de OC dit jaar vooral een duidelijk meldpunt zijn voor klachten en problemen omtrent schakelen van fysiek naar hybride en online-onderwijs. Zoals ook gedaan in het OC jaarverslag 2021-2022 willen we als OC een praktische bijdrage kunnen leveren door ook de positieve ervaringen van studenten en docenten mee te nemen die we kunnen vertalen naar tips en tricks die het online- onderwijs kunnen verbeteren. Aangezien we dit collegejaar fysiek zijn begonnen, en in herfst 2021 toch weer deels online gaan, is het goed te evalueren welke positieve dingen er uit de online-tijd zijn of worden meegenomen. Welke tools en werkvormen uit de online-omgeving werken ook in fysiek onderwijs kwaliteitsverhogend of prettig?
Aandacht voor zichtbaarheid en toegankelijkheid
Om zichtbaar te zijn voor studenten Taal- en cultuurstudies is de OC de afgelopen jaren bezig geweest met promotie via verschillende kanalen. Zichtbaarheid is belangrijk voor de OC, omdat studenten moeten weten waar ze terecht kunnen met klachten. Daarnaast maakt deze zichtbaarheid het mogelijk voor studenten om kennis te maken met de studenten en docenten die in de OC zitten. Al een aantal jaar maakt de OC gebruik van een Facebookpagina. Dit jaar is de OC ook te vinden op het platform Instagram. Via dit populaire platform hopen we nog meer TCS-studenten te bereiken met informatieve berichten. Normaal gesproken organiseert de OC zo’n vier keer per jaar zogenaamde ‘OC Koffieleutes’ in de gemeenschappelijke Aliasruimte. Dit is een moment waarop de studentleden van de OC zich goed kenbaar kunnen maken aan de TCS-studenten. In het najaar van 2021 is de Aliasruimte ten gevolge van coronamaatregelen wederom gesloten. We hopen dat deze sluiting van korte duur is. Zo niet, zullen we proberen op een andere manier dit soort ‘kennismakingsmomentjes’ te organiseren, waaronder bijvoorbeeld het organiseren van een online Koffieleute. Het stimuleren van respons voor de Caracal-evaluaties werkte in 2020-2021 heel erg goed. Dat willen we huidig collegejaar voortzetten.
Diversiteit en inclusie
Oog hebben voor diversiteit en inclusiviteit zijn speerpunten van de Universiteit Utrecht en de faculteit. Zo is er in de OER bijvoorbeeld aandacht voor genderneutraal taalgebruik. De OC wil oog hebben voor in hoeverre breed beleid terug te zien is bij de opleiding in de praktijk van bijvoorbeeld onderwijsprogrammering, onderwijscurricula en taalgebruik.
Archivering OC-stukken
Naast een Actieplan en Jaarverslag, schrijft de OC verder elk jaar verschillende verslagen op basis van de genotuleerde gesprekken van bijvoorbeeld de Onderwijsevaluatiedag. Daarnaast worden de antwoorden van studenten op enquêtes die de OC uitstuurt ook altijd uitgewerkt in een uitgebreid verslag. Deze stukken worden vaak openbaar gemaakt op de Aliaswebsite, maar uit ervaring blijkt dat niet veel studenten op deze website kijken voor onderwijszaken. Bovendien staan er vaak alleen maar de stukken van het huidige collegejaar. Dit jaar willen kijken of er een mogelijkheid is tot het organiseren van een centraler toegankelijk archief waarin we alle relevante OC-stukken plaatsen die openbaar gemaakt kunnen worden. We gaan bekijken in hoeverre we openbare stukken op de TCS OC-website kunnen plaatsen. Hierbij valt te denken aan de actieplannen, jaarverslagen, OED-verslagen, de uitgewerkte notulen van studentenraden, vergaderingen en andere interessante stukken.
Samenwerking met de Opleidingscommissie van Liberal Arts and Sciences
De opleidingen TCS en LAS vallen binnen dezelfde school in de faculteit Geesteswetenschappen en lijken qua opzet heel erg op elkaar. Vandaar dat het voor ons als OC altijd nuttig is om in contact te blijven met de student- en docentgeleding van de OC van LAS. De samenwerking kan bestaan uit het simpelweg over en weer delen van ervaringen over het organiseren van onderwijsgesprekken of studentenraden, maar de samenwerking kan zich ook vertalen in het samen opstellen van een advies of plan. Met het oog op de geplande focusgroepen kan een samenwerking met de LAS OC het rekruteren van deelnemers misschien faciliteren, aangezien LAS studenten TCS hoofdrichtingen kunnen volgen.

Myrthe Brouwers is assessor van het departement Talen, Literatuur en Communicatie. Wil je wat kwijt over de kwaliteit van je onderwijs of de organisatie ervan? Dan kun je contact opnemen met Myrthe.
Contact
TLC_Departementsassessor.gw@uu.nl
Wat doet een assessor?
Een studentassessor geeft het departementsbestuur advies over student- en onderwijszaken vanuit een studentenoogpunt. Dit doet de assessor door regelmatig jullie tevredenheid te peilen over het onderwijs zelf en hoe dit is georganiseerd. Een assessor is dus voor alle studenten de link naar het bestuur.
De faculteit GW heeft 4 departementen, met elk een bestuur dat bestaat uit een departementshoofd, een onderwijsdirecteur, een onderzoeksdirecteur én de student-assessor. De 4 departementsassessoren vormen weer de brug naar het faculteitsbestuur en de studentassessor van de hele faculteit Geesteswetenschappen.
De Faculteitsraad van Geesteswetenschappen (12 personeelsleden en 12 studentleden) vergadert met het faculteitsbestuur over de gang van zaken binnen de faculteit. Op de website van de Faculteitsraad staat meer informatie, bijvoorbeeld over de verkiezingen. Kijk ook eens op onze instagrampagina.
Studentengeleding faculteitsraad
Trans 10 (room K00.1A), 3512 JK Utrecht
studentengeleding.gw@uu.nl
De Board van onderwijsdirecteuren bestaat uit alle onderwijsdirecteuren, de vice-decanen onderwijs en 2 studenten. Zij overleggen over het onderwijs en ontwikkelingen binnen de faculteit. De studentleden vertegenwoordigen de belangen van alle studenten, geven advies en kunnen zelf dingen op de agenda zetten. Ze werken nauw samen met de faculteitsassessor en de studentgeleding van de faculteitsraad.
Onderwijsdirecteuren
- Dorien Nieuwenhuijsen (BA, Departement Talen, Literatuur en Communicatie)
- Frank Brandsma (MA, Departement Talen, Literatuur en Communicatie)
- Christianne Smit (Departement Geschiedenis en Kunstgeschiedenis)
- Janneke van Dis (Undergraduate School Liberal Arts)
- Lucien van Liere (Departement Filosofie en Religiewetenschap)
- Sigrid Merx (Departement Media- en Cultuurwetenschappen)
- Peter Coopmans (Graduate School of Teaching GW)
Studentgeleding
- Tirza Balkenende
- Sabrina van den Brink
De studentleden van de Board vertegenwoordigen de belangen van alle studenten, geven advies en kunnen zelf zaken op de agenda zetten. Zij werken nauw samen met de faculteitsassessor en de studentgeleding van de faculteitsraad.
Vice-decanen
- Martha Frederiks (voorzitter, undergraduate onderwijs)
- Ted Sanders (graduate onderwijs)
De Board of Onderwijsdirecteuren wordt ondersteund door Martine Paulissen.
De Universiteitsraad overlegt met het college van bestuur van de UU over het centrale universitaire beleid op het gebied van onderwijs, onderzoek, financiën, personeel & organisatie. De raad adviseert het college gevraagd en ongevraagd, en heeft voor bepaalde zaken instemmingsrecht.