Je kunt in je profileringsruimte een of meer practica volgen van 7,5 EC (op niveau 3). Je kunt je hiervoor tijdens de cursusinschrijvingsperiode inschrijven. Het zijn cursussen met plaatsing, dus let op de kortere inschrijfduur!

Het practicum is een vorm van projectgestuurd onderwijs waarbij je gezamenlijk en onder begeleiding werkt aan een (onderzoeks)project dat nauw verbonden is aan de beroepspraktijk. Het kan bijvoorbeeld gaan om onderzoek dat in opdracht van een professionele partner (een bedrijf, een instelling, een maker) wordt uitgevoerd, al dan niet in directe samenwerking met de praktijk. Of er wordt gewerkt aan een concept of een concreet product dat een directe bijdrage levert aan het veld van media en cultuur.

Het practicum heeft als doel een brug te slaan tussen onderwijs, theorie en praktijk. Je leert om de kennis en vaardigheden die je in een van de verdiepingspakketten hebt opgedaan actief in te zetten in een professionele context. Je traint daarnaast belangrijke professionele vaardigheden, zoals het communiceren met professionele partners, werken in teamverband, ontwikkelen van ideeen en concepten en het toe werken naar een concreet eindproduct. 
 
Het practicum biedt een goede gelegenheid om aan den lijve te ervaren hoe je als media- en cultuurwetenschapper je kennis en vaardigheden productief kunt maken in de samenleving en maatschappij in het algemeen en in het veld van media en cultuur in het bijzonder. Op deze manier kun je je op een gedegen manier orienteren op (een deel van) de beroepspraktijk. 

Practica

De cursusbeschrijvingen zijn te vinden in de Cursusplanner.

De inhoud van het practicum staat niet altijd van tevoren vast. Ieder jaar wordt er opnieuw bekeken welk project centraal staat en met welke partners er wordt samengewerkt. Hierdoor is het mogelijk om in te blijven springen op vragen en verzoeken vanuit het veld en op wat actuele thema's zijn in de samenleving en in het veld van media en cultuur.

Actuele informatie over de beoogde (onderzoeks-) projecten in blok 1 en 2

Let op: De practica Film- en mediacultuur  I en II en de practica TV- en mediacultuur I en II zijn in blok 1 en 2 samengevoegd. Wil je het practicum TV volgen, schrijf je dan in voor het practicum Film- en mediacultuur, zie hieronder. Dit practicum is een intensieve cursus in timeslot A én D!

Practicum Film- en mediacultuur I (blok 1) ME3V16003:
Practicum Film-, TV- en mediacultuur I biedt de gelegenheid om de nodige basisvaardigheden toe te passen bij het realiseren van audiovisuele producties. Tijdens de wekelijkse seminars wordt het maakproces van fictiefilms en documentaires geanalyseerd aan de hand van voorbeeldfragmenten en productiedocumenten. Op basis van deze seminars, technische instructies met professionele apparatuur en diverse audiovisuele oefeningen, worden handvatten aangereikt voor het uitvoeren van conceptontwikkeling, camera- en geluidstechniek, mise en scène, interview en montage. In teamverband maak je eerst een videoclip op basis van een eigen idee. Vervolgens realiseer je een reportage in opdracht van een externe organisatie in het culturele veld. In blok 1 sept-nov 2018, zal voor deze opdracht worden samengewerkt met Stichting UAF en Cinekid Filmfestival.

Practicum Film- en mediacultuur II (blok 2) ME3V16004: 
In dit practicum maak je gebruik van de reeds verkregen vaardigheden bij het realiseren van een AV-productie, op basis van een eigen mediastudies-gerelateerde onderzoeksvraag met een Practice-as-Research benadering. Je bepaalt zelf de audiovisuele vorm en de teamsamenstelling voor het realiseren van het onderzoek en de productie. De betrokken docent heeft een coachende rol en jij werkt zelfstandig toe naar een eindproduct, op zowel inhoudelijk als productioneel gebied. Het onderwijs in deze cursus is dan ook grotendeels vraaggestuurd. Het wetenschappelijk werk zit in de voorbereiding/research, in het onderwerp en in de (verantwoording) van de gemaakte keuzes voor de productie. Doel is dat je leert hoe je jouw onderzoeksvaardigheden kan inzetten voor en theoretische kennis kan vertalen naar een audiovisueel product. Voorbeelden voor deze opdracht zij: een video-essay over een bepaalde audiovisuele techniek, over het werk van een regisseur of over een andere mediawetenschappelijke kwestie; een documentaire over een onderwerp of thema met maatschappelijke urgentie; een alternatieve vertelvorm voor een bestaande fictie- of documentaire productie; een reflexieve documentaire waarin je het proces van je onderzoek op de voorgrond zet; een interactieve fictie-productie. In een geschreven verslag reflecteer je vervolgens op dat maakproces en leg je verantwoording af over je keuzes.

Practicum Nieuwe media, Data School I (blok 1) biedt onderwijs om met hedendaagse digitale tools data-onderzoek te verrichten. Je wordt getraind om met deze tools te werken, kritisch naar data te kijken en analyses en visualisaties te maken. Daarnaast leer je om gegevens in de juiste context te plaatsen en betekenis te geven. Deze cursus betreft een introductie in data-analyse. Gedurende het traject werk je aan een projectvoorstel dat je uiteindelijk gaat pitchen aan een externe opdrachtgever.

Practicum Nieuwe media, Data School II (blok 2) biedt de tijd, begeleiding en faciliteiten om jouw projectvoorstel daadwerkelijk uit te voeren. Je leert zelfstandig onderzoek te doen en in samenwerkingsverband een product voor een opdrachtgever te realiseren. Je presenteert de uiteindelijke resultaten op een symposium

Practicum Theater en Danscultuur I (blok 3, ME3V15036) staat in het teken van creatieve maakprocessen van theater- en dansvoorstellingen. Je leert van binnenuit over de praktijk van creatieve processen door deze van dichtbij te observeren. Hoe wordt een voorstelling gemaakt, hoe wordt er op de vloer gewerkt, hoe komen keuzes tot stand? Op wat voor verschillende manieren werken makers? Gedurende de cursus neem je een kijkje bij het maakproces van onderling zeer verschillende theater- en dansgezelschappen en spreek je met theatermakers, choreografen en dramaturgen. Je volgt repetities, bezoekt try-outs en voorstellingen. Daarbij oefen je hoe je zorgvuldig naar voorstellingen (in wording) kunt kijken  - wat is er te zien, horen, ruiken, voelen, welke artistieke keuzes worden gemaakt, welke middelen worden ingezet, wat voor effect en betekenis hebben die, welke onderliggende principes of logica sturen het maakproces, hoe wordt het publiek aangesproken? Tegelijkertijd  leer je hoe je jouw observaties over wat er op de vloer te zien is en gebeurt  - hoe werkt het? werkt het? werkt het niet? waarom niet? - op een heldere en productieve manier onder woorden te brengen aan anderen. Hoe deel je je dramaturgische observaties met een maker, choreograaf of acteur? Welke feedback is zinvol en bruikbaar en welke niet? Wanneer is welke feedback relevant?  Je ontwikkelt op deze manier belangrijke praktische dramaturgische vaardigheden zoals nauwkeurig observeren, geven van inhoudelijke feedback tijdens een artistiek proces en communiceren met artistieke professionals. Een vraag die daarbij centraal staat is: wat kan ik straks met deze vaardigheden in de artistieke praktijk?

Criteria

  • De practica zijn intensieve cursussen. Houd hier rekening mee, mocht je je ook gelijktijdig willen inschrijven voor andere cursussen. Lees de cursusbeschrijvingen zorgvuldig.
  • Er is een beperkt aantal plaatsen beschikbaar. Er wordt geplaatst op inhoudelijke gronden, dat wil zeggen op basis van ingangseisen, studietraject en studievoortgang.
  • Practicum I is te volgen als zelfstandige cursus van 7,5 EC. Per onderwerp geldt dat Practicum I een ingangseis is voor Practicum II.
  • Als je beide practica wilt volgen, moet je je voor beide apart inschrijven via Osiris student.
  • Zie voor de ingangseisen per practicum de cursusbeschrijvingen.

Waarom een practicum?

Deze studenten lichten toe waarom zij voor een practicum hebben gekozen: