Verdiepingspakketten

In het tweede jaar van je studie volg je een verdiepingspakket naar keuze. De opleiding biedt zeven verdiepingspaketten aan. Deze pakketten bestaan uit vier samenhangende cursussen waarin je je gaat verdiepen in een bepaald thema. Hieronder lees je meer over de verdiepingspakketten waaruit je kunt kiezen.

Film- en mediacultuur

In dit verdiepingspakket richten we ons niet alleen op film, maar ook op de zogenaamde film- en mediacultuur. Je verdiept je dus ook in de historische en hedendaagse context waarin audiovisuele media, in het bijzonder film, geproduceerd, vertoond, geconsumeerd en begrepen worden. Je verdiept je filmanalyse vaardigheden maar leert ook hoe je filmhistorische en andere primaire bronnen (zoals recensies en reclamemateriaal) kunt analyseren. Je leert daarnaast hoe je op een zinvolle en kritische manier kunt reflecteren op belangrijke ontwikkelingen en transities in de film- en mediacultuur, zoals bijvoorbeeld de aandacht voor participatie en interactiviteit of de opkomst van de zogenaamde ‘schermcultuur’, de rol die technologie hierin speelt en hoe je hierover kunt schrijven. Voor meer informatie: informatieboekje Film- en mediacultuur (pdf).


Nieuwe media en digitale cultuur

Wil je je verdiepen in de maatschappelijke betekenis en implicaties van nieuwe media en digitale cultuur? In dit pakket verdiep je je kennis van actuele, academische theorieën en sociaal-culturele praktijken in dit veld. Er is grondige aandacht voor het begrijpen en bestuderen van nieuwe media-artefacten (van hardware tot software, van apps tot games), participatieve praktijken (zoals culturele productie door gebruikers, nieuwe vormen van burgerparticipatie, ‘playful interaction’, fancultuur en activiteit op sociale media) en techniek-filosofische discoursen (bijvoorbeeld over de toenemende rol van generatieve AI in cultuur en samenleving). Het doel van het verdiepingspakket is om kritische reflectie op de maatschappelijke impact en betekenis van nieuwe media te stimuleren en hiermee de mediamakers, journalisten, onderzoekers, ondernemers en beleidsmakers van de toekomst op te leiden. Voor meer informatie: informatieboekje Nieuwe media & digitale cultuur (pdf).


Televisie- en mediacultuur

In dit verdiepingspakket onderzoeken we het hedendaagse televisielandschap en de voortdurende veranderingen waaraan televisie als medium onderhevig is. Van nieuwe televisieformats tot streaming platforms en de rol van AI in de digitale archivering van televisie. Voor meer informatie: informatieboekje Televisie- en mediacultuur (pdf).


Theater- en danscultuur

In dit pakket verdiep je je in bijvoorbeeld theater in de publieke ruimte, dansvoorstellingen die spelen met publieksopstellingen, performances op het snijvlak van theater en beeldende kunst, en interactieve voorstellingen. Het pakket is in het bijzonder bestemd voor studenten die belangstelling hebben voor dramaturgie en innovatieve ontwikkelingen in het veld. Dit pakket wordt vaak geprezen om de directe aansluiting van het onderwijs op de theaterpraktijk, o.a. door workshops, gastsprekers en nagesprekken met makers. Voor meer informatie: informatieboekje Theater- en danscultuur (pdf). 


Screen cultures

The specialisation of Screen cultures in transition is for students who want a strong foundation in film and TV studies while applying this knowledge to contemporary screen environments. It focuses on understanding established concepts like the apparatus, shot analysis, flow, liveness, and genre alongside new developments in digital TV, interactive film, and virtual reality. For more information: booklet Screen cultures in transition (PDF).


Participatory cultures

This trajectory dives deeper into the role media and performance play in shaping social engagement. It focusses on the relation between media, performance and societal issues, using creative research methods. For more information: booklet Participatory cultures (PDF).


Critical Data Studies (in English) not in offer 2025-2026

Please note: in 2025-2026 this trajectory will be replaced by the new trajactory AI Cultures & Global Digital Society


AI Cultures & Global Digital Society

Are you interested in critically exploring how AI and digital technologies shape culture, communication, and power on a global scale? This advanced trajectory offers you the conceptual tools to understand and question the growing role of  platforms, digital infrastructures and AI systems in everyday life. Across four interconnected courses, you’ll engage with key debates in critical data and algorithm studies, platform and infrastructure studies, digital labor, feminism, fan studies, and the digital humanities. You’ll gain both theoretical perspectives and hands-on skills to examine how platforms and AI take shape across different contexts and how they shape cultures and societies.

From the hype surrounding AI to the political economy behind platforms like YouTube and TikTok, from data-driven research methods to the creative and economic dynamics of online communities you’ll examine the ethical, political, and social stakes of today’s digital world. Through critical analysis, collaborative projects, and practical engagement with AI tools and online platforms, you’ll be equipped to navigate, analyze, and contribute to the digital world both critically and creatively. For more information: booklet AI Cultures (PDF).