Begeleiding, welzijn en advies
Loop je tijdens je studie tegen een probleem aan of zoek je persoonlijk advies? Studeren hoef je niet alleen te doen. Er zijn verschillende mensen die je advies kunnen geven en je kunnen begeleiden. Ook kun je deelnemen aan activiteiten, trainingen of studiegroepen.
Opleidingsgerelateerd
Binnen je opleiding kun je terecht bij de volgende mensen:
- Peercoach: je eerste aanspreekpunt bij vragen over studeren, de stad, de UU of je opleiding.
- Tutor: voor studie-inhoudelijke vragen.
- Studieadviseur: voor vragen over het studieprogramma, studeren met een beperking en persoonlijke zaken die van invloed zijn op je studie.
- Opleidingscoördinator: voor algemene vragen en opmerkingen over je opleiding.
- Docent: begeleiding en vraagbaak tijdens een individuele cursus.
- Stagecoördinator: voor hulp bij het vinden en doen van een stage.
- International Office: voor vragen over studeren in het buitenland (tijdens je studie).
- Career Services: voor informatie en workshops over je toekomstmogelijkheden.
- Studiepunt: voor alle praktische vragen omtrent je studie.
Opleidingsoverstijgend
De UU biedt allerlei vormen van ondersteuning op het gebied van welzijn en ontwikkeling:
- Aanbod welzijnstrainers GW: trainingen op het gebied van prestatiedruk & keuzestress.
- Skills Lab: voor hulp bij schrijven, studeren en andere academische vaardigheden.
- Studentenpsycholoog: ondersteuning bij het oplossen van persoonlijke problemen die je studievoortgang in de weg staan.
- Contactpersoon bij ongewenst gedrag: voor advies voor als je te maken hebt met ongewenst gedrag.
Studentenwelzijn en Skills Lab
Meer informatie en contactgegevens
Ga naar de LAS community op Blackboard voor meer informatie over je tutor en het programma.
Wat is een tutor?
Iedere bachelorstudent krijgt een docent als tutor toegewezen. Je tutor is je eerste aanspreekpunt voor het maken van de juiste studiekeuzes. Gedurende het jaar zijn er verschillende contactmomenten met je tutor, zowel via tutorgroepsbijeenkomsten als individuele gesprekken. Je kunt ook altijd zelf contact opnemen.
Na je eerste jaar kun je terecht bij de studieadviseurs, de ouderejaars tutoren, of bij je hoofdrichtingsadviseur.
Hoe vind je je tutor?
In OSIRIS staat wie je tutor is, onder het kopje begeleider.
Wanneer ga je naar je tutor?
Je tutor biedt je inhoudelijke begeleiding bij:
- de invulling van je major (hoofdrichting, general-education-keuzecursussen, LAS-cursussen)
- de invulling van je profileringsruimte
- extra uitdaging (bijvoorbeeld stage, buitenland, honoursonderwijs)
- het maken van een studieplanning
De tutor kan je doorverwijzen naar de studieadviseur en/of andere studentbegeleiders, Na het eerste jaar kun je terecht bij de ouderejaarstutor.
Tutoraat basis en tutoraat verdiepend
Het tutoraat bestaat uit 2 delen:
- tutoraat basis:
in het eerste jaar neem je deel aan het Tutoraat basis. Je bent aanwezig bij groepsbijeenkomsten en voert individuele gesprekken, vanaf de kennismaking met je tutor tot de afsluiting van het jaar met een positief BSA. Je wordt geacht de tutorbijeenkomsten en gesprekken bij te wonen, de bijbehorende opdrachten te maken en de tutor op de hoogte te houden van omstandigheden die je studie belemmeren of juist bespoedigen. - tutoraat verdiepend:
in het tweede jaar is er Tutoraat verdiepend. Je hebt dan geen vaste tutorgroep meer, maar kunt nog altijd contact opnemen met de LAS ouderejaarstutor: Annemarie Horn. Je kunt mailen voor een afspraak naar ouderejaarstutoraatLAS.gw@uu.nl.
Opleidingscoördinator
Contact
Met complexere vragen of problemen, over je studiekeuzes, studieplanning en studievoortgang, kun je terecht bij de studieadviseurs. Raadpleeg de studieadviseur ook als je behoefte hebt aan extra uitdaging, of bij persoonlijke problemen of voorvallen die invloed hebben op het verloop van je studie.
Studieadviseur
Contactmogelijkheden
Heb je een urgente of snelle vraag (bijvoorbeeld over aanwezigheidsplicht, deadlines of korte planningsvraag) maak dan gebruik van het telefonisch spreekuur of biebspreekuur.
Korte of urgente vragen: telefonisch spreekuur | Elke werkdag van 10-11.30 uur via 030 253 1959. Van 29 juli t/m tot 9 augustus 2024 is het telefonisch spreekuur gesloten. |
---|---|
Biebspreekuur | Elke werkdag van 12.30 tot 13.30, hal bibliotheek Drift 27. Van 15 juli t/m 16 augustus 2024 is het biebspreekuur gesloten. |
Niet dringende of algemene vragen: e-mail | studieadviesLAS.GW@uu.nl |
Complexe vragen: afspraak | Heb je een complexe vraag over je opleiding of je persoonlijke situatie, maak dan een afspraak via de online agenda met de studieadviseur van je eigen opleiding. De afspraak is op locatie of via Teams (installeer de app en log in met je UU-mailadres). |
Onderwerpen voor de studieadviseur
vragen over programma • ziekte en bijzondere omstandigheden • regelingen en procedures • persoonlijk gesprek • klachten, bezwaar, beroep • verbeteren academische vaardigheden • intakegesprek • voorzieningen bij handicap/chronische ziekte • bewijs inleveren bij gemiste toets
Aan het eind van je eerste studiejaar beslis je in welke hoofdrichting je jezelf gaat specialiseren. Je kunt voor vragen of advies over de invulling van de hoofdrichting en voorbereiding op een bepaald masterprogramma terecht bij de hoofdrichtingsadviseur. Hij of zij tekent ook je hoofdrichtingsverklaring.
Inhoudelijke begeleiding bij:
- invulling hoofdrichting
- maken van een studieplanning
De contactgegevens van de hoofdrichtingsadviseur staan bij de betreffende hoofdrichting.
International Office
Drift 10, balie International Office (Studiepunt):
Donderdag van 11.00-12.00 uur.
Extra inloopspreekuren september:
dinsdag 3 september | 11:00 - 12:00 |
woensdag 4 september | 11:00 - 12:00 |
dinsdag 10 september | 11:00 - 12:00 |
woensdag 11 september | 11:00 - 12:00 |
Telefonisch contact: +31302536046, bereikbaar op maandag en woensdag van 13.30 tot 15.00 uur
Per e-mail: internationaloffice.hum@uu.nl
Monique Hanrath
Exchange Coördinator Uitgaande Exchange
Iva Martínková
Support Officer
Sirma Ordanovski
Support Officer
Bryan Ardo Barbu
Support Officer
Pooi Ji Hang
Exchange Coördinator Inkomende Exchange
Bart Weerdenburg
Teamleider
Career Officer
Je kunt bij je Career Officer terecht met vragen over hoe je je loopbaan start, om je cv te bespreken, om een sollicitatiegesprek te oefenen, enzovoort. Wil je een sollicitatiegesprek oefenen? Doe dan eerst de career check en neem de resultaten daarvan mee naar het gesprek.
Afspraak maken
Studiepunt Geesteswetenschappen
- E-mail: studiepunt.gw@uu.nl (elke werkdag van 09.00 tot 17.00 uur)
- WhatsApp: 06 41 08 45 38 (elke werkdag van 09.00 tot 17.00 uur)
- Telefoon: 030 253 6285 (elke werkdag van 11.00 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 15.00 uur)
- Balie: elke werkdag van 11.00 tot 12.30 uur en van 13:30 tot 15.00 uur
- Postadres: Drift 10, 3512 BS Utrecht
Vermeld altijd je studentnummer en opleiding!
Voor vragen over: je studie • cursusinschrijving • afstuderen • cijfers • goedkeuring en vrijstelling • certificeren van cijferlijsten • enzovoort
Vraag over collegegeld?
Heb je een vraag over je collegegeld? Neem dan contact op met Studentenservice.
Hulp bij ongewenst gedrag
Heb je te maken (gehad) met ongewenst gedrag, zoals seksuele of verbale intimidatie, discriminatie, agressie, geweld of pesten? Of zie je dat het iemand anders overkomt? Praat er dan over. Je kunt dat doen met:
- een medestudent, tutor, docent of studieadviseur
- onze facultaire contactpersoon voor ongewenst gedrag,Wouter Oomen
- de vertrouwenspersoon van de UU
- instanties buiten de UU
Of volg de online module ‘Consent Matters’ voor studenten Geesteswetenschappen. Ga naar Blackboard > My Communities > GW Consent Matters Module.
Contactpersoon ongewenst gedrag GW | contactpersoon-ongewenstgedragstudenten.gw@uu.nl Als je dat liever hebt, kun je ook contact opnemen met de contactpersoon voor medewerkers: Biene Meijerman. Bij afwezigheid en in vakantietijd nemen Wouter Oomen en Biene Meijerman voor elkaar waar. |
---|---|
Vertrouwenspersoon UU | Wil je direct contact met de vertrouwenspersoon van de UU, dan mag dat natuurlijk ook altijd! De vertrouwenspersoon ongewenst gedrag staat aan jouw zijde als melder, denkt met je mee over de mogelijkheden en begeleid je bij het eventueel indienen van een klacht. De vertrouwenspersoon denkt ook mee over of je verdere nazorg of ondersteuning van deskundigen nodig hebt. |
Hulp buiten de UU | Wouter kan je ook helpen met contact leggen, als je dat prettig vindt. |
Contactpersoon schending wetenschappelijke integriteit | Voor een laagdrempelig vertrouwelijk gesprek over schending van wetenschappelijke integriteit kun je terecht bij de facultaire contactpersoon Rick Nouwen: |
Meer over Wouter en waar hij je mee kan helpen
Wouter denkt op een laagdrempelige en vertrouwelijke manier met je mee. Hij helpt je eventueel de volgende stap te zetten om te komen tot een oplossing. Ook als je buiten de UU te maken hebt gehad met ongewenst gedrag en je komt de betrokken persoon (personen) tegen op de UU, mag je ook contact opnemen. In dat geval kunnen we bespreken wat de impact op je is en waar je terecht kunt voor meer hulp.
Nadat je contact hebt opgenomen
- Je krijgt zo snel mogelijk een uitnodiging voor een afspraak. Die afspraak vindt plaats op een discrete locatie of online via teams, net wat jouw voorkeur heeft. De facultaire contactpersoon biedt een luisterend oor, denkt met je mee en legt uit wat mogelijke vervolgstappen zijn.
- Jullie bepalen samen of er een vervolggesprek nodig is. Je melding wordt anoniem geregistreerd.
Sociale veiligheid bij de UU
De Universiteit Utrecht wil een fijne en veilige studie- en werkomgeving bieden aan alle studenten en medewerkers. We behandelen elkaar met respect. Sociale veiligheid is een thema dat doorlopend aandacht vraagt, van ons allemaal. Als we ons samen inzetten voor een sociaal veilige UU, kunnen we voortzetting en normalisering van ongewenst gedrag voorkomen.
Meer leren over sociale veiligheid?
Wil je meer leren over wat jij kunt doen bij ongewenste situaties of hoe jij kunt zorgen voor een sociaal veilige studie- en werkomgeving?
- Online module ‘Consent Matters’ voor studenten Geesteswetenschappen. Ga naar Blackboard > My Communities > GW Consent Matters Module
Voor studentbestuurders en vertrouwenscontactpersonen van studie- en studentenverenigingen organiseert de UU ook een training. Kom je hiervoor in aanmerking, dan word je daarover geïnformeerd.
Contact
Alison Jenkins, Maaike Wouda, Maud Bartelds en Stefan Vuurens
Welzijnstrainers GW
welzijnstrainers.gw@uu.nl
Opleidingsoverstijgend
De universiteit heeft ook begeleiders voor opleidingsoverstijgende vragen. Bijvoorbeeld als je door bijzondere omstandigheden studievertraging oploopt en dit niet meer kunt oplossen door een aanpassing in het studieprogramma, of als je door psychische problemen niet goed kunt studeren. In het overzicht hieronder staan de begeleiders die je kunt benaderen.
Zie ook de studeertips en tools en trainingen die je verder kunnen helpen.
Bij Studentenservice kun je terecht voor informatie over studeren en het studentenleven, zoals informatie over aanmelding en inschrijving, collegegeld, studiefinanciering, bestuursbeurzen, arbeidsmarktoriëntatie, studentenorganisaties en studeren in het buitenland.
Een studentendecaan begeleidt en adviseert studenten die door overmacht studievertraging oplopen of dreigen op te lopen. Bijvoorbeeld door een functiebeperking (handicap, (chronische) ziekte), bestuurswerk, topsport of bijzondere familieomstandigheden. Je kunt bij de studentendecaan terecht voor financiële of juridische vragen over wettelijke of universitaire regelingen. Via Studentenservice kun je telefonisch of aan de balie een afspraak maken.
Studentenpsychologen helpen je bij het oplossen van persoonlijke en studiegerelateerde problemen die je studievoortgang in de weg staan. Lees de tips en tools die je alvast verder kunnen helpen of maak een afspraak bij een studentenpsycholoog.
De Universiteit Utrecht vindt een veilig sociaal klimaat voor alle studenten en medewerkers belangrijk. We behandelen elkaar met respect. Toch kan het gebeuren dat studenten of medewerkers op een voor hen ongewenste manier worden benaderd. Onder ongewenste omgangsvormen wordt verstaan: ‘Alles in de omgang en communicatie wat als ongewenst/kwetsend wordt ervaren en tot gevolg heeft dat je je niet langer veilig voelt in de opleiding of in de privésfeer.’ Je kunt hierbij denken aan (seksuele) intimidatie, agressie, geweld, pesten of discriminatie.
De vertrouwenspersoon ongewenst gedrag kun je inschakelen voor advies en ondersteuning. Ook kun je met de vertrouwenspersoon bespreken of je een bepaalde omgangsvorm wel of niet ‘normaal’ hoeft te vinden. Ze gaan vertrouwelijk met jouw ervaring/klacht om en delen het niet met derden zonder jouw expliciete toestemming.
Als je het niet eens bent met de manier waarop een medewerker of dienst van de universiteit zich tegenover jou heeft gedragen, dan kun je daar wat aan doen.
Denk bij voorbeeld aan:
- het niet nakomen van de programmering van het onderwijs of de tentamens;
- het gedrag van een docent of een ander personeelslid;
- gebrekkige of ontbrekende faciliteiten;
- de manier waarop een brief is beantwoord.
Misschien kun je langs informele weg tot een oplossing te komen, door je probleem te bespreken met degene die het betreft. Of advies in te winnen van je studieadviseur of een studentendecaan.
Vind je dat er sprake is van een ernstige klacht, vind je het lastig om je klacht te bespreken of het is niet gelukt om je probleem informeel op te lossen? Dan kun je ook een formele klacht indienen.
- Klachten over je opleiding en faculteit worden behandeld door de klachtencoördinator van je opleiding of faculteit
- Klachten over centrale, universitaire diensten worden behandeld door de universitaire klachtencoördinator
Vind je dat je klacht, bijvoorbeeld via je studieadviseur of de klachtencoördinator, niet goed is afgehandeld? Dien dan een klacht in bij Roel Notten, de Ombudsfunctionaris Studenten. Hij helpt jou als student als je problemen ervaart of klachten hebt wanneer je vindt dat je onredelijk bent behandeld binnen de Universiteit Utrecht. Notten heeft een onafhankelijke positie en is onpartijdig.
Het Skills Lab brengt zo helder mogelijk in kaart wat er allemaal te vinden is aan:
- trainingen
- workshops
- cursussen
- individuele begeleiding
- tools
Op het gebied van academische vaardigheden (beter en effectiever te studeren, onderzoeken of communiceren)
Caring Universities biedt gratis online programma's aan om de geestelijke gezondheid van studenten te helpen verbeteren. Alle programma's zijn evidence-based, gemaakt door klinische psychologen, en omvatten online coaching. Lees meer op de pagina over Caring Universities.
De career officers van Career Services helpen je bij het oriënteren op de arbeidsmarkt. Je kunt hier onder meer terecht voor loopbaantrainingen, een review van je sollicitatiebrief of CV of een individueel adviesgesprek.
Als je twijfelt of je bachelorstudie bij je past, ga dan eens praten met de tutor en/of de studieadviseur van je opleiding. Je kunt je ook inschrijven voor een workshop studiekeuze of een afspraak maken voor een studiekeuzegesprek. Andere tips en informatie vind je op de studiekeuzepagina.
Ben je op zoek naar een passende master? Kijk dan op de pagina begeleiding voor masterkiezers.
Het Platform Onbeperkt Studeren is een platform voor en door studenten met een functiebeperking. Naast inspraak in het beleid en het geven van voorlichting, begeleiden ze studenten met een functiebeperking zoals dyslexie, AD(H)D, autisme etc. Wil jij meer weten of heb je behoefte aan extra ondersteuning of begeleiding voor bij je studie of buiten je studie zoals wonen, werken en uitgaan? Wellicht is een buddy wel iets voor jou. Kijk op: https://students.uu.nl/onbeperktstuderen