Begeleiding, welzijn en advies
Tijdens je studie kun je bij verschillende mensen terecht voor vragen, begeleiding of advies op maat met betrekking tot je opleiding.
Begeleiding en advies binnen je opleiding
Binnen je opleiding kun je terecht bij de volgende mensen:
- Docent: begeleiding en vraagbaak tijdens een individuele cursus.
- Tutor: voor studie-inhoudelijke vragen.
- Opleidingscoördinator: voor algemene vragen en opmerkingen over je opleiding.
- Studieadviseur: voor praktische zaken, ingewikkelde vragen of problemen bij je studie.
- Stagecoördinator: voor hulp bij het vinden en doen van een stage.
- International Office: voor vragen over vakken in het buitenland.
- Career Services: voor informatie en workshops over je toekomstmogelijkheden.
- Studiepunt: voor alle praktische vragen omtrent je studie.
Hulp bij persoonlijke problemen
De UU biedt allerlei vormen van ondersteuning op het gebied van welzijn:
- Welzijnstrainers GW: trainingen op het gebied van prestatiedruk & keuzestress.
- Studentenpsycholoog: ondersteuning bij het oplossen van persoonlijke problemen die je studievoortgang in de weg staan.
- Studieondersteuningsgroepen: voor studenten met dyslexie, ASS, ADHD of ADD.
- Skill's Lab: voor hulp bij schrijven, studeren en andere academische vaardigheden.
- Wellbeing Week: de UU organiseert 2 keer per jaar (mei en november) een week met gratis (online) activiteiten rondom welzijn.
Meer informatie en contactgegevens
Ga naar de LAS community op Blackboard voor meer informatie over je tutor en het programma.
Wat is een tutor?
Iedere bachelorstudent krijgt een docent als tutor toegewezen. Je tutor is je eerste aanspreekpunt voor het maken van de juiste studiekeuzes. Gedurende het jaar zijn er verschillende contactmomenten met je tutor, zowel via tutorgroepsbijeenkomsten als individuele gesprekken. Je kunt ook altijd zelf contact opnemen.
Na je eerste jaar kun je terecht bij de studieadviseurs, de ouderejaars tutoren, of bij je hoofdrichtingsadviseur.
Hoe vind je je tutor?
In OSIRIS staat wie je tutor is, onder het kopje begeleider.
Wanneer ga je naar je tutor?
Je tutor biedt je inhoudelijke begeleiding bij:
- de invulling van je major (hoofdrichting, general-education-keuzecursussen, LAS-cursussen)
- de invulling van je profileringsruimte
- extra uitdaging (bijvoorbeeld stage, buitenland, honoursonderwijs)
- het maken van een studieplanning
De tutor kan je doorverwijzen naar de studieadviseur en/of andere studentbegeleiders, Na het eerste jaar kun je terecht bij de ouderejaarstutor.
Tutoraat basis en tutoraat verdiepend
Het tutoraat bestaat uit 2 delen:
- tutoraat basis:
in het eerste jaar neem je deel aan het Tutoraat basis. Je bent aanwezig bij groepsbijeenkomsten en voert individuele gesprekken, vanaf de kennismaking met je tutor tot de afsluiting van het jaar met een positief BSA. Je wordt geacht de tutorbijeenkomsten en gesprekken bij te wonen, de bijbehorende opdrachten te maken en de tutor op de hoogte te houden van omstandigheden die je studie belemmeren of juist bespoedigen. - tutoraat verdiepend:
in het tweede jaar is er Tutoraat verdiepend. Je hebt dan geen vaste tutorgroep meer, maar kunt nog altijd contact opnemen met de LAS ouderejaarstutoren: Siebren Teule en Anastasia Hacopian. Je kunt mailen voor een afspraak naar ouderejaarstutoraatLAS.gw@uu.nl.
Met complexere vragen of problemen, over je studiekeuzes, studieplanning en studievoortgang, kun je terecht bij de studieadviseurs. Raadpleeg de studieadviseur ook als je behoefte hebt aan extra uitdaging, of bij persoonlijke problemen of voorvallen die invloed hebben op het verloop van je studie.
Studieadviseur
Onderwerpen voor de studieadviseur
vragen over programma • ziekte en bijzondere omstandigheden • regelingen en procedures • persoonlijk gesprek • klachten, bezwaar, beroep • verbeteren academische vaardigheden • intakegesprek • voorzieningen bij handicap/chronische ziekte • bewijs inleveren bij gemiste toets

Maandag 23 mei vervalt het telefonisch spreekuur.
Contactmogelijkheden
Korte of urgente vragen: telefonisch spreekuur | Elke werkdag van 10-12 uur via 030 253 1959. |
---|---|
Niet dringende of algemene vragen: e-mail | studieadviesLAS.GW@uu.nl |
Complexe vragen: afspraak | Heb je een specifieke of ingewikkelde vraag over je opleiding of je persoonlijke situatie, maak dan een afspraak via de online agenda met de studieadviseur van je eigen opleiding. De afspraak is op locatie of via Teams (installeer de app en log in met je UU-mailadres). |
Aan het eind van je eerste studiejaar beslis je in welke hoofdrichting je jezelf gaat specialiseren. Je kunt voor vragen of advies over de invulling van de hoofdrichting en voorbereiding op een bepaald masterprogramma terecht bij de hoofdrichtingsadviseur. Hij of zij tekent ook je hoofdrichtingsverklaring.
Inhoudelijke begeleiding bij:
- invulling hoofdrichting
- maken van een studieplanning
De contactgegevens van de hoofdrichtingsadviseur staan bij de betreffende hoofdrichting.
International Office Geesteswetenschappen
internationaloffice.hum@uu.nl. We doen ons best om je mail zo snel mogelijk te beantwoorden, maar ga ervan uit dat het tot vier werkdagen kan duren. Vermeld altijd je studentnummer! | |
Postadres | Drift 10, 3512 BS Utrecht |
Medewerkers |
|
Spreekuur | Onze balie is open voor het inloopspreekuur op donderdag van 11 tot 12 uur. |
Afspraak met Exchange Coordinator | Heb je specifieke vragen over jouw exchangeplannen? Dan kun je een afspraak inplannen met een van onze Exchange Coordinatoren! Zij kunnen je helpen met al je vragen, bijvoorbeeld over een specifieke bestemming of over je persoonlijke situatie.
Stuur een mail aan internationaloffice.hum@uu.nl om een afspraak te maken met een van de Exchange Coordinatoren. |
Career Officer
Je kunt bij je Career Officer terecht met vragen over hoe je je loopbaan start, om je cv te bespreken, om een sollicitatiegesprek te oefenen, enzovoort. Wil je een sollicitatiegesprek oefenen? Doe dan eerst de career check en neem de resultaten daarvan mee naar het gesprek.
Afspraak maken
Studiepunt Geesteswetenschappen
- E-mail: studiepunt.gw@uu.nl (elke werkdag van 09.00 tot 17.00 uur)
- WhatsApp: 06 41 08 45 38 (elke werkdag van 09.00 tot 17.00 uur)
- Telefoon: 030 253 6285 (elke werkdag van 11.00 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 15.00 uur)
- Balie: elke werkdag van 11.00 tot 12.30 uur en van 13:30 tot 15.00 uur geopend
- Postadres: Drift 10, 3512 BS Utrecht
Het Studiepunt is gesloten op 15 en 18 april, 27 april, 5 en 6 mei, de ochtend van 19 mei (11.00-12.30 uur), 26 en 27 mei en 6 juni.
Vermeld altijd je studentnummer en opleiding!
Voor vragen over: je studie • cursusinschrijving • afstuderen • cijfers • goedkeuring en vrijstelling • certificeren van cijferlijsten • enzovoort
Vraag over collegegeld?
Heb je een vraag over je collegegeld? Neem dan contact op met Studentenservice.
Afspraak met Career Officer
Je kunt een afspraak maken met onze Career Officer via de online agenda van Career Services.
Diplomakoker omruilen
Je kunt je witte diplomakoker nog steeds bij ons omruilen voor een gele UU-koker. Dat kan tijdens onze openingstijden.
Opleidingsoverstijgend
De universiteit heeft ook begeleiders voor opleidingsoverstijgende vragen. Bijvoorbeeld als je door bijzondere omstandigheden studievertraging oploopt en dit niet meer kunt oplossen door een aanpassing in het studieprogramma, of als je door psychische problemen niet goed kunt studeren. In het overzicht hieronder staan de begeleiders die je kunt benaderen.
Zie ook de studeertips en tools en trainingen die je verder kunnen helpen.
Bij Studentenservice kun je terecht voor informatie over studeren en het studentenleven, zoals informatie over aanmelding en inschrijving, collegegeld, studiefinanciering, bestuursbeurzen, arbeidsmarktoriëntatie, studentenorganisaties en studeren in het buitenland.
In verband met de aangescherpte adviezen van de overheid en de gezondheidsraad rondom het Coronavirus willen de studentendecanen graag hun verantwoordelijk nemen t.a.v. de gezondheid van onze studenten. Het college van bestuur heeft besloten de komende weken geen face-to-face gesprekken meer te houden. Wat betekent dit voor jou? Geplande individuele afspraken zullen, voor zover mogelijk, telefonisch of via beeldbellen worden gedaan. Heb je de komende weken een afspraak met één van de studentendecanen, willen wij je verzoeken niet naar het bestuursgebouw te komen, de studentendecaan zal telefonisch contact met je opnemen op de geplande tijd of je per mail benaderen om iets anders af te spreken. Het merendeel van ons personeel zal vanuit huis werken, dit betekent dat je gebeld kunt worden zonder nummerherkenning. We vragen om jullie begrip voor deze maatregelen. |
Een studentendecaan begeleidt en adviseert studenten die door overmacht studievertraging oplopen of dreigen op te lopen. Bijvoorbeeld door een functiebeperking (handicap, (chronische) ziekte), bestuurswerk, topsport of bijzondere familieomstandigheden. Je kunt bij de studentendecaan terecht voor financiële of juridische vragen over wettelijke of universitaire regelingen. Via Studentenservice kun je telefonisch of aan de balie een afspraak maken.
Studentenpsychologen helpen je bij het oplossen van persoonlijke en studiegerelateerde problemen die je studievoortgang in de weg staan. Lees de tips en tools die je alvast verder kunnen helpen of maak een afspraak bij een studentenpsycholoog.
De Universiteit Utrecht vindt een veilig sociaal klimaat voor alle studenten en medewerkers belangrijk. We behandelen elkaar met respect. Toch kan het gebeuren dat studenten of medewerkers op een voor hen ongewenste manier worden benaderd. Onder ongewenste omgangsvormen wordt verstaan: ‘Alles in de omgang en communicatie wat als ongewenst/kwetsend wordt ervaren en tot gevolg heeft dat je je niet langer veilig voelt in de opleiding of in de privésfeer.’ Je kunt hierbij denken aan (seksuele) intimidatie, agressie, geweld, pesten of discriminatie.
De vertrouwenspersoon ongewenst gedrag kun je inschakelen voor advies en ondersteuning. Ook kun je met de vertrouwenspersoon bespreken of je een bepaalde omgangsvorm wel of niet ‘normaal’ hoeft te vinden. Ze gaan vertrouwelijk met jouw ervaring/klacht om en delen het niet met derden zonder jouw expliciete toestemming.
Als je het niet eens bent met de manier waarop een medewerker of dienst van de universiteit zich tegenover jou heeft gedragen, dan kun je daar wat aan doen.
Denk bij voorbeeld aan:
- het niet nakomen van de programmering van het onderwijs of de tentamens;
- het gedrag van een docent of een ander personeelslid;
- gebrekkige of ontbrekende faciliteiten;
- de manier waarop een brief is beantwoord.
Misschien kun je langs informele weg tot een oplossing te komen, door je probleem te bespreken met degene die het betreft. Of advies in te winnen van je studieadviseur of een studentendecaan.
Vind je dat er sprake is van een ernstige klacht, vind je het lastig om je klacht te bespreken of het is niet gelukt om je probleem informeel op te lossen? Dan kun je ook een formele klacht indienen.
- Klachten over je opleiding en faculteit worden behandeld door de klachtencoördinator van je opleiding of faculteit
- Klachten over centrale, universitaire diensten worden behandeld door de universitaire klachtencoördinator
Het Skills Lab brengt zo helder mogelijk in kaart wat er allemaal te vinden is aan:
- trainingen
- workshops
- cursussen
- individuele begeleiding
- tools
Op het gebied van academische vaardigheden (beter en effectiever te studeren, onderzoeken of communiceren)
Caring Universities biedt gratis online programma's aan om de geestelijke gezondheid van studenten te helpen verbeteren. Alle programma's zijn evidence-based, gemaakt door klinische psychologen, en omvatten online coaching. Lees meer op de pagina over Caring Universities.
De career officers van Career Services helpen je bij het oriënteren op de arbeidsmarkt. Je kunt hier onder meer terecht voor loopbaantrainingen, een review van je sollicitatiebrief of CV of een individueel adviesgesprek.
Als je twijfelt of je bachelorstudie bij je past, ga dan eens praten met de tutor en/of de studieadviseur van je opleiding. Je kunt je ook inschrijven voor een workshop studiekeuze of een afspraak maken voor een studiekeuzegesprek. Andere tips en informatie vind je op de studiekeuzepagina.
Ben je op zoek naar een passende master? Kijk dan op de pagina begeleiding voor masterkiezers.
Het Platform Onbeperkt Studeren is een platform voor en door studenten met een functiebeperking. Naast inspraak in het beleid en het geven van voorlichting, begeleiden ze studenten met een functiebeperking zoals dyslexie, AD(H)D, autisme etc. Wil jij meer weten of heb je behoefte aan extra ondersteuning of begeleiding voor bij je studie of buiten je studie zoals wonen, werken en uitgaan? Wellicht is een buddy wel iets voor jou. Kijk op: https://students.uu.nl/onbeperktstuderen