• Klik hier voor informatie over de ICT-voorziening in het UMC Utrecht.

In de opleidingen Geneeskunde wordt gebruik gemaakt van het Scorion medisch e-portfolio. In Scorion verzamel je gedurende je studie allerlei beoordelingen en stel je zo een persoonlijk portfolio samen.

In de Scorion handleiding en de F.A.Q. hieronder vind je instructies voor gebruik van het systeem. Voor technische vragen, opmerkingen of suggesties kan contact op worden genomen met OWCServicedeskICT@umcutrecht.nl. Voor inhoudelijke vragen neem je contact op met de begeleider van het studieonderdeel.

We raden aan om met UU-Solis-account in te loggen na als instelling voor Universiteit Utrecht te kiezen!

Frequently Asked Questions

We raden aan om met UU-Solis-account in te loggen na als instelling voor Universiteit Utrecht te kiezen!

Er zijn een aantal oorzaken voor inlogproblemen mogelijk, afhankelijk van de oorzaak kan je een verschillende foutmelding krijgen:

Melding: De gebruikers-id of het wachtwoord is onjuist. Voer de gebruikers-id en het wachtwoord opnieuw in.

Waarschijnlijk is je wachtwoord incorrect, mogelijk is deze verlopen. Je Solis-account wachtwoord kan je resetten via https://password.services.uu.nl/sspr/public/ForgottenPassword

Melding: Wachtwoord verlopen

Het wachtwoord verloopt eens in de zoveel tijd, je Solis-account wachtwoord kan je resetten via https://password.services.uu.nl/sspr/public/ForgottenPassword

Melding: Fout - Er is geen gebruikersaccount aanwezig.

Hier kunnen meerdere oorzaken voor zijn, in alle gevallen moet je controleren of je via instelling Universiteit Utrecht en met je Solis-account inlogt. Als je dan nog steeds deze foutmelding krijgt is er mogelijk geen account voor je aangemaakt in Scorion of is deze niet aan het correcte Solis-id gekoppeld (vaak omdat jouw Solis-id afwijkt van je studentnummer). Neem contact op met OWCServicedeskICT@umcutrecht.nl zodat dit geregeld kan worden, vermeld hierbij zowel je studentnummer, solis-id, opleiding en in welk jaar je zit.

Alternatieve methode als inloggen niet werkt of voor spoed:

  1. Ga naar: http://umcu01.parantion.nl

  2. Kies hier “Wachtwoord vergeten"

  3. Vul als gebruikersnaam in: umcugnk_[solisid/studentnummer] Bijvoorbeeld umcugnk_1234567

  4. Als e-mailadres gebruik je je students.uu.nl e-mail adres (tenzij dit gewijzigd is).

  5. Je krijgt binnen enkele minuten een mail om een nieuw wachtwoord in te stellen. Hiermee kan je vervolgens inloggen via http://umcu01.parantion.nl met de gebruikersnaam die je ook gebruikt hebt om het wachtwoord aan te vragen (umcugnk_1234567) en je nieuwe wachtwoord. Eventueel kan je later weer zonder problemen overstappen op gebruik van je solis-account om in te loggen.

  6. Deze actie werkt niet als je geen account in het systeem hebt. Dan zal je contact op moeten nemen met de helpdesk om een account aan te maken.

Waarschijnlijk moet je in het tabblad 'Extra aanvullingen' (in het 'Invoegen formulierenset' venstertje) een bepaalde vraag of eigenschap invullen. Als je dit gedaan hebt zou je de set zonder problemen moeten kunnen invoegen.

  1. Ga naar Formulieren
  2. Klik op "Ingevoegde formulierensets" in het linker deelvenster.
  3. Selecteer de gewenste formulierenset (vink het vakje voor de set aan)
  4. Kies bewerken --> Wijzigen en pas de datum naar wens aan.

Hiervoor selecteer je het formulier wat verwijderd moet worden via het vakje wat ervoor staat, en ga je naar Bewerken --> Verwijderen.

Je kunt alleen formulieren verwijderen die nog niet door de begeleider waar het formulier naar toegezonden is zijn geopend. Verzonden en afgeronde formulieren kunnen in principe niet meer door jezelf gewijzigd worden. Als dit toch moet gebeuren:

  1. Stuur een nieuw formulier naar je beoordelaar en laat dit invullen, eventueel kun je zelf vaak al de meeste gegevens voorninvullen.
  2. Stuurt een verzoek naar OWCServicedeskICT@umcutrecht.nl om het oude formulier te verwijderen. Geef hierbij duidelijk aan:
    • Formulierenset waarin de formulieren staan
    • Titel formulier (zowel oude als nieuwe formulier)
    • Volgnummer formulieren
    • Evt extra gegevens zoals sluitingsdatum / beoordelaar

Neem eventueel contact op met OWCServicedeskICT@umcutrecht.nl.

Hiervoor selecteer je het formulier wat opnieuw verzonden moet worden via het vakje wat ervoor staat, en ga je naar Bestand --> Verzenden --> Herinnering.

Bestand --> Verzenden --> Uitnodiging werkt alleen bij het in eerste instantie versturen van een formulier!

Voor de afronding van een studieonderdeel is vaak een speciaal formulier beschikbaar: het Eindformulier examinator [studieonderdeel]. Dit formulier is beschikbaar binnen de formulierensets, soms moet je het later nog zelf invoegen.

Dit formulier stuur je op (vaak naar een secretariaat) wanneer je alle andere formulieren in hebt laten vullen die verplicht zijn. Het secretariaat en de examinator verwerken dit verder en stellen het eindresultaat van jou vast (op basis van je andere beoordelingen). Na invullen van het formulier wordt een bericht naar OZ gestuurd en staat je resultaat als het goed is binnen enkele werkdagen in Osiris (je kunt het afgeronde formulier met resultaat al inzien wanneer dit ingevuld is door de examinator).

Iedere account in Scorion heeft de beschikking over 200 mb opslagruimte. In het geval dat je deze dreigt te overschrijden krijg je een foutmelding dat de quota bereikt is. Er zijn een paar dingen die je zelf kunt doen:

  1. Je kunt de Prullenbak, die onderdeel is van Mijn Documenten, leegmaken (of Mijn Documenten zelf, indien daar nog bestanden in staan die je niet gebruikt).
  2. Je kunt proberen een bestand kleiner te maken, bijvoorbeeld door deze methode: https://support.office.com/nl-nl/article/de-bestandsgrootte-van-een-afbeelding-in-microsoft-office-verkleinen-8db7211c-d958-457c-babd-194109eb9535. Vervolgens kun je de grote versie van het bestand verwijderen en de nieuwe koppelen.

Bestanden verwijderen uit Mijn Documenten kan alleen als ze niet aan een formulier gekoppeld zitten. Bij eigen formulieren kan je documenten ontkoppelen in het "Bijlage" venster (soms krijg je de foutmelding dat er een bestand gekoppeld moet zijn, in dat geval kan je eventueel tijdelijk een ander bestand koppelen) - voor beoordelingsformulieren kan dit niet meer nadat je formulier verzonden of zelfs goedgekeurd is.

 

 

In nieuwere formulieren zit linksonderin een printknop ingebouwd. Je kunt bestanden ook 'als PDF printen' om ze zo op te slaan op je computer. Voor formulieren waar dit nog niet is ingebouwd valt onderstaande methode te proberen. Hiervoor heb je wel bepaalde programma's nodig (met name een programma om PDF's te maken).

 

Hieronder wordt een methode omschreven die op PC's in het UMCU zou moeten werken via Internet Explorer, in andere systemen kunnen benamingen wat anders zijn.

  1. Open/bekijk een formulier wat je wilt opslaan.
  2. Klik met de rechtermuisknop in het formulier (níet in de ruimte naast het formulier)
  3. Kies afdrukken
  4. Om een PDF te maken kies je als printer "PDF printer" of indien beschikbaar "Adobe PDF" (NB: Als je alleen wilt printen kun je ook gewoon een printer kiezen)
  5. Kies in het tabblad opties "Alleen het geselecteerde frame"
  6. Je kunt nu het formulier afdrukken (als PDF)

Het e-mail adres aanpassen kan helaas niet meer nadat het formulier verzonden is. Je kunt meestal zelf een nieuw formulier invoegen (via Invoegen --> Formulier) en dit opsturen naar het correcte e-mailadres of de andere beoordelaar. Het oude formulier kun je vaak zelf verwijderen door het te selecteren (vakje ervoor aanvinken) en Bewerken --> Verwijderen te kiezen.

Als één van deze stappen niet lukt kun je contact opnemen met OWCServicedeskICT@umcutrecht.nl

Als je een verkeerd formulier gebruikt hebt, kun je je beoordelaar een nieuw of ander formulier sturen. Hierin kun je eventueel de gegevens van het fout ingevulde formulier alvast in invullen. Het fout ingevulde formulier kun je daarna laten verwijderen door OWCServicedeskICT@umcutrecht.nl te mailen. Geef hierbij duidelijk aan welk formulier door welk ander formulier vervangen is.

Als je beoordelaar een fout heeft gemaakt tijdens het invullen en deze moet gewijzigd worden, kun je naar OWCServicedeskICT@umcutrecht.nl mailen om het formulier weer open te laten zetten. De beoordelaar kan dan via de oorspronkelijke link de beoordeling aanpassen.

Voor beide gevallen geldt dat soms toestemming van de beoordelaar of een cursus/coschapcoördinator nodig is, afhankelijk van de grote van de wijziging en/of het type formulier.

Solis-id

Je Solis-id is je gebruikersnaam voor de meeste universitaire diensten. Je gebruikt het ook om je aan te melden op computerwerkplekken. Je Solis-id is hetzelfde als je 7-cijferig studentnummer, dat je ontvangt na je inschrijfverzoek in Studielink. Je kunt het hier terugvinden in je ontvangen berichten. 

Wachtwoord

Je krijgt als nieuwe student je Solis-id toegestuurd per e-mail. In diezelfde e-mail staat ook een link naar het wachtwoordportaal waar je jouw wachtwoord kunt instellen.

Meer informatie

Meer informatie vind je op de de pagina over het Solis-id.

MyUU app

In de MyUU app voor studenten staan cijfers uit Osiris, je collegekaart en je persoonlijke rooster. Downloaden kan in de appstores van Android en Apple.

MyUU portal

In de MyUU portal op de studentensite staan

  • Je rooster uit MyTimetable
  • Je resultaten uit OSIRIS
  • Je studievoortgang uit OSIRIS
  • Je e-mails uit UU-Gmail
  • Links naar veelgebruikte universitaire systemen en websites
  • Een directe link naar de homepage van je opleiding

Je komt bij de portal via https://students.uu.nl/myuu of door naar een pagina op deze site te gaan en rechtsbovenin te klikken op Inloggen

Osiris

In Osiris student kun je je inschrijven voor cursussen, je cijfers bekijken en je adresgegevens wijzigen.

Blackboard

De Universiteit Utrecht heeft de elektronische leeromgeving Blackboard. Hier kun je o.a. opdrachten inleveren en wordt informatie gedeeld omtrent je vakken en studie. Let op! Heb je recentelijk je Solis-id ontvangen? Dan kan het tot 24 uur duren voordat je kunt inloggen in Blackboard. Probeer het later nog eens.

Lecturenet

College gemist of niet zo goed opgelet? Ga naar Lecturenet. Hier vind je een groeiende verzameling colleges.

MyTimeTable

MyTimetable is de roosterwebsite van de Universiteit Utrecht. Meer informatie lees je op de pagina over MyTimetable.

Wifi

Op de universiteit kun je gebruik maken van het wifi-netwerk eduroam.

Zoek je de handleiding voor jouw laptop, tablet of telefoon? Bezoek de handleidingenwebsite.

Online werken

  • Wil je ergens anders bij je persoonlijke bestanden op je U-schijf? Op de pagina over je persoonlijke opslagruimte lees je hoe dit werkt.
  • Met Google Docs kun je online werken aan je documenten. Op de pagina Google Apps for Education lees je hier alles over.
  • Met Skype for business, onderdeel van Office365, kun je online chatten en samenwerken. 
  • Met MyWorkplace kun je studiesoftware overal flexibel gebruiken.

UU-Gmail is je universitaire e-mailadres. Je hebt dit e-mailadres ontvangen op je privé-emailadres bij je inschrijving.

Inloggen

Je kunt op deze pagina inloggen op UU-Gmail. Je gebruikersnaam is je UU-Gmail-adres (bijvoorbeeld: j.a.janssen@students.uu.nl).

Je wordt doorgestuurd naar een pagina met een geel venster waar je je UU-Gmailadres en wachtwoord op moet geven.

Wachtwoord 

Het wachtwoord is het wachtwoord wat bij je Solis-id hoort.

Meer informatie

Ervaar je problemen of zoek je handleidingen? Raadpleeg de UU-Gmail-pagina.