Via de alumnitool van LinkedIn kun je een goed overzicht krijgen van mogelijke carrières na jouw opleiding. Ook kun je gemakkelijk contact leggen met alumni van je opleiding of daarbuiten. Veel afgestudeerden hebben een LinkedIn profiel en kunnen je helpen met jouw vragen over je carrière. Ze delen graag hun ervaringen. Onderstaande video legt uit hoe de alumnitool werkt en hoe je via jouw zoekcriteria de voor jou relevante carrière-informatie krijgt.

Meer weten over hoe je LinkedIn kunt inzetten om te netwerken en het meteen in de praktijk brengen? Volg de gratis training Arbeidsmarkt verkennen & netwerken van Career Services. 

Tijdens de opleiding Logopediewetenschap word je opgeleid tot academische professional (MSc), die bijdraagt aan de toekomst van de logopedische zorg: door de ontwikkeling, verspreiding en implementatie van wetenschappelijke kennis. Ook biedt de master een solide basis om je verder in wetenschappelijke onderzoek te specialiseren; je kunt dit doen via een promotietraject.

Kijk hier voor een overzicht van de vaardigheden die je tijdens je opleiding leert.

Je bent betrokken bij het ontwikkelen, verspreiden, invoeren en evalueren van een wetenschappelijk onderbouwd zorgaanbod van logopedie in de gezondheidszorg. Daarnaast kun je vorm en inhoud geven aan de professioneel inhoudelijke organisatie van zorgprocessen.

Wetenschappelijk onderzoek is een essentieel onderdeel van het universitaire onderwijs, maar dit betekent niet dat afgestudeerden alleen in onderzoeksfuncties terecht komen. Afgestudeerden kunnen kiezen uit een breed scala van functies op academisch denk- en werkniveau. Voorbeelden zijn:

  • Onderzoeksmedewerker bij organisaties zoals het NIVEL, CBO, andere onderzoeksinstituten en overheidsinstellingen.
  • Promovendus bij universiteiten en UMC’s.
  • Beleidsmedewerker in zorginstellingen en/of bij de overheid.
  • Docent hoger of wetenschappelijk onderwijs.
  • Logopedist betrokken bij het ontwerp van evidence-based zorgprogramma’s in een revalidatiecentrum, (academisch) ziekenhuis, verpleeghuis, instituten voor slechthorenden, instellingen voor speciaal onderwijs en conservatoria.

Wanneer je na het behalen van je masterdiploma in een academische setting wil blijven werken, is er de mogelijkheid om een PhD traject te zoeken. Dit kan bij de Universiteit Utrecht of bij een andere universiteit in het binnen- of buitenland. In dit traject zal je gedurende een aantal jaren lang verder ontwikkelen in opzetten en uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek. De master Logopediewetenschap biedt je hier een goede basis voor.

Denk je erover om je eigen bedrijf te starten? De Universiteit Utrecht biedt een aantal mogelijkheden om het ondernemerschap te verkennen. Je kunt keuzevakken volgen bij masters die aandacht besteden aan ondernemerschap:

  • Masterprogramma Business Development and Entrepreneurship bij de Utrecht School of Economics. Word een expert in het scheppen van de voorwaarden voor een succesvolle onderneming.
  • Heb je een achtergrond in Economics and Business, kijk dan bij: International Economics and Business.
  • Heb je een achtergrond in Natuurwetenschappen of Geneeskunde, dan kun je vakken volgen bij Science and Business Management.
  • Ben je geïnteresseerd in duurzaam ondernemen en duurzame innovatie, volg dan een keuzevak bij Sustainable Business and Innovation.

Het Utrecht Centre for Entrepreneurship (Utrecht CE) organiseert Springschools, Summerschools, Winterschools, Honours classes en korte seminars over ondernemen. Het aanbod is Engelstalig, tenzij de hele groep Nederlands is.

StudentsInc

Wil je jezelf naast je studie oriënteren op ondernemerschap en feedback krijgen van andere (student)ondernemers? Of wil je afstuderen op je eigen bedrijf? Bij StudentsInc zitten verschillende studentbedrijven en kun je je ondernemerschapskwaliteiten in programma’s ontwikkelen. Zo biedt StudentsInc o.a. een 'pressure cooker' programma aan waarin je binnen 10 weken de basis van het ondernemen leert. 

UtrechtInc

Ben je (bijna) afgestudeerd en wil je een bedrijf starten? Heb je misschien al een concreet bedrijfsidee? Bij UtrechtInc vind je hulp en toegang tot financiering, kantoorruimte, experts en coaching. Ben jij:

  • startende ondernemers of alumnus, promovendus en onderzoeker, bij voorkeur afkomstig van UU, Hogeschool Utrecht of UMC Utrecht;
  • in de ideefase OF al verder (< 5 jaar);
  • een (IT) start-up met focus op gezondheid, duurzame leefomgeving of educatie?

Dan is UtrechtInc er voor jou! Meer weten? Ga naar UtrechtInc, meld je idee aan en kom langs voor een kop koffie.

UtrechtInc

 

Enactus

Wil jij weten of ondernemerschap bij jou past? Ben je gedreven, sociaal bewust en ambitieus? Ben je bereid gedurende 1 jaar minimaal 8 uur per week te werken aan een onderneming? Enactus Utrecht biedt je de kans om te ondernemen en verzorgt workshops en begeleiding door professionals.    

Handige links

Als je een carrière in het hoger of wetenschappelijk onderwijs ambieert kun je in het tweede masterjaar ervoor kiezen de keuzecursus ‘Leren doceren’ te volgen. Binnen deze cursus doe je kennis, inzicht en vaardigheid op in het ontwikkelen, voorbereiden, geven en toetsen van verschillende onderwijsvormen. De cursus bestaat uit een onderwijstraining en een onderwijsstage.

De master heeft mij veel gebracht als het gaat om mijn carrière.
Mark Pertijs
Docent logopedie aan de Hogeschool Utrecht

“Ik ben de master gaan doen, omdat ik verder wilde groeien. Ik werkte al jaren als logopedist en docent. Als docent wilde ik de projecten van mijn studenten op een hoger niveau begeleiden. Als logopedist met als specialisatie stotteren, schreef ik al artikelen en deed kleinschalig onderzoek. Ik wilde dat methodologisch op een hoger plan tillen. Daarnaast werkte ik op internationaal niveau voor de Europese opleiding stotteren samen met docenten die allemaal universitair waren geschoold. Ik wilde op hetzelfde niveau functioneren.

“Wat de opleiding mij onder meer heeft gebracht, is dat ik beter een relatie kan leggen tussen de behandelkamer en wetenschappelijk onderzoek. Hoe integreer je wetenschappelijke kennis in de praktijk zodat de patiënt daar van profiteert en hoe breng je de praktijk naar de wetenschap? Het spanningsveld tussen wetenschap en praktijk vind ik uitermate boeiend.”

“De master heeft mij veel gebracht als het gaat om mijn carrière. Tijdens de opleiding liep ik voor mijn masterthesis stage bij het CBO, het kwaliteitsinstituut voor de gezondheidszorg. Daar kon ik me bezighouden met de zogeheten evidence-based richtlijn stotteren. Nu, na mijn afstuderen, ben ik naast mijn werk als therapeut en docent die richtlijn aan het implementeren zodat mensen die stotteren overal de zorg krijgen die zij nodig hebben.”

Mark Pertijs (53) is logopedist en docent logopedie aan de Hogeschool Utrecht.