IT-voorzieningen
- Klik hier voor informatie over de ICT-voorziening in het UMC Utrecht.
In de opleidingen Geneeskunde CRU en SUMMA wordt gebruik gemaakt van het Scorion medisch e-portfolio. In Scorion verzamel je gedurende je studie allerlei beoordelingen en stel je zo een persoonlijk portfolio samen.
In de Scorion handleiding en de F.A.Q. hieronder vind je instructies voor gebruik van het systeem. Voor technische vragen, opmerkingen of suggesties kan contact op worden genomen met OWCServicedeskICT@umcutrecht.nl. Voor inhoudelijke vragen neem je contact op met de begeleider van het studieonderdeel.
We raden aan om met UU-Solis-account in te loggen na als instelling voor Universiteit Utrecht te kiezen!
Frequently Asked Questions (ScorionX, zie onderaan voor oude versie)
Ga naar
- CRU bachelor/master: https://apps.parantion.nl/scorionx/#/login/portal?name=umcugnk
- SUMMA: https://apps.parantion.nl/scorionx/#/login/portal?name=umcusumma (SUMMA)
Log in met je studenten UU-Solis-account en kies voor de instelling Universiteit Utrecht.
We raden aan om met UU-Solis-account in te loggen na als instelling voor Universiteit Utrecht te kiezen!
Er zijn een aantal oorzaken voor inlogproblemen mogelijk, afhankelijk van de oorzaak kan je een verschillende foutmelding krijgen:
Melding: De gebruikers-id of het wachtwoord is onjuist. Voer de gebruikers-id en het wachtwoord opnieuw in.
Waarschijnlijk is je wachtwoord incorrect, mogelijk is deze verlopen. Je Solis-account wachtwoord kan je resetten via https://password.services.uu.nl/sspr/public/ForgottenPassword
Melding: Wachtwoord verlopen
Het wachtwoord verloopt eens in de zoveel tijd, je Solis-account wachtwoord kan je resetten via https://password.services.uu.nl/sspr/public/ForgottenPassword
Melding: Fout - Er is geen gebruikersaccount aanwezig (apiAccount.user_name_not_present)
Hier kunnen meerdere oorzaken voor zijn, in alle gevallen moet je controleren of je via instelling Universiteit Utrecht en met je Solis-account inlogt. Als je dan nog steeds deze foutmelding krijgt is er mogelijk geen account voor je aangemaakt in Scorion of is deze niet aan het correcte Solis-id gekoppeld (vaak omdat jouw Solis-id afwijkt van je studentnummer). Neem contact op met OWCServicedeskICT@umcutrecht.nl zodat dit geregeld kan worden, vermeld hierbij zowel je studentnummer, solis-id, opleiding en in welk jaar je zit.
Alternatieve methode als inloggen niet werkt of voor spoed:
Ga naar: https://apps.parantion.nl/scorionx/
Kies hier “Wachtwoord instellen"
Vul als gebruikersnaam in:
CRU Bachelor/master: umcugnk_[solisid/studentnummer]
SUMMA: umcusumma_[solisid/studentnummer]
Bijvoorbeeld umcugnk_1234567
Als e-mailadres gebruik je je students.uu.nl e-mail adres (tenzij dit gewijzigd is).
Je krijgt binnen enkele minuten een mail om een nieuw wachtwoord in te stellen. Hiermee kan je vervolgens inloggen via https://apps.parantion.nl/scorionx/ met de gebruikersnaam die je ook gebruikt hebt om het wachtwoord aan te vragen (umcugnk_1234567) en je nieuwe wachtwoord. Eventueel kan je later weer zonder problemen overstappen op gebruik van je solis-account om in te loggen.
Deze actie werkt niet als je geen account in het systeem hebt. Dan zal je contact op moeten nemen met de helpdesk om een account aan te maken.
- Ga naar formulieren
- Klik op het plusje (nieuw)
- Er opent een pop up met daarin de beschikbare formulierensets, kies de juiste formulierenset en klik op voeg toe
- Open de formulierenset waarbinnen je een formulier wil toevoegen
- Klik rechtsboven op Nieuw formulier
- Kies het formulier dat je wil toevoegen en klik op voeg toe
Het verzenden van een formulier bestaat uit verschillende stappen:
- Eventueel voorinvullen
- Klik op Invullen, het formulier opent op een nieuw tabblad
- Vul de gegevens in die je wil voorinvullen
- Klik op opslaan en sluit het tabblad
- Eventueel een bijlage toevoegen - optie 1 - via tabblad Bijlagen vóór invullen van formulier
- Klik op het formulier
- Klik op Bijlage(n)
- Sleep en zet bestanden neer in het sleepvlak of voeg een bestand toe door te klikken op Mijn bestanden
- Eventueel een bijlage toevoegen - optie 2 - in het formulier (Eigen formulieren tutoraat bachelor)
- Klik op het formulier
- Klik op invullen
- In het formulier zit een knop waarmee je een bestand kunt toevoegen
- Verzenden formulier
- Klik op het formulier
- Klik op verzendoverzicht
- Selecteer een beoordelaar of type het mailadres in van je beoordelaar
- Voeg de beoordelaar toe door op enter te klikken
- Klik op verzendscherm. Hier zie je een voorbeeld van de e-mail die naar je beoordelaar wordt verzonden. Let op: haal nooit de link naar het formulier weg!
- Klik op uitnodiging versturen
- Eigen formulieren hoeven niet verzonden te worden, maar kunnen in het formulier zelf worden gevalideerd/afgerond.
Eenmaal verstuurde formulieren kun je niet meer aanpassen. Ook kun je, wanneer je bijvoorbeeld het formulier hebt verzonden naar een verkeerd mailadres het mailadres niet meer aanpassen achteraf. In dat geval kun je het beste de formulieren opnieuw inladen en versturen. De verkeerd verstuurde formulieren kun je verwijderen. Hiervoor selecteer je het formulier wat verwijderd moet worden, klik je rechtsbovenin op het menu met puntjes, en kies je verwijderen.
Je kunt alleen formulieren verwijderen die nog niet door de begeleider waar het formulier naar toegezonden is zijn geopend. Verzonden en afgeronde formulieren kunnen in principe niet meer door jezelf gewijzigd worden. Neem eventueel contact op met de OWCServiceDeskICT via OWCServicedeskICT@umcutrecht.nl om te bekijken wat mogelijk is. De volgende informatie hebben zij nodig:
- Formulierenset waar in het formulier zich bevindt
- Exacte titel van het formulier
- Begindatum van het formulier
- Klik op het formulier dat je wil inzien
- Klik op de drie puntjes onder elkaar
- Klik op Voorbeeldweergave
- Klik op het formulier in de juiste set
- Klik op verzendoverzicht. Hier zie je een voorbeeld van de e-mail die naar je beoordelaar wordt verzonden. Let op: haal nooit de link naar het formulier weg!
- Klik boven de mail op Herinneren
- Klik op herinnering versturen
Voor de afronding van een studieonderdeel is vaak een speciaal formulier beschikbaar: het Eindformulier examinator [studieonderdeel]. Dit formulier is beschikbaar binnen de formulierensets, soms moet je het later nog zelf invoegen.
Dit formulier stuur je op (vaak naar een secretariaat) wanneer je alle andere formulieren in hebt laten vullen die verplicht zijn. Het secretariaat en de examinator verwerken dit verder en stellen het eindresultaat van jou vast (op basis van je andere beoordelingen). Na invullen van het formulier wordt een bericht naar OZ gestuurd en staat je resultaat als het goed is binnen enkele werkdagen in Osiris (je kunt het afgeronde formulier met resultaat al inzien wanneer dit ingevuld is door de examinator).
Let op: In de meeste gevallen is het niet nodig handmatig toegang te verlenen. Beoodelaars hebben toegang tot de benodige beoordelingen via speciale knoppen in de tussen en eindbeoordelingen. Als je hier toch gebruik van wilt maken:
- Klik in de witte balk bovenin (naast je profiel) op de drie puntjes
- Klik op Portfolio delen om je hele portfolio te delen OF Klik op Formulieren delen om specifieke formulieren te delen. Hier zie je een overzicht van de linkjes die gedeeld zijn
- Klik op Deellink toevoegen
- Vul het mailadres en de beschikbaarheid in (start en einddatum van de geldigheid van de deellink)
- Klik op volgende. Hier zie je een voorbeeld van de e-mail die naar je beoordelaar wordt verzonden. Let op: haal nooit de link weg!
- Klik op versturen
Eventueel later aanpassen gaat via dezelfe manier.
Ieder account in Scorion heeft de beschikking over 200 mb opslagruimte. In het geval dat je deze dreigt te overschrijden krijg je een foutmelding dat de quota bereikt is. Er zijn een paar dingen die je zelf kunt doen:
- Je kunt de Prullenbak, die onderdeel is van Mijn Documenten, leegmaken (of Mijn Documenten zelf, indien daar nog bestanden in staan die je niet gebruikt).
- Je kunt proberen een bestand kleiner te maken, bijvoorbeeld door deze te comprimeren of door het op te slaan als een pdf in plaats van een word-document
Bestanden verwijderen uit Mijn Documenten kan alleen als ze niet aan een formulier gekoppeld zitten. Bij eigen formulieren kan je documenten ontkoppelen in het "Bijlage" venster (soms krijg je de foutmelding dat er een bestand gekoppeld moet zijn, in dat geval kan je eventueel tijdelijk een ander bestand koppelen) - voor beoordelingsformulieren kan dit niet meer nadat je formulier verzonden is.
In nieuwere formulieren zit linksonderin een printknop ingebouwd. Je kunt bestanden ook 'als PDF printen' om ze zo op te slaan op je computer. Voor formulieren waar dit nog niet is ingebouwd valt onderstaande methode te proberen. Hiervoor heb je wel bepaalde programma's nodig (met name een programma om PDF's te maken).
Hieronder wordt een methode omschreven die op PC's in het UMCU zou moeten werken via Internet Explorer, in andere systemen kunnen benamingen wat anders zijn.
- Open/bekijk een formulier wat je wilt opslaan.
- Klik met de rechtermuisknop in het formulier (níet in de ruimte naast het formulier)
- Kies afdrukken
- Om een PDF te maken kies je als printer "PDF printer" of indien beschikbaar "Adobe PDF" (NB: Als je alleen wilt printen kun je ook gewoon een printer kiezen)
- Kies in het tabblad opties "Alleen het geselecteerde frame"
- Je kunt nu het formulier afdrukken (als PDF)
We raden aan om met UU-Solis-account in te loggen na als instelling voor Universiteit Utrecht te kiezen!
Er zijn een aantal oorzaken voor inlogproblemen mogelijk, afhankelijk van de oorzaak kan je een verschillende foutmelding krijgen:
Melding: De gebruikers-id of het wachtwoord is onjuist. Voer de gebruikers-id en het wachtwoord opnieuw in.
Waarschijnlijk is je wachtwoord incorrect, mogelijk is deze verlopen. Je Solis-account wachtwoord kan je resetten via https://password.services.uu.nl/sspr/public/ForgottenPassword
Melding: Wachtwoord verlopen
Het wachtwoord verloopt eens in de zoveel tijd, je Solis-account wachtwoord kan je resetten via https://password.services.uu.nl/sspr/public/ForgottenPassword
Melding: Fout - Er is geen gebruikersaccount aanwezig.
Hier kunnen meerdere oorzaken voor zijn, in alle gevallen moet je controleren of je via instelling Universiteit Utrecht en met je Solis-account inlogt. Als je dan nog steeds deze foutmelding krijgt is er mogelijk geen account voor je aangemaakt in Scorion of is deze niet aan het correcte Solis-id gekoppeld (vaak omdat jouw Solis-id afwijkt van je studentnummer). Neem contact op met OWCServicedeskICT@umcutrecht.nl zodat dit geregeld kan worden, vermeld hierbij zowel je studentnummer, solis-id, opleiding en in welk jaar je zit.
Alternatieve methode als inloggen niet werkt of voor spoed:
Ga naar: http://umcu01.parantion.nl
Kies hier “Wachtwoord vergeten"
Vul als gebruikersnaam in: umcugnk_[solisid/studentnummer] Bijvoorbeeld umcugnk_1234567
Als e-mailadres gebruik je je students.uu.nl e-mail adres (tenzij dit gewijzigd is).
Je krijgt binnen enkele minuten een mail om een nieuw wachtwoord in te stellen. Hiermee kan je vervolgens inloggen via http://umcu01.parantion.nl met de gebruikersnaam die je ook gebruikt hebt om het wachtwoord aan te vragen (umcugnk_1234567) en je nieuwe wachtwoord. Eventueel kan je later weer zonder problemen overstappen op gebruik van je solis-account om in te loggen.
Deze actie werkt niet als je geen account in het systeem hebt. Dan zal je contact op moeten nemen met de helpdesk om een account aan te maken.
Waarschijnlijk moet je in het tabblad 'Extra aanvullingen' (in het 'Invoegen formulierenset' venstertje) een bepaalde vraag of eigenschap invullen. Als je dit gedaan hebt zou je de set zonder problemen moeten kunnen invoegen.
- Ga naar Formulieren
- Klik op "Ingevoegde formulierensets" in het linker deelvenster.
- Selecteer de gewenste formulierenset (vink het vakje voor de set aan)
- Kies bewerken > Wijzigen en pas de datum naar wens aan.
Hiervoor selecteer je het formulier wat verwijderd moet worden via het vakje wat ervoor staat, en ga je naar Bewerken --> Verwijderen.
Je kunt alleen formulieren verwijderen die nog niet door de begeleider waar het formulier naar toegezonden is zijn geopend. Verzonden en afgeronde formulieren kunnen in principe niet meer door jezelf gewijzigd worden. Als dit toch moet gebeuren:
- Stuur een nieuw formulier naar je beoordelaar en laat dit invullen, eventueel kun je zelf vaak al de meeste gegevens voorninvullen.
- Stuurt een verzoek naar OWCServicedeskICT@umcutrecht.nl om het oude formulier te verwijderen. Geef hierbij duidelijk aan:
- Formulierenset waarin de formulieren staan
- Titel formulier (zowel oude als nieuwe formulier)
- Volgnummer formulieren
- Evt extra gegevens zoals sluitingsdatum / beoordelaar
Neem eventueel contact op met OWCServicedeskICT@umcutrecht.nl.
Hiervoor selecteer je het formulier wat opnieuw verzonden moet worden via het vakje wat ervoor staat, en ga je naar Bestand > Verzenden > Herinnering.
Bestand > Verzenden > Uitnodiging werkt alleen bij het in eerste instantie versturen van een formulier!
Voor de afronding van een studieonderdeel is vaak een speciaal formulier beschikbaar: het Eindformulier examinator [studieonderdeel]. Dit formulier is beschikbaar binnen de formulierensets, soms moet je het later nog zelf invoegen.
Dit formulier stuur je op (vaak naar een secretariaat) wanneer je alle andere formulieren in hebt laten vullen die verplicht zijn. Het secretariaat en de examinator verwerken dit verder en stellen het eindresultaat van jou vast (op basis van je andere beoordelingen). Na invullen van het formulier wordt een bericht naar OZ gestuurd en staat je resultaat als het goed is binnen enkele werkdagen in Osiris (je kunt het afgeronde formulier met resultaat al inzien wanneer dit ingevuld is door de examinator).
Iedere account in Scorion heeft de beschikking over 200 mb opslagruimte. In het geval dat je deze dreigt te overschrijden krijg je een foutmelding dat de quota bereikt is. Er zijn een paar dingen die je zelf kunt doen:
- Je kunt de Prullenbak, die onderdeel is van Mijn Documenten, leegmaken (of Mijn Documenten zelf, indien daar nog bestanden in staan die je niet gebruikt).
- Je kunt proberen een bestand kleiner te maken, bijvoorbeeld door deze methode van Microsoft voor Office te gebruiken. Vervolgens kun je de grote versie van het bestand verwijderen en de nieuwe koppelen.
Bestanden verwijderen uit Mijn Documenten kan alleen als ze niet aan een formulier gekoppeld zitten. Bij eigen formulieren kan je documenten ontkoppelen in het "Bijlage" venster (soms krijg je de foutmelding dat er een bestand gekoppeld moet zijn, in dat geval kan je eventueel tijdelijk een ander bestand koppelen) - voor beoordelingsformulieren kan dit niet meer nadat je formulier verzonden of zelfs goedgekeurd is.
In nieuwere formulieren zit linksonderin een printknop ingebouwd. Je kunt bestanden ook 'als PDF printen' om ze zo op te slaan op je computer. Voor formulieren waar dit nog niet is ingebouwd valt onderstaande methode te proberen. Hiervoor heb je wel bepaalde programma's nodig (met name een programma om PDF's te maken).
Hieronder wordt een methode omschreven die op PC's in het UMCU zou moeten werken via Internet Explorer, in andere systemen kunnen benamingen wat anders zijn.
- Open/bekijk een formulier wat je wilt opslaan.
- Klik met de rechtermuisknop in het formulier (níet in de ruimte naast het formulier)
- Kies afdrukken
- Om een PDF te maken kies je als printer "PDF printer" of indien beschikbaar "Adobe PDF" (NB: Als je alleen wilt printen kun je ook gewoon een printer kiezen)
- Kies in het tabblad opties "Alleen het geselecteerde frame"
- Je kunt nu het formulier afdrukken (als PDF)
Het e-mail adres aanpassen kan helaas niet meer nadat het formulier verzonden is. Je kunt meestal zelf een nieuw formulier invoegen (via Invoegen --> Formulier) en dit opsturen naar het correcte e-mailadres of de andere beoordelaar. Het oude formulier kun je vaak zelf verwijderen door het te selecteren (vakje ervoor aanvinken) en Bewerken --> Verwijderen te kiezen.
Als één van deze stappen niet lukt kun je contact opnemen met OWCServicedeskICT@umcutrecht.nl
Als je een verkeerd formulier gebruikt hebt, kun je je beoordelaar een nieuw of ander formulier sturen. Hierin kun je eventueel de gegevens van het fout ingevulde formulier alvast in invullen. Het fout ingevulde formulier kun je daarna laten verwijderen door OWCServicedeskICT@umcutrecht.nl te mailen. Geef hierbij duidelijk aan welk formulier door welk ander formulier vervangen is.
Als je beoordelaar een fout heeft gemaakt tijdens het invullen en deze moet gewijzigd worden, kun je naar OWCServicedeskICT@umcutrecht.nl mailen om het formulier weer open te laten zetten. De beoordelaar kan dan via de oorspronkelijke link de beoordeling aanpassen.
Voor beide gevallen geldt dat soms toestemming van de beoordelaar of een cursus/coschapcoördinator nodig is, afhankelijk van de grote van de wijziging en/of het type formulier.
Hieronder vind je een FAQ online proctoring (n.a.v. de webinar van 14 april 2021) en een document Proctor Exam – wat kom je tegen bij de checks. Deze stukken bevatten de veelgestelde vragen over proctoring en algemene instructies voor gebruik van Proctor Exam.
Wij willen jullie nadrukkelijk wijzen op pagina 15 van dat tweede document. Daarop staat een rode cirkel om twee iconen, rechtsboven op de ProctorExam pagina. Je kunt op elk moment tijdens de toets controleren of de betreffende camera’s het doen door op de icoontjes te klikken.
Zie eventueel ook de UU protocollen voor online toetsing.
Solis-id en wachtwoord
Je Solis-id is je gebruikersnaam voor de meeste universitaire diensten en komt overeen met je 7-cijferig studentnummer, dat je ontvangt na je inschrijfverzoek in Studielink. Dit nummer kun je terugvinden in je ontvangen berichten. Als nieuwe student ontvang je je Solis-id per e-mail, samen met een link naar het wachtwoordportaal waar je jouw wachtwoord kunt instellen. Meer informatie vind je op de pagina over het Solis-id.
2FA
Naast je wachtwoord heb je ook 2FA nodig: twee-factor-authenticatie. Ook die heb je nodig voor veel universitaire diensten. Je stelt dit hier in. Het is erg belangrijk dat je jouw herstelcode (recovery code) opslaat tijdens het instellen.
Beveiliging
Veilig werken is steeds belangrijker. Stel je voor dat iemand bij jouw data kan. Kijk op deze pagina hoe je jouw data beter beveiligt.
Toegang tot systemen na uitschrijving
Na je uitschrijfdatum heb je nog drie maanden toegang tot IT-systemen van de universiteit (e-mail, U-schijf, OneDrive, etc.). Daarna heb je geen toegang meer tot je data en worden deze verwijderd.
Wat moet je regelen als je vertrekt?
- Zorg dat je persoonlijke e-mailadres in Osiris klopt, zodat je nog met de universiteit kunt corresponderen en wij met jou. Onderaan deze handleiding staat hoe je dit aanpast.
- Sla je persoonlijke data op, zoals e-mails die je wilt bewaren of data van je U-schijf, OneDrive, enzovoorts. Let op: dit geldt ook voor de OneDrive die je via de UU krijgt! Indien je OneDrive met (persoonlijke) data hebt gekoppeld op je mobiele telefoon, tablet of computer, kun je straks niet meer bij die data. Stel deze dus ook veilig.
Meer informatie over je account lees je op https://www.uu.nl/rollen. Hier wordt ook naar verwezen in een e-mail die je krijgt wanneer je de universiteit verlaat. Neem bij vragen contact op met de ICT Servicedesk.
Osiris
In Osiris student kun je je inschrijven voor cursussen, je cijfers bekijken en je adresgegevens wijzigen.
Blackboard
Blackboard is de elektronische leeromgeving van de UU. Hier kun je o.a. opdrachten inleveren en wordt informatie gedeeld omtrent je vakken en studie.
SolisWorkspace
Als student aan de UU kan je via SolisWorkspace gratis gebruik maken van de software die je voor jouw studie nodig hebt. Denk aan SPSS, Mathematica, Matlab, Nvivo of Stella. Alles staat voor je klaar. Hoe het werkt, lees je in de handleidingen.
Software via de UU of SURFspot
De universiteit biedt naast SolisWorkspace ook een aantal applicaties en pakketten aan (zoals Microsoft 365 met Word, Outlook, Excel, etc.) die je lokaal kunt installeren op je eigen computer. Ook via SURFspot kun je korting krijgen op software (en hardware).
UU Videoplatform
Met het videoplatform kun je onderwijsgerelateerde kennisclips opnemen, uploaden, bewerken en delen. Dit kan thuis of in speciaal uitgeruste studio’s op de campus. Handleidingen vind je op de handleidingensite.
MyUU
De MyUU app biedt toegang tot je collegekaart, bibliotheekpas, persoonlijke rooster en je cijfers uit Osiris. Je kunt de app downloaden uit de Appstore.
Utrecht University wifi-netwerk
Op de campus kun je gebruik maken van het wifi-netwerk 'Utrecht University'. Je gebruikersnaam is je UU e-mailadres (bijvoorbeeld j.a.janssen@students.uu.nl). Werkt het niet? Vul dan je studentnummer@soliscom.uu.nl in. Je wachtwoord is het wachtwoord van je Solis-id.
Eduroam wifi-netwerk
Je kunt ook gebruik maken van eduroam. Dit is een landelijk wifi-netwerk voor alle onderwijsinstellingen. Je gebruikersnaam is je UU e-mailadres (bijvoorbeeld j.a.janssen@students.uu.nl). Je wachtwoord is het wachtwoord van je Solis-id. De mogelijkheden met eduroam zijn beperkter dan die van ‘Utrecht University’. Zo kun je beperkt gebruik maken van UU-diensten (zoals printen) en biedt het voornamelijk internettoegang.
Handleidingen
Handleiding om wifi in te stellen op jouw telefoon of laptop vind je op de handleidingensite. Oude apparaten die geen updates meer ontvangen kunnen om veiligheidsredenen mogelijk geen verbinding maken met de wifi-netwerken.
Alle studenten krijgen een UU e-mailadres. Je hebt je e-mailadres ontvangen op je privé-emailadres (wat in studielink staat) bij je inschrijving.
Zo log je in via je browser:
- Ga naar https://outlook.live.com
- Gebruik je UU-emailadres als gebruikersnaam (bijvoorbeeld: j.a.janssen@students.uu.nl) en je Solis-wachtwoord, en (indien nodig) je 2FA.
Je kunt ook je mail instellen op je telefoon of laptop. Hoe je dit doet, lees je op de handleidingensite.
Je kunt op verschillende plekken je data opslaan en delen met andere studenten of medewerkers. Hieronder geven we de mogelijkheden. Het gebruik van USB-sticks of schijven raden we af. Deze worden niet door ons geback-upt. Ook kan (gevoelige) informatie op straat komen te liggen.
OneDrive
Alle studenten kunnen tijdens hun studie gratis gebruik maken van OneDrive via de UU. Je kunt hier al je data veilig opslaan en je hebt 1 TB aan opslag. Let op: na je studie stopt de toegang tot deze OneDrive.
U-schijf
De U-schijf wordt uitgefaseerd. We adviseren deze niet meer te gebruiken.
SURFfilesender: delen van bestanden
Met SURFfilesender kun je bestanden delen met anderen, ook buiten de UU. Hierbij wordt de inhoud van je bestanden veilig verstuurd en kijkt niemand mee naar de inhoud. Bij andere openbare diensten kan dit anders zijn.
Bij sommige faculteiten is een eigen laptop voor je studie verplicht, bij anderen een advies. Ook de systeemeisen verschillen per faculteit (zie hieronder). Vraag dit na voor je eigen studie. Het is in het algemeen aan te raden dat je laptop geschikt is voor het werken met SolisWorkspace en dat je Office 365 kunt installeren.
De faculteit Bètawetenschappen, Sociale wetenschappen en Geowetenschappen hebben een eigen pagina met informatie. Andere faculteiten stellen geen specifieke eisen aan de hardware of communiceren dit zelf aan je.